Structuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Salapio, 19 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Ilse,

Ik heb drie vragen aan je.

1. Ik wil heel graag (na bijna 5 maanden geen normale nachtrust) een keertje doorslapen. Kan ik mijn man een flesje BV laten geven, zonder zelf af te kolven, zonder dat mn productie naar de getver gaat? Dit wordt niet iets voor iedere nacht. Maar misschien eens per week of eens in de twee weken ...

2. Mirre komt de laatste tijd heel veel snachts. Niet echt voor een voeding. Vooral drinksabbelen. Normaal was het altijd 1 voeding snachts. Kan ik ervanuit gaan dat als ik tot een uur of 3 probeer uit te stellen (niet tot jankens aan toe hoor), dat ze dan niet verhongerd ofzo (of dat het slecht is).

3. Mirre drinkt op verzoek. In de praktijk kwam dat vooral overdag vaak neer op mijn verzoek. Ik was namelijk altijd bang dat ze te kort zou komen :)roll: hoe bdoel je overbezorgd). Ik ben nu meer structuur in haar dag proberen aan te brengen. En laat haar dus alleen na dr slaapje drinken (en voor de eerste avondvoeding). Ze komt niet extra. Ik heb vandaag weer voor en na de voedingen gewogen. Ze heeft tussen 6-20u 4x gedronken. In totaal zo'n 400 cc (150 ml om 6u en daarna steeds minder dan 100ml). Is dat niet veel te weinig? En komt ze daarom tegenwoordig zo vaak snachts (honger, maar te moe om te drinken). Kan ik daar iets aan doen? Of is er niets aan de hand?

Sorry voor het lange bericht :oops:

en bedankt alvast!

Salapio

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    O ze is bijna 5 maanden oud en weegt nu 6 kilo. Ze is dus ook in 6 weken maar 700 gram aangekomen ...

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Salapio,

Vraag 1, ja kan het allicht proberen. 1 maal kan absoluut geen kwaad voor je productie. Omgekeerd gebeurt het natuurlijk ook wanneer het kindje ineens doorslaapt.

De vraag is alleen of je het zelf redt..... maar goed. Kijk hoe ver je kan slapen. Voor je gevoel is het lekker als je een paar uur extra kan pakken.
    Zorg dan in elk geval voor die nacht dat je zo "leeg"mogelijk gaat slapen. Goed laten leegdrinken of beter nog, vlak voor je gaat slapen helemaal leegkolven. Heb je meteen al iets om te laten geven...

Wat je beschrijft is een heel normaal patroon voor kindjes van rond de 5-6 maanden.
    Ze doen overdag veel indrukken op. (Gaat ze toevallig ook naar het KDV) Dat verwerkt ze 's nachts. Daar kunnen ze wakker van worden.

Wat soms helpt om het drinksabbelen te doorbreken is dat je kijkt naar of het logischerwijs een voedingstijd kan zijn. Is het dat niet dan laat je je man haar troosten. Even knuffelen, aai over de bol, lieve woordjes en dan weer slapen. Na een paar keer krijgt ze door dat het dan ook goed is. Dat iedereen er nog is. En dat het ook goed is zonder dat ze perse ook een slokje mamamelk hoeft.

Bij ons (en ik weet vele andere) heeft dat goed geholpen. Ze zal in elk geval niet verhongeren!

Als ik het zo zie gaat het goed met Mirre.
    Maak jezelf niet gek door voor en na te wegen!
    Als je al weegt, doe het dan 1 keer per week of als je het echt wilt elke dag rond dezelfde tijd. Dat zegt veel meer dan voor en na de voeding. Misschien zit er wel een poep/plasluier bij. Je hebt altijd de weegonnauwkeurigheid van + of - 20 gram. Dat maakt bij 100 of ze 80 of 120 heeft gedronken...... Bij haar leeftijd en haar gewicht maakt dat niet meer uit.

Algemeen: BV kindjes komen de
    eerste 0-3 maanden 26-31 gram per dag aan.
    3-6 maanden 17-18 gram per dag.

met de gegevens die jij mailt (700 gram in 6 weken (vanaf 3 maanden ) is dat percies 17 gram per dag.

Als je haar gewichten in de groeicurve van het CB zet kan ze wat afvlakken. De meeste BV kindjes vlakken rond 3 maanden af, daar waar de CB curve gewoon door blijft stijgen. Dit is hoe BV kindjes groeien.

Meer over speciale BV groeicurves kan je lezen op:
    http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

Mocht je toch twijfelen. leg haar dan een keer extra aan....Probeer dan een keer extra overdag in plaats van in de nacht.

Al met al zou ik zeggen. No worry's!

Geniet lekker van Mirre

(PS mooie datum 21-12, op die dag zijn wij getrouwd)

Succes

Ilse

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je antwoorden :D

Alsof Mirre het rook heeft ze van 19-20 mei van 0-6u geslapen ... knap he :D.

Vannacht weer gewoon 1x gekomen.

Ze gaat niet naar het KDV, maar staat wel helemaal open voor alles wat er gebeurt om haar heen. We zijn nu begonnen met een slaapritueel, waarbij we niet meer wiegen of laten drinken, maar haar in bed leggen en erbij blijven tot ze slaapt. En dat gaat wonderwel goed!

Wegen ... nee moeten we ook niet meer doen :oops: (weegverslaafd). En die curves die ken ik en dat is allemaal netjes.

Heel erg bedankt maar weer!

(en ja mooi he 21-12 ... ons zonnewendekindje :D, mooie datum ook om op te trouwen)

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Salapio,

Even een toevoeging, heeft niets met BV te maken maar wel uit eigen ervaring.

Bij onze oudste hadden we ook het naar bed gaan ritueel veranderd. Niet meer aan de borst in slaap vallen maar er even bij blijven zitten.

Dat hebben we geweten....... het even werd een half uur, een uur...en nog veel langer. Steeds wanneer hij net in slaap viel en je stond op (kraakte net je voet of de stoel...of erger nog de vloer vlak bij de deur) werd hij weer wakker en kon je weer opnieuw beginnen. Op het laatst zaten we soms wel een paar uur boven......dat was nou ook net weer niet de bedoeling. Dat hebben we bij de andere anders gedaan.

Naar bed brengen . Een verhaaltje (hoe klein ze ook zijn) of een liedje. Een dikke knuffel en lekker instoppen. Duidelijk weggaan en zeggen ik kom straks nog even kijken.

Dat werkte beter. In elk geval hadden we zelf weer avond.

Niet gezegd dat het bij alle kinderen zo gaat maar ik heb vele moeders hierover gesproken met een soortgelijk verhaal. Veel hadden er inderdaad later spijt van.

Succes en hopelijk gaat het gewoon lekker door met Mirre.

Zet de weegschaal gewoon ergens ver weg!

Ilse

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je tip :D

Alleen is het bij Mirre vooral een kwestie van verzet tegen het dichtvallen van de oogjes. Ik loop dan de kamer uit. Ze wordt wel eens wakker van de krakende stoel, maar slaapt dan gelijk weer door. Dit is trouwens niet de permanente oplossing, maar we willen dit gaan afbouwen. Zodat ze het uiteindelijk wel zelf kan. Ben al heel erg blij dat het zonder borst of wiegen kan -> dat ze in haar eigen bedje in slaap valt!

Maar we zullen waken voor ellenlange rituelen :D

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Heel goed. Ik denk dat jullie goed bezig zijn zo. Nu maar hopen dat ze het nieuwe slaapritueel snel oppikt.

Groetjes,

Ilse

Deel Deze Pagina