Heb ik thuis nou een enorme struikelkont thuis of is dit normaal? Mijn 2,5 jarige zoon ligt regelmatig gestrekt op de stoep en 9 van de 10 keer is de oorzaak waarschijnlijk een mega zandkorrel ofzo Een standaard loopje naar de supermarkt (paar honderd meter) staat garant voor minimaal één valpartij, maar bij een bezoekje aan de dierentuin ligt hij zeker 10x op de grond (te enthousiast...). Hij staat vaak weer lachend op, broeken en schoenen houden het ook nog aardig uit, dus wat dat betreft maakt het mij niet uit. Maar hoe normaal is het dat een kind nog zo vaak valt? Andere kindjes lijken altijd keurig te lopen Hij loopt nu ruim een jaar. Aan zijn loopje zie ik niks raars, wel maakt hij veel lawaai met lopen.
Denk dat het heel erg verschillend is per kind en dat het dus al snel "normaal" is! Mijn zoon valt bijvoorbeeld NOOIT, vanaf dat ie kon lopen, klimmen, fietsen etc. Het is een combinatie van behendigheid en voorzichtigheid (en toen hij kleiner was ook onzekerheid) denk ik. Mijn dochter valt soms maar ook niet echt vaak. Maar mijn buurjongetje en buurmeisje vallen dus ook onvoorstelbaar vaak en dan bedoel ik echt tijdens het buitenspelen minimaal 1 x per 10 minuten volledig gestrekt. Zijn beide gewoon wat onhandiger maar vooral minder voorzichtig. Maar zolang z'n spieren niet te slap zijn bijvoorbeeld, of hij z'n gewrichten niet overstrekt oid lijkt het me allemaal volkomen normaal!
Heeft hij wel de juiste schoenen aan? Als mijn dochter veel begint te struikelen, is dat meestal omdat haar schoenen te klein worden.
Ik dacht ook aan de schoenen, maar met de nieuwe schoenen (maatje groter) blijft hij net zo vaak vallen. Motorische klungeligheid denk ik dan maar
Nee is eigenlijk niet "normaal". Ik zet dat bewust tussen haakjes omdat het natuurlijk ook niet meteen betekend dat je kind iets mankeert Check eerst de schoenen...te klein of te groot is nummer 1 oorzaak voor struikelen. Als die echt goed zitten dan zou ik het nog even aankijken maar als hij het nog doet tegen de tijd dat hij 3 is dan zou ik wel even contact opnemen met een fysio oid. Mijn dochter was ook totaal niet handig motorisch gezien, maar struikelde nooit. Vanuit mijn opleiding weet ik dat struikelen op die leeftijd reden kan zijn om even verder te kijken.
Eens met tuc. Goede schoenen. Dus écht goede schoenen (wijdte, lengte, ondersteuning etc etc) scheelt al zoveel. Blijft t dan: dan even aankijken en later naar de fysio. Onze dochter had het ook. Bij haar was de voorkeurshouding weer helemaal terug, wat resulteerde in een ontwikkeld en een minder ontwikkeld been. Daardoor viel ze steeds. Daarnaast is ze motorisch een ramp, dus tblijft wel een beetje bij haar horen
De schoenen heb ik onlangs in een kinderschoenenwinkel gekocht en daar hebben ze goed gevoeld en gemeten, dus geloof niet dat het in zijn schoenen zit. Bedenk me nu dat ik niet heb gezegd dat hij vaak valt, maar weet ook niet zij daar wat mee kunnen. Volgende maand naar het cb, dus wil het daar ook even benoemen. Ga het sowieso in de gaten houden.
Is het vooral als hij enthousiast is? Dan lijkt het me niet zorgwekkend. Als hij gewoon in huis waar hij rustiger loopt ook steeds valt zou ik er naar laten kijken.
mijn oudste had dat ook. plat op de grond door een zandkorrel. stootte haar tenen heel vaak aan de drempel (nu nog regelmatig) trekt deuren over haar voeten heen. op het vallen na is ze nu met 9 jaar nog steeds een kluns. stoot zich overal aan en haar voeten zijn nog steeds niet veilig voor een deur.
Dl heeft enigzins flexibele enkels. Ze loopt prima op schoenen die goed haar hiel ondersteunen (meestal met veters). Nu hebben we klitteband, en dan valt ze vaker.
mijn zoontje kreeg een bril regen 2,5 jaar oud en struikelen verminderde drastisch binnen een paar weken. hij is ook hypermobiel.
Ja hoor! hier net zo, met 2,5 ook. Op iedere soort schoen, sandaal. Al vanaf dat ze kon lopen viel ze veel, ook op blote voeten buiten. Wij zijn naar de fysio gegaan en hebben ze in 2 dagen naar haar motoriek en lichaam gekeken en ook een uitgebreide test mbt motoriek afgenomen. Ze loopt precies gelijk aan wat normaal is voor haar leeftijd, ze was toen precies 3 jaar en kwam ook op 3 jaar precies uit of daarboven op alle gebieden. Wel lijkt ze niet goed te zien (moeten nu nog een keer vor de ogentest en anders naar de oogarts) en is erg onzeker met sommige bewegingen/klimmen. Ook kan ze wat onhandig overkomen (klungelig zoals jij het noemde). Ik had het zelf als kind trouwens ook (mijn man en ik waren als kind beiden wat motorisch klungelig zeg maar en ik struikelde ook heel veel). Hier lijkt fysiek dus alles goed te zijn, haar zicht is mogelijk dus niet optimaal. Het struikelen lijkt nu wel iets minder te worden. Ik vond het wel fijn even naar de fysio te gaan om goed te laten kijken naar haar bewegingen, dan hebben we ook een uitgangspunt voor als ze over een jaar bijvoorbeeld toch ergens tegenaan loopt (figuurlijk dan he) qua motoriek. Edit: wij hebben gekozen voor fysio omdat we het idee hadden dat ze steeds angstiger werd.
Struikelen kan ook te maken hebben met oorproblemen. Was/is een van de eerste dingen waaraan wij steeds merk(t)en dat het mis is: oorontstekingen, buisjes eruit... Maar kan ook te maken hebben met de ogen bijvoorbeeld. Als ik het zo lees, vind ik het niet heel bizar veel. Hier vallen ze beduidend meer als er met de oren iets is.
Fijn om jullie ervaringen, en alle verschillende oorzaken, te lezen. Ik houd ze in gedachte voor als ik naar cb en misschien fysio ga.
De voeten van mijn oudste stonden erg naar binnen. Op veel soorten schoenen (vooral de dure) struikelde hij constant, over zijn eigen voeten dus. Alleen de schoenen van Dr. Visser zaten goed, toen struikelde hij bijna niet. Nu is het bijgetrokken en staan ze keurig recht, dus kan hij alle schoenen weer aan (hij is nu 7) De jongste heeft voeten die nog meer naar binnen staan, echt bijna in een hoek van 90 graden. Op sokken en blote voeten struikelt hij ook sneller dan met schoenen aan. Hij heeft nu hele stevige schoenen, geen idee welk merk, met niet van die gigantisch flexibele zolen (hij loopt goed los sinds hij 11 maanden was), want met erg flexibele zolen struikelt hij ook de hele tijd.
Hier was het vele struikelen de aanleiding om naar de fysio te gaan, waar dochter extreem hypermobiel bleek (HMS). Ze is nu bijna vier en struikelt nog steeds heel veel. Een kort bezoekje aan de supermarkt betekent zo'n twee keer languit gaan, een middagje speeltuin minstens vijf keer. Ik merk dat het bij haar erger wordt als ze moe is of een flinke groeispurt heeft gehad.