Vormen van struma Struma is dus dat de schildklier is opgezet. We kennen twee verschijningsvormen: een diffuse zwelling en een nodulaire zwelling (knobbels). Oorzaken Gewone, ongecompliceerde struma met diffuse zwelling treedt vaak op tijdens bepaalde levensfasen zoals de puberteit en zwangerschap. De schildklier is gezwollen maar de werking ervan is niet verstoord. Struma komt ook voor in gebieden waar de voeding minder jodium bevat (endemische struma). Dit zijn meestal berggebieden zoals de Rocky Mountains, de Alpen, de Andes en de Himalaya. Ook in bepaalde streken van het Verenigd Koninkrijk komt struma als gevolg van een jodiumtekort voor. Vroeger waren er in het oosten van Nederland veel mensen met endemische struma, maar sinds de invoering van jozo-zout vrijwel niet meer. Er zijn aanwijzingen dat ook een overmaat aan calcium struma kan veroorzaken. Dit is waargenomen in streken met kalk- en krijtrotsen, zoals het Penninisch gebergte in Engeland en Zuid-Ierland. Een andere vorm van struma is toxische struma. Hierbij geeft de gezwollen klier te veel schildklierhormonen af, wat bij de patint leidt tot verschijnselen die lijken op die van hyperthyrodie. Struma komt ook voor bij de ziekte van Hashimoto, een auto-immuunziekte, waarbij het lichaam afweerstoffen maakt tegen de eigen schildklier. Kanker van de schildklier is zeldzaam, maar struma kan hiervan een symptoom zijn. Verschijnselen Struma is een zwelling aan de voorzijde van de hals. Deze is zichtbaar als een, soms pijnlijke, zwelling die tijdens het slikken met de adamsappel in de keel meebeweegt. Onderzoek Een van de onderzoeken die de arts kan laten uitvoeren, is een eenvoudig bloedonderzoek waarbij de hoeveelheid schildklierhormonen in het bloed wordt bepaald. In een latere fase kan een zogeheten fijne-naaldaspiratie worden verricht. Hierbij voert de arts een biopsie uit door een dunne naald in de schildklier te brengen om zo klierweefsel op te zuigen dat voor onderzoek naar een laboratorium wordt gestuurd. Andere onderzoeken, zoals ultrageluidsonderzoek (echografie) of schildklierscintigrafie (scan van jodiumopname door de schildklier), kunnen ook noodzakelijk zijn. Behandeling De behandeling hangt af van het type struma en het functioneren van de schildklier. Zowel medicatie en behandeling met radioactief jodium (in te nemen als een drankje) als een operatie (waarbij de schildklier geheel of gedeeltelijk wordt weggenomen) behoren tot de mogelijkheden. Als er na de behandeling niet meer voldoende eigen schildklierhormonen worden aangemaakt, dan is levenslange inname van medicijnen ter vervanging van die hormonen noodzakelijk. Ik heb dus waarschijnlijk struma en zit nu behoorlijk in de stress... brrrrrrrr.... Sorry beetje lang verhaal maar moest het kwijt. Ben misselijk af en toe en duizelig... En dat gevoel van slikken en dat het niet weg gaat dat heb ik ook. Is pijnlijk en soms heb ik het benauwd. De pijn trekt door naar mijn oren en mijn hoofd Dinsdag gelijk de huisarts bellen... Iemand dit meegemaakt en weet hier iets van. Familie of vrienden die dit misschien gehad heeft...
hoezo waarschijnlijk waar baseer je het op ? heb je dit alleen van het net gehaald? heeft je HA dit vermoeden? ben je al geprikt? enz enz.
struma (krop) dat is nog al wat hoor meis heeft je huisarts dat gezegt? en idd om te constateren heb je bloed onderzoek nodig kunnen alleen vermoeden uitspreken niet diagnose van ziekte zelf, door te kijken
Alle symptomen wijzen er toch wel op dat het waarschijnlijk zo is. Ik had dit al eerder en is toen een tijd weggeweest. Nu heb ik het weer en het is behoorlijk vervelend. En pijnlijk.... Ik weet natuurlijk niet zeker dat ik het heb, maar ben er bang voor dat ik het zou kunnen hebben. Heb wel vaker bloed laten prikken voor mijn schildklier en dat zat steeds op het randje. Ze deden er niks aan.
Schildklierproblemen is volgens mijn huisarts een hormonenkwestie. Bij mij is in januari een vergrote schildklier ontdekt. Werkt voor de rest goed, niet te snel niet te traag. En je kan er (gelukkig) gewoon zwanger mee worden. Zodra ik dus zwanger was werd ik direct weer getest of de werking gewijzigd is. Maar met een vergrote schildklier is er niets aan de hand. Is lastig, een raar gezicht. Helaas. Suc6 met de uitslag!
Hé Ooievaar! Balen dat je gezondheid efkes niet meewerkt. Ik hoop voor je dat 't allemaal wat meevalt. Succes! Sandra
Ik ga morgen de huisarts bellen en vragen of ik een bloedtest kan doen. Ook vraag ik wat de mogelijkheden zijn voor mij als de bloeduitslag goed is. Want dit gevoel in mijn keel is toch echt niet goed. Moet wel zeggen dat het vandaag gelukkig wat minder is...