Student en werkloos.... en nu?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by semmie91, Jan 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. semmie91

semmie91 Actief lid

Apr 3, 2011
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi, hier mijn verhaal:

Ik volg momenteel een opleiding, afgelopen September ben ik overgestapt van Voltijd naar Deeltijd, omdat de opleiding te duur werd en ik geen baan heb, de opleiding duurt nog tot januari 2014 en alleen op de maandag.

Ik woon samen met mijn vriend.
    Ik ben al 5 maanden aan het solliciteren, helaas zonder baat.
    Heb ik nu recht op een uitkering, of juist niet? Verder heb ik er geen idee van vandaar dat ik hier een berichtje plaats.
    Aangezien ik nu in mijn 11e zwangerschapsweek zit wil ik ook graag bijverdienen, maar op dit moment is werk vinden behoorlijk lastig.

Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste semmie91,

Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering.

Om voor een WW-uitkering of een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) in aanmerking te kunnen komen moet je gewerkt hebben.
    Als je werkt, draagt je werkgever premies af aan de Belastingdienst en dan ben je verzekerd voor onder andere werkloosheid en de WAZO.

Voor de WW-uitkering geldt bijvoorbeeld dat je in de laatste 36 weken vóórdat je werkloos werd, in minstens 26 weken moet hebben gewerkt.
    Je geeft aan dat je geen baan hebt en daarom ben je ook niet verzekerd voor werkloosheid en zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Misschien heb je recht op een Bijstandsuitkering.
    Wil je weten of je in aanmerking kan komen voor een Bijstandsuitkering neem dan contact op met je gemeente.
    Het aanvragen van een Bijstandsuitkering doe je op www.werk.nl

Actuele informatie over recht op een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met je opleiding en sollicitatie-activiteiten.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page