Goedemiddag, Per 1 februari ga ik helaas wegens bedrijfseconomische redenen uit dienst bij mijn huidige werkgever. Op dit moment ben ik 14 weken zwanger en onder controle bij de gynaecoloog wegens hoge bloeddruk. Ik heb het advies gekregen rustig aan te doen en voldoende rust te nemen. Hoewel ik 12 jaar met erg veel plezier fulltime gewerkt heb, ik heel graag werk, zie ik het op dit moment niet echt zitten voor 4 mnd. op zoek te gaan naar een nieuwe baan (daarna zwangerschapsverlof). Ik kan me op dit moment niet 100% inzetten voor een nieuwe uitdaging en wil graag overdag voldoende rust nemen voor mijn eigen gezondheid en dat van het kindje. Na mijn zwangerschap wil ik uiteraard graag weer ergens parttime aan het werk. Nu is mijn vraag: kan ik op dit moment een ZW uitkering aanvragen i.v.m. Hoge bloeddruk? Ik heb een aantal weken telefonisch contact gehad met jullie, er is mij toen gezegd dat dit zonder problemen kan, mocht de verzekeringsarts het niet eens zijn met mijn beslissing dan kon ik alsnog met terugwerkende kracht een WW uitkering aanvragen. Klopt dit inderdaad? Alvast bedankt voor uw antwoord.
Beste Ellen, Ja, dat klopt. Vraag aan je werkgever of hij je op 1 februari ziek uit dienst meldt bij UWV. Na ontvangst van de melding neemt UWV contact met je op om de ziekmelding te bespreken. Indien nodig wordt je dossier overgedragen aan de verzekeringsarts; die moet beoordelen of je een ziektewet-uitkering (ZW) krijgt. Als hij vindt dat je kunt werken, zal de ZW stoppen. Je kunt dan alsnog WW aanvragen. Let erop dat je in beide gevallen (WW of ZW) zelf je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) moet aanvragen. Daarvoor bel je 8 weken voor je uitgerekende datum met UWV Telefoon (0900 - 9294). Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare