Studeren en alleenstaand moederschap

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem2310, 26 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Hoi allemaal,

    Ik ben een bewust alleenstaande moeder van een heerlijke knul van 8 jaar. Ik heb een diploma HBO Social Work maar ben uiteindelijk in de toeristische sector terecht gekomen. Het voordeel van mijn huidige werk is dat ik mijn eigen tijden kan bepalen en daardoor voldoende thuis ben voor mijn zoon (wat ik zelf erg belangrijk vind).

    Echter vind ik mijn baan saai. Ik mis de uitdaging, het contact met cliënten en mezelf iets meer ontwikkelen. De opleiding tot ggz verpleegkundige trekt al ontzettend lang aan me en aanvankelijk besloot ik hiermee te starten als zoon wat ouder/zelfstandiger is. Echter weet ik niet of ik dit nog een aantal jaar volhoud. Via een ggz-instantie hier in de buurt is het mogelijk een bbl werk/leren traject te starten maar ik heb ontzettend veel vragen. Hopelijk kunnen jullie hierin meedenken?

    - Het zal om onregelmatige werktijden gaan, hoe doe ik dat met opvang? (Ik heb helaas geen familie dat bij kan springen).
    - Hoeveel uur per week zal ik ongeveer kwijt zijn aan werken en leren?
    - Is een dergelijke opleiding überhaupt te doen naast het alleenstaand moederschap?
     
  2. L0ts

    L0ts Actief lid

    22 nov 2023
    249
    219
    43
    Ik heb geen zicht op of die opleiding te doen is, maar zo niet: de Open Universiteit heeft ook een opleiding psychologie die je echt super flexibel kan doen (het is op afstand, je betaald per vak en hebt veel invloed op welke vakken je wanneer doet). Misschien kun je daar alvast wat vakken volgen, en dan later bijvoorbeeld vrijstelling krijgen voor een deel van de BBL.
     
  3. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.613
    10.872
    113
    Met jouw diploma social work kan je al aan de slag gaan in die sector/met die doelgroep en dan ervaring op doen. Als je bijv werkt als ambulant begeleider dan werk je vooral overdag en ben je ook erg flexibel qua indelen van werkdagen en uren.
    Dan heb je ook meteen je huidige probleem opgelost van een saaie baan en niet weten of je het volhoudt.
    Het echt gaan werken in een baan met onregelmatige werktijden en een opleiding er bij zou ik doen als je zoon ouder is. Bijv een jaar of 12. Dan kan hij veel meer alleen zijn bijv ook in de avond. Zeker als je geen netwerk hebt dan zal je iets dergelijks moeten bedenken.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.356
    1.259
    113
    Vrouw
    Geen antwoord op al je vragen, maar zonder netwerk lijkt het mij niet te doen om avonden / nachten / weekenden te werken nu je zoon zo jong is.
    Maar is praktijkondersteuner GGZ bij een huisartsenpraktijk niet wat voor je?
    Dan heb je in ieder geval reguliere werktijden.
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.879
    2.617
    113
    Vrouw
    Als je deeltijd of duaal hbo verpleegkunde gaat doen ga je meestal 1 dag per week naar school. Vaak werk je dan minimaal 28 uur in de praktijk bij je zorginstelling. Thuisstudie is daarnaast denk ik nog zo’n dag in de week, afhankelijk van je studietempo. Aangezien je al social werk hebt zul je best ea aan vrijstellingen krijgen zoals je minorruimte en mss propedeuse. Echt de moeite waard om iig uit te zoeken als het je trekt!

    deze doelgroep studenten heeft vaak kinderen, is soms ook alleenstaande ouder. Onregelmatig werken met een kind is wel lastig. Je zou kunnen kijken voor een flexibele gastouder? Maar In de weekenden, avonden en nachten heb je toch iemand nodig voor je zoon. Tenzij je vaste afspraken kunt maken met je werkgever.
     
  6. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.498
    1.708
    113
    Vrouw
    Ik ben alleenstaand en ga in september starten met de mbo verzorgende IG opleiding.
    Ik moet 24 uur werken en daar naast 1 dag naar school van 9 tot 17.
    Die dag school krijg ik 5 uur van vergoed.
    Op contract werk ik dus 29 uur.

    Ik heb qua oppas mijn moeder op dit moment.
    Voor de avonden moet ik gaan kijken of mijn broertje zou kunnen bijspringen met zijn vriendin.
    Ik werk in het weekend dat ze bij hun vader zijn en ben standaard op vrijdag vrij en op de woensdagavond.
    Dat is nu al zo , ik werk er nu maar dan in een andere functie.
    Mijn roostervrije dagen neem ik mee.
    Ons rooster krijgen we altijd 2 maanden van te voren.
    Ik weet nu dus al wanneer ik in juni moet werken en kan daar oppas voor regelen.

    Als je geen familie oid heb om bij te springen word het wel lastig.
     
  7. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.613
    10.872
    113
    En @Bloem2310 ? Hoe staat het er voor met je dilemma?
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Nav jullie berichten heb ik inderdaad besloten om het toch maar niet te doen. Ik zou niet weten hoe ik opvang voor mijn zoon zou moeten regelen in de avonden/nachten en weekenden. Nu kan ik een oppas betalen maar dat zou met dat salaris niet haalbaar zijn. Plus dat een goede oppas momenteel net zo zeldzaam is als een pandabeer :confused:
    Wel zonde: ze staan te springen om zorgpersoneel en ik wil graag. Zou mooi zijn als ze daarin flexibeler zouden kunnen zijn, maar helaas!
     

Deel Deze Pagina