Studeren en moeder?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Lievelief, 2 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Hallo,

ik heb een hele sterke kinderwens, alleen ik studeer nog?
    Zijn er hier meiden die zwangerschap,ouderschap combineren met een studie? Ik hoop hier iets meer over te weten te komen, of dit mogelijk is e.d.?

Alvast bedankt,
    liefs

2. Siem

Siem Actief lid

7 apr 2007
    399
    0
    0
    hey!

ik weet niet wat voor studie je doet , maar ik doe dus thuis studeren.. misschien is dat ook iets voor jou?
    ik moet er wel bij zeggen dat ik er bijna niet aan toe kom om te leren, alleen savonds heel eventjes.

in het begin van de zwangerschap zat ik wel nog op school maar dat viel dus echt tegen, ik was constant uitgeput en ben er dus uiteindelijk heel snel weer mee gestopt.

wat voor studie volg je en hoelang moet je nog ? :)

groetjes siem ;)

3. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Ik studeer rechten en moet nog 3 jaar.. :(
    Dus das nog een behoorlijke tijd + een pittige studie..
    Ik weet alleen niet of hier een thuisstudie bij mogelijk is?
    Welke studie doe jij? En vind het echt knap dat je het toch probeert!

4. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Bij ons (België) is thuisstudie amper mogelijk voor de rechten! Ik ken een meisje die zwanger was en de combinatie probeerde, maar het was loodzwaar en ze heeft het toch moeten opgeven (en dat is dan nog buiten mogelijke complicaties of financieële problemen gerekend).

Als ik het goed begrijp heb je nu je eerste jaar rechten afgerond en ben je net aan het tweede begonnen? Het is zeker niet zo dat de studies eenvoudiger worden, mijn echtgenoot studeert rechten (3de jaar) en ondanks dat hij een goede student is, zijn de studies enorm zwaar.

Ik zou je echt aanraden nog 3 jaar te wachten! Ik weet dat het moeilijk is, ik heb in dezelfde situatie gezeten maar was echt blij dat ik gekozen heb om te wachten tot na de studies!

Groetjes!
    Sandra

5. Marlou1983

3 nov 2007
    48
    0
    0
    Nijmegen
    Wij studeren ook nog allebei, en ik zou ook dolgraag zwanger willen worden. Het verschil met jouw situatie is wel dat ik hopelijk aankomende zomer klaar ben, en mijn vriend dan ook nog maar een jaar hoeft. We hebben besloten om het vanaf aankomende zomer te gaan proberen!
    Ik zou graag eerder willen, maar ik weet dat dit de verstandigste keuze is...
    Als je nog drie jaar moet, zou ik er nog eens goed over nadenken. De zwangerschap zou tegen kunnen vallen, en het is ook lang niet zeker dat je je studie zou kunnen combineren met het hebben van een jonge baby.
    Niet vergelijkbaar, maar ja: wij hebben in mijn eerste jaar van deze studie een puppy gekocht. Dachten dat dat wel te combineren zou zijn... Zelfs dat is al lelijk tegengevallen. Het gaat nu pas steeds beter, en de hond is inmiddels dus drie. Je bent er echt drukker mee dan je denkt, haha! (waarmee ik een hond dus absoluut niet wil vergelijken met een kind hoor! :oops: )

6. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik heb tijdens de opleiding mijn zoontje gekregen
    het is te combineren, maar ik moet wel alles plannen
    en financieel krijg ik extra geld van studiefinanciering

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hoii,

Ik studeer nog niet maar ik begin in februari met de Pabo en ik heb 5 kinderen, alleenstaand, en ik ben alles van te voren goed aan het uitplannen, ik geloof dat als je alles goed geregeld en gepland heb en haalbare doelen stelt dat het ZEKER kan als je al kinderen hebt, ik zou zelf niet weten hoe je dat moet combineren met een zwangerschap (lichamelijk) en een bevalling erbij...dat zou ik zelf persoonlijk niet zo zien zitten. Maar zoals ik zei met een goede planning en discipline in je planning moet het kunnen hoor, je weet zelf meestal wel in et schatten of iets haalbaar is of niet, en pas op dat je je zelf niet een te romantisch beeld schetst van zwanger/baby/moeder zoals het soms in de bladen en op tv lijkt, ja natuurlijk is het hardstikke leuk maar het is echt niet 1 grote roze wolk, geloof me.
    Als je heel sterk de drang hebt en je denkt dta je het kan (en je partner ook) dan zou ik zeggen go for it! en anders kan je best ff een paar jaar wachten nog (gezien je leeftijd ook).

Succes met je beslissing!

8. Siem

Siem Actief lid

7 apr 2007
    399
    0
    0

jeetje zeg dat is inderdaad een pittige studie. ik geloof dat je dat ook thuis kan doen, maar dat weet ik echt niet zeker.
    ik zelf ben nu bezig met mn havo, had namelijk niet de middelbare school afgemaakt. en ik wil gelijk daarna een beroepsopleiding gaan doen.
    maarja ik probeer in ieder geval mn best te doen, en maar hopen dat ik gauw mn diploma's heb.
    aan de ene kant zou het voor jou heel handig zijn om nog eventjes te wachten, maar als jij echt graag een kindje wil moet je er gewoon voor gaan. uiteindelijk zal het toch wel goedkomen met je studie ;)

Groetjes :)

9. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Als je het over rechten hebt vermoed ik dat het een universitaire studie is? ... Ik kan het je alleen blijven afraden, we weten waarover we spreken :)

10. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

hoi,

Hier ook twee studerende ouders, Mijn vriend doet Bouwkunde aan de TU in delft..
    en ik doe SPW 3 deeltijd..
    Het is behoorlijk zwaar.. Vooral voor mijn vriend. Is bijna elke dag dat hij thuis komt aan zijn huiswerk. Zaterdag heeft hij een baantje..Dus zondags is hij volop aan het leren...

Ik doe een deeltijd studie. dat is werken en leren tegelijk. 1 dag ga ik naar school..
    En heb op dit moment geen stageplek. (druk mee bezig)

WE hebben nog steeds veel tijd voor Sam.. die blijft niet achter hoor..

kuskus

11. Celinaaa

Celinaaa Bekend lid

8 sep 2007
    609
    0
    0
    Fryslân
    heii..

Ik studeer ook nog, ik doe een thuis-studie en dat valt goed te combineren met een kleintje erbij.

Ik woon nu nog bij mn ouders maar ga binnekort samenwonen. Dus ik denk wel dat het dan wat drukker word. Maar gelukkig heb ik die studie bijna afgerond en kan ik daarna gaan werken.

xx Celina

12. Jenna85

Jenna85 Fanatiek lid

19 sep 2007
    1.497
    0
    0
    Mama en student
    Overijssel
    Hoi,

Ik ben net in september begonnen met een HBO-studie. Ik ga voltijd naar school en mijn zoontje wordt volgende maand 4.
    Mijn voordeel is dat mijn zoon in januari naar de basisschool gaat en ik dus meer tijd heb; hij gaan nu 3 dagen naar een kdv.

Maar het is echt wel te doen. Ook financieel, zoals iemand hier voor mij zei. Partner- en eenoudertoeslag van de IB-groep. Opvang wordt bijna volledig vergoed, je betaalt ongeveer 3% zelf, hier in Zwolle in ieder geval.

Scholen zijn er ook wel aan gewend, je zal echt niet de eerste zijn die zwanger op school rondloopt.
    Je zou eens op een andere site kunnen kijken. Ik weet niet of ik dat hier mag zeggen, maar het studerendemoeders en dan plaats je daar nog nl achter. ;)
    Daar staat veel handige info op!

Succes ermee!

Liefs Jenna

13. Niet meer actief

lievelief rechten meid,das een hele goede studie.kun je niet beter wachten tot die af is en je er lekker mee kan verdienen.bijstandsmoeder zijn sucks ik spreek uit ervaring.mja ik wil in septembr ook weer naar school

14. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Oh maar ik word absoluut geen bijstandsmoeder hoor! (Niet dat dat verkeerd is, maar dat ligt mij gewoon niet..) ik vind mn studie hartstikke, leuk, interessant, en ik sta er goed voor.. Alleen de wens naar een kindje is zo ontzettend groot. Helemaal omdat we alles nu goed op een rijtje hebben, huisje, auto, vriend met baan e.d. en dan denk ik verdorie waarom doen we het niet gewoon!?

Zijn er hier nog meer mensen die een Univers/Hbo studie doen en dit combineren met een kindje? Zo ja dan zou ik graag willen weten hoe dit bevalt enz?

Over de opvang maak ik mij helemaal geen zorgen, dat hoeft bij ons geen probleem te zijn in principe.. het is puur het combineren van de studie..

15. ik studeer ook nog, voor kleuterleidster, via thuistudie met stages.

Ik zit nu in mijn 4de en laatste jaar, dus heb al meerder situaties gehad tijdens de studies:
    1. gewoon met vriend
    2. zwanger
    3. 1 kindje
    4. 1 kindje en zwanger

Moet eerlijk zeggen dat hoe verder je het lijstje af gaat, hoe zwaarder het wordt. Maar wel haalbaar. Gewoon wat meer regelen en uitzoeken.

Veel succes,
    Saartje

16. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik zit precies in dezelfde situatie, alleen doe ik een hbo opleiding (pabo) en snap ik ook niet zo goed waarom we we nog mee wachten. Mijn vriend wil het ook graag.

17. Armaris

Armaris Lid

15 nov 2007
    8
    0
    0
    Ik zit in hetzelfde schuitje.Dacht door de antibiotica heen zwanger geraakt te zijn maar sinds gisteren is het dus negatief.Ook ik heb een kinderwens.
    Wij zitten financieel goed en hebben een eigen plekje,vriendlief werkt al en ik studeer nog,studeer als het goed is in 2009 af.

Dus ik ga ervoor zou ik zeggen,wat me helaas tegenhoud zijn mijn klasgenoten.Dit jaar kan ik nog steeds rekenen op steun van mijn vriendin maar die studeerd dit jaar af en kom ik dus alleen te staan.

Hoe reageerden jullie klasgenoten?Waren die blij voor jullie?
    Wat zouden jullie doen in mijn plaats?Sch*t aan de klasgenoten?

18. Armaris

Armaris Lid

15 nov 2007
    8
    0
    0
    Twee keer hetzelfde,sorry!

19. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Hai,
    thanks voor de reactie(s)!

Ik maak me absoluut geen zorgen over de reactie van klasgenootjes, dat laat me eigenlijk zelfs helemaal koud! Waarom maak je je daar zorgen over? Het is jou keuze, jou leven? Ik denk dat als 1 van mijn klasgenootjes nu zou vertellen dat ze zwanger was, ik hartstikke blij voor haar zou zijn! Dus waarom zou dat andersom niet zo zijn?

En tja, als ze het inderdaad niet goed vinden dan is dat lekker hun probleem :D

Tenminste, zo denk ik erover..

Ik zit alleen zo in een dubio.. enerzijds wil ik graag studeren, anderszijds graag een kindje.. Het liefst zou ik het combineren.. Maar ik wil het kindje niet tekort doen.. Ik wil niet iedere dag een oppas hebben en een avond/weekend moeder worden.. Dat zou ik niet kunnen..

20. leonie1986

leonie1986 Bekend lid

30 okt 2007
    551
    0
    0
    coordinator kinderopvang
    den haag
    hoi hoi!

Mijn vriend heeft ook een vaste baan en ik studeer duaal (HBO opleiding- werkend leren)

Wij gaan ook gewoon voor een kindje! Ik denk dat het best haalbaar is.

Als je werk met een kindje kunt combineren, moet het met een studie ook te combineren zijn toch?

liefs,
    Leonie

Deel Deze Pagina