Mijn zoon roept al jaren dat hij later naar de VS wil om te studeren. Ondertussen zit hij in de 3 vwo en wil hij naar de MIT university. Allemaal leuk bedacht, maar hoe weet je of hij straks het juiste profiel kiest? En waar en wanneer begin je met zoiets te regelen? Want de kosten die ik voorbij zie komen, daar word ik niet vrolijk van. Geloof dat je zo 5 ton verder bent?! Dus een beurs zou wel fijn zijn. Wie heeft er ervaring met kinderen die (willen) studeren in de VS? Of het buitenland? Of heb je vroeger zelf in het buitenland gestudeerd?
Gaat het echt om een volledige studie in de VS of een uitwisselingsjaar? Laat je goed voorlichten via scholen wat er mogelijk is. Check of je ook voor de VS aanspraak kunt maken op een Erasmus beurs, StuFi uitwonend lukt meestal wel. Sommige banken willen ook nog wel eens bereid zijn een lening te verstrekken bij bepaalde veelbelovende studies. Zelf ben ik halverwege de jaren negentig voor een studiejaar (HBO) naar Frankrijk geweest. Studiefinanciering uitwonend (volledig) en een Erasmus beurs. In Frankrijk kregen we ook een tegemoetkoming voor de huurkosten van de studentenkamer. Mijn ouders betaalden het collegegeld en het boekengeld geloof ik ook nog. In geval van nood, kon ik terugvallen op mn ouders. Maar dat was niet echt nodig.
Hij wil een volledige studie gaan doen in de VS. Bedankt voor je tip van die Erasmus beurs, dat ga ik verder uitzoeken.
MIT heeft studiebeurzen voor studenten die financiële hulp nodig hebben. Je kunt op hun website kijken of jullie daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen.
Erasmus+ is een EU-programma. Dat wil niet zeggen dat er niets mogelijk is buiten de EU. Maar dat zal wel vele malen ingewikkelder liggen dan wanneer het om een EU-land gaat. Zal dus wel een flinke uitzoekklus worden. Daarbij zie ik bij ons op de universiteit eigenlijk altijd studenten die in het kader van een Erasmus-beurs een deel van hun studie bij ons (voor hen in het buitenland dus) doorbrengen. Geen idee of ze ook beurzen voor een hele studie financieren.