Mijn dochter gebruikt nu sinds december Dridase voor haar overactieve blaas. 3xdaags 2ML. Dit was voornamelijk om ervoor te zorgen dat ze overdag droog zou blijven ( had ongeveer 10 tot 15 natte onderbroeken per dag! ) Na start medicijn ging het super goed, en gingen we naar bijna zelden een natte broek. 2 weken terug zijn we perongeluk een paar keer de medicatie vergeten, en ook dat ging goed. Ze werd ineens zelf snachts af en toe droog! Besloten om de medicatie te stoppen, helaas na een aantal dagen weer veel natte broeken, dus besloten om weer te starten, waardoor nu overdag weer droog maar als gevolg snachts weer nat?! Zijn er meerdere mensen die dit medicijn gebruik bij hun kind ( ze is nu 4.5) en welke tijdstippen geven jullie het? Zijn er ook mensen die dit medicijn kregen voor bedplassen? We maken haar dagelijks rond 22.00/22.30 wakker om te plassen. Wellicht dan de medicijnen geven? Op internet staat dat het medicijn ongeveer 6-8uur werkt. Wij zijn erg zoekende! Wie kan zijn/haar ervaringen met ons delen?
Geen verstand van overactieve blaas bij een jong kind. Maar wat ik wel weet is dat een kind van 4,5 jaar nog niet nachtzindelijk hoeft te zijn. Dus om daar die medicijnen voor te slikken lijkt mij niet wenselijk. Ik zou gewoon de richtlijnen van de huisarts/apotheek volgen. Ik neem aan dat je die tenminste hebt gekregen. En niet zomaar op andere tijden medicatie geven, of stoppen met medicatie zonder overleg. Ik zou haar overigens ook niet wakker maken om te plassen. Maar gewoon met een luierbroekje naar bed laten gaan en lekker laten slapen. En eigenlijk lijkt het mij veel beter om je vragen bij de huisarts neer te leggen, dan op een forum. Misschien kletsen we allemaal wel uit onze nek, je weet maar nooit
Helemaal.eens met Adje. Medicatie voor nachtzindelijkheid bij een kleuter lijkt mij ook wat ver gaan.
Mijn zoon heeft ook langere tijd dridase gebruikt en ik heb het nooit voor nachtzindelijkheid gebruikt. Altijd gewoon een luierbroekje aan. Hij was pas met 9 jaar nachtzindelijk. Opeens droog en daarna nooit meer nat.
Ik zou overleg plegen met degene die het voorgeschreven heeft over wat te doen. Hier ervaring met dridase. Dochter kreeg het ook in verband met een overactieve blaas. Ze moest het na enige tijd afbouwen, ik weet niet meer precies hoe en wat maar daar hadden we een hele richtlijn/schema voor meegekregen. Ik weet wel dat ze zei dat het belangrijk was het niet te jong te doen. Dochter was al 7 of 8 dus was geen punt. Bij opzoeken van de bijsluiter vind ik ook vanaf 5 jaar. Dus ik vind het vooral bijzonder dat het bij zo'n jong kind al voorgeschreven is. Dridase hielp hier goed en blijvend na afbouwen. Nachtzindelijk kwam helaas pas een paar jaar later (met 10 jaar) na gebruik van een plaswekker. Edit: je schrijft 3x daags 2ml. In de bijsluiter is dat de dosering voor vanaf 9 jaar...voor vanaf 5 jaar is 3x 1,5 ml. Ik zou in dit geval echt even een medicus om raad vragen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat mijn dochter jong is, maar de arts heeft het niet voor niets voorgeschreven.. het was voor beide kanten niet meer te doen. Al zoveel ellende gehad en na start medicatie meteen droog. Dridase onder 5 jaar heet off label gebruik, en gaat per gewicht.. dus niet per leeftijd.. deze dosering is zelfs op advies van de apotheek.. volgens kinderformularium.. Maargoed ga mezelf nu niet verantwoorden waarom mijn dochter medicatie krijgt en welke dosering.. Bedankt voor jullie reacties. Was meer opzoek naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, waar ik mee kon sparren.. en mn gevoel kwijt kan van onmacht soms!
Mijn dochter heeft ook dridase gehad. Werkte maar een beetje. Ik zou eerst uitsluiten of er echt niet iets medisch aan de hand is. Mijn dochter zat al 2 jaar aan de dridase toen we bij een kinder uroloog kwamen. Ze is toen geopereerd aan een vernauwing waardoor ze niet goed kon uitplassen. Met als gevolg natte broeken en chronische blaasontsteking. Ook een vertraging in groei opgelopen. Ze is nu bijna 10 en pas 130 cm. botleeftijd loopt ook achter. Na de operatie heeft het nog 2 jaar geduurd voor ze met 8 volledig droog was. Ze moest eerst weer alles opnieuw leren voelen. Want dat gevoel wordt dus aangepast door de medicatie.
Hier dus jaren achtereen natte broeken, 6 tot 8 per dag. Moedeloos werden we ervan. Als je vragen hebt mag je me een pb sturen. Mijn ervaring is dat dridase symptoombestrijding is. Bij mijn dochter was er een andere oorzaak voor de zindelijkheidsproblemen. Kinderartsen en huisartsen hebben hier niet genoeg kaas van gegeten.
Heel herkenbaar. Mijn post was ook verre van aanvallend. Hier werd ook eerst uitgebreid onderzoek gedaan naar lichamelijke problemen alvorens de dridase. Dat is inderdaad niet dé weg naar zindelijk worden. Het is enkel een hulpmiddel. Ook de moedeloosheid is heel herkenbaar. Been there done that..
Niemand twijfelt toch aan het waarom van het medicatie gebruik? Maar jij hebt het over nachtzindelijkheid aanpakken met die medicatie. Daarbij ben je uit eigen beweging gestopt met de medicatie en nu wil je het op een andere manier toepassen dan voorgeschreven (dat haal ik tenminste uit je op). En daar zet ik vraagtekens bij, Dit gedeelte kan je dus beter met de arts kan bespreken ipv zelf te gaan sleutelen aan de medicatie of op een forum te vragen imo.