Studeren met kids? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Discussie in 'De lounge' gestart door Koektrommel, 21 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koektrommel

Koektrommel Fanatiek lid

15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar studeren mama's. Ik zit nu sinds een aantal jaren thuis en ben dus fulltime thuismoeder. Echter begint mij dit nu toch wel de neusgaten uit te komen. Ik wil graag aan de slag en het liefst ga ik eerst een opleiding volgen (BBL). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Het eerste wat mij vooral tegenhoudt is het hele financiële plaatje. We kunnen maandelijks net de eindjes aan elkaar knopen dus hoe ga ik dan een opleiding financieren? Ook zullen de kinderen naar opvang oid moeten...Ook dit moet uiteraard betaald worden.

Ik wil een mbo opleiding gaan volgen. Nou begreep ik dat je voor opleidingen tegenwoordig een lening kunt afsluiten? Maar ik geloof dat dit alleen geld voor hbo of hoger. Wat dus zou betekenen dat ik stufi zou krijgen? Mijn vader heb ik geen contact mee maar ik weet dat hij een erg hooginkomen heeft waardoor ik dus bijna niets krijg aan stufi. Ze kunnen hem buiten beschouwing laten maar dit heeft mijn zus destijds ook geprobeerd maar er werd toen niets mee gedaan.

Iemand die een beetje weet hoe de vork in de steel zit?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.793
    113
    Met BBL heb je een leerling salaris en volgens mij betaalt ook vaak de werkgever je collegegeld? Als je een erkende opleiding volgt, heb je recht op kinderopvangtoeslag. Dus financieel ga je er, ondanks dat je salaris geen vetpot zal zijn, mogelijk op vooruit.
    Stufi is bij BBL volgens mij niet aan de orde. Als je vader echter aangeeft dat hij niet wil bijdragen, heb je wel dezelfde rechten als BBL studenten met niet vermogende ouders. Een en ander misschien nog wel afhankelijk van he oud je bent. Alle stufi achtige dingen, ov en zo zijn maar tot een bepaalde leeftijd

3. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Met BBL krijg je betaald en vaak doet de werkgever de opleiding betalen en anders is de opleiding zelf niet zo duur tov bol studie.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe oud ben je, en wat is je situatie tov de studiefinanciering? Je ouders zijn niet per definitie in beeld na je 21ste namelijk.

Ik zou ook een praktijkopleiding kiezen, zoals hierboven beschreven. Hoe oud zijn je kinderen, wanneer gaat de oudste naar school? Is wellicht een optie om daarop te wachten, dat scheelt ook in de opvangkosten.

5. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Wat al gezegd wordt als je een BBL opleiding doet krijg je gewoon salaris en je hele opleiding wordt door het bedrijf waar je werkt betaald.
    Ik ben bijna klaar met mijn BBL opleiding en het heeft mij geen cent gekost.

6. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.615
    1.156
    113
    Ik heb 2 jaar geleden een bbl opleiding gedaan. Onze zoon was toen 2 jaar oud. Omdat ik gewoon in dienst was verdiende ik gewoon loon. Ik ging daarbij 1 dag in de week naar school. Dit was wel een lange les dag en kreeg daar maar 3 uur voor betaald. Dat wsas t enige nadeel. Onze zoon ging toen naar het kinderdagverblijf toe.
    Het was op sommige momenten pittig om de opleiding, werk en gezin te combineren maar dubbel en dwars waard. Ik moet nog lang werken en doe dan graag werk wat ik leuk vind.

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik begin volgende week met een bbl opleiding. Mijn man en ik hebben veel uitgezocht, berekend enz of het voor ons ook wel haalbaar is. Veel gaan wij er niet op vooruit maar wel wat.

Het zal pittig worden met 3 kinderen maar het komt wel goed denk ik :)

8. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Je zou ook kunnen overwegen door eerst een paar jaar 'gewoon' te gaan werken? Dan kun je sparen voor een studie. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog niet naar school gaan, zou ik persoonlijk geen studie oppakken. Ik heb mijn master naast drukke baan gedaan voordat we ons zoontje hadden. Zou niet weten hoe ik dat nu zou moeten doen!

Deel Deze Pagina