Oh dat is balen zeg van die faalangst! Weet wel een beetje waar je het over hebt, ik was vroeger namelijk ENORM faalangstig. Vooral voor spreekbeurten sliep ik 3 nachten van te voren niet of nauwelijks. En dan nog klapte ik meteen dicht. Vreselijk.. Heb je dat jaar op Saxion gestudeerd? Hoe beviel je die opleiding? Dat is idd maar 1 jaar of niet? Ga je nog veel leuke dingen doen met die andere vriendinnen? Ik probeer wel regelmatig mee te gaan, mijn vriend vind dat gelukkig geen probleem. Ga vaak nog de kroeg in of gewoon wat drinken bij iemand thuis. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik heel anders zou zijn na de geboorte van mijn zoon. Ik kan ook niet goed uitleggen hoe, maar ik voel mezelf nu gewoon nog ''mezelf'', ik heb er alleen een zoon bij. Ik doe niet dingen heel anders nu ik een kind heb ofzo. Jullie wel? Ik voel me niet anders dan anders. Oh lekker hey dat je Greys op dvd hebt. Ik vind het een geweldige serie Alleen jammer dat net 5 de neiging heeft om series zo ineens af te kappen. Hetzelfde met Sex and the City (lievelingsserie nr 1 hier. Ik ben net zo schoenverslaafd..). Erg jammer.
Ik heb volgende week mijn introweek , en de week daarop mijn 1e les. Ik ga SPH voltijd studeren! Heb er zin in!
@ cherrylein: de opleiding beviel wel oke... Voor dat jaar. Ik vond het alleen te weinig uitdagend en ik had zoals al eerder gezegd een hekel aan de hoeveelheid groepswerk. En al die reflectieverslagen aaaah. Ik spreek nog wel regelmatig met vriendinnen af. Zoals bij jou doet mijn man ook niet moeilijk. Ik voel me ook niet bijzonder anders. Dat gevoel met mijn zoontje is wel uniek, maar als ik op de universiteit ben, voel ik me zoals anders. @ dniise: hihi jij bent van het dik naar dun topic Leuk dat je met een studie gaat beginnen. Waar ga je dit doen? Hoe hebben jullie het geregeld met opvang?
Wow dat gaat snel, kan die berichtjes niet meer bijhouden en ben nu al vergeten wat erin stond. Weet wel dat naar mijn ervaring gevraagd werd, iets over vooroordelen, over vrienden die een beetje in hetzelfde schuitje zitten, over fan zijn van een of andere serie en ik lees hier en daar over studeren in Deventer. Dat laatst vind ik wel geinig, want ik studeer nu dus aan de Saxion in Deventer. Sinds een jaar is daar ook de volledige opleiding Toegepaste Psychologie en het is de enige instelling waarbij ze je niet verplichten om erbij te werken. Moet dan wel een dag id week vanuit Utrecht 50 minuten met de trein, maar dat vind ik helemaal niet erg. Over vooroordelen, ik heb daar geen last van, ik zit met heel veel moeders/zwangeren in de collegebanken. Als je bv eerste jaars voltijd bent en met 18 jarigen id klas komt, dan merk ik wel dat ze je vaak zitten te bekijken, dat is toch een heel groot verschill, maar ik zie mezelf nu echt never nooit met 18 jarigen in een klas zitten hoor. Ik heb dus geen last van vooroordelen en ook de docenten zijn heel aardig en helpen je graag. Wat betreft vrienden, wij/ik heb geen vrienden met kinderen, ja een enkele. Die vrienden zonder kinderen vinden het wel altijd mega interessant als ze mijn kleine zien rondlopen en de meesten zijn ook gek op hem. Zelf hebben ze momenteel een yuppen bestaan (2 royale inkomens, dik vet huis, auto, etc). Tja, verschil moet er wezen he....t is het een of het ander. Maar goed, materialisme interesseert mij geen bal, ik heb liever mijn kinderen. Sommigen hebben liever een dik vet huis, naja ieder zijn eigen ding. Elkaar in zijn waarde laten vind ik wel belangrijk dan. Cherrylein en Merijn: over mijn ervaring gesproken, ik heb wel bewust gewacht totdat die van mij wat ouder was en onderhand uit de luiers en veel meer zelf kan. Ik zie dat jullie vrij kleine kindjes hebben, baby's zeg maar. Als ik dan mijn mening mag geven, zoui ik zeggen, wacht nog lekker even en geniet van de babytijd van je kleine, want die is zo om. Het is toch niet niks, een kleine, zwanger en een studie. Nou ja, op zich het afgelopen jaar was ik zwanger, de eerste 3 maanden was ik kotsmisselijk bijvoorbeeld, zelfs nog in een ziekenhuis ervoor gelegen. Ik heb toen een tentamenperiode gemist, maar later met gemak ingehaald. Het is aan de ene kant pittig en ff doorbijten, aan de andere kant als ik het zo bekijk is het mij zeer makkelijk afgegaan. Je moet het wel goed organiseren. Zo gaat die van mij3 dagen naar de creche. Een dag daarvan ging ik naar de opleiding, de overige 2 dagen luierde ik maar wat. Ik studeerde pas 2 weken voor de tentamens, dat is bij mij het beste. Dan regelde ik meer oppas. Kleine een weekend naar zijn opa en oma, wat regelen met je vent. Even een goede taakverdeling maken voor die 2 weken, want studeren ging bij mij dan echt even voor. Dus als ik het zo naga heb ik dus 4 tentamenperiodes in het jaar met 8 weken les en 2 weken voorbereiding ofzo. Daarvan zat ik zo 6 weken uit me neus te vreten en de laatste 2 weken ging ik er hard tegenaan. Maar dan moet ik erbij zeggen dat ik heel makkelijk leer en zo min mogelijk leer en deze opleiding echt een eitje vind. Deze baby gaat in februari ook 3 dagen naar de opvang (ook daarvan betaald de belastingdienst bijna alles), dan is hij (t is een jongetje) 5 maanden en dat vind ik een mooie leeftijd om zelf weer van start te gaan met dingen en dan is het de bedoeling dat ik alles wee zo ga doen als eerst, alleen dan met 2 kids. T is wel zo dat ik absoluut niet studeer en kan studeren als de kinderen en man thuis zijn. Dan is het echt mijn tijd voor hun. Zodra het huis leeg is kom ik lekker bij en studeer ik. Is dit wat jullie wilden weten qua ervaring of zit ik er compleet naast? Trouwens ik ben fan van House....
Cherrylein en Dnisse, leuk dat jullie meekletsen. Cherrylein:'O ja, ik ben 23 en mijn vriend is 28. We hebben naast een mooie zoon, nog 2 honden, 2 katten, 3 kippen en 8 parkieten (die laatste 2 soorten in een voliere natuurlijk )'----)wat een drukte, wel gaaf... leuke opleiding doen jullie verder, SPH en Pabo.Dnisse: veel plezier met je introweek. Hoe oud ben je eigenlijk en heb je kinderen? Merijn: succes met je her... Ik ga hier vandaag met de benen in de lucht zitten....lijk wel een zeekoe onderhand..
@ jenna: ik ben ook een grote fan van house Die DVD's hebben wij ook allemaal hihi! Hoe oud is je oudste eigenlijk? Ik kan dat zo snel niet terugvinden... Maar je ervaring is goed om te lezen hoor Mijn studieaanpak is trouwens het gewoon goed bijhouden van de vakken. Dus iedere week bijlezen zodat ik uiteindelijk voor het tentamen niet veel meer hoef te studeren. Ik heb daar nu meer tijd voor dan voordat ik een kind had eigenlijk... Mijn zoontje gaat niet voor niets 3 dagen naar de opvang dus als ik die dagen niet goed besteed, voel ik me een beetje schuldig. Ik ga nog steeds vaak met vriendinnen lunchen etc. maar ik studeer nu dus ook een stuk meer dan voorheen. Super handig want het gaat me daardoor ontzettend makkelijk af. Ik zit al om 9 uur 's ochtends op de universiteit en ga pas om 4 uur weer weg Maar ik heb ook in het bestuur gezeten van mijn studievereniging dus ik vertoef daar ook erg veel van mijn tijd Hm vandaag een kleine ruzie gehad met de studieadviseur... Bij ons mag je je niet inschrijven voor meer dan 30 studiepunten per half jaar. Als je dus een extra vak wilt doen, moet je dat aanvragen bij de examencommissie. Maar die doen geregeld heel lastig. Zodoende hadden ze bij mij voor afgelopen blok mijn verzoek afgewezen en heb ik stiekem toch dat vak gevolgd (via de docent). En met een 8,5 gehaald (en het andere vak met een 7,5)! Dus het was belachelijk dat ze zeiden dat dat te zwaar zou worden... In ieder geval wilde ik aankomend semester weer een extra vak volgen en heb dat dus op mijn eigen houtje geregeld. Daar kwam de studieadviseur vandaag achter en die werd me toch boos... Echt belachelijk. Maar goed, ze heeft me alsnog wel willen inschrijven voor het vak omdat ik afgelopen blok heb laten zien het wel te kunnen, maar ze vragen er toch zelf om om dit achter hun rug om te doen? Moeten ze maar niet van die belachelijke regels hebben hoor... Ik kon echt wel janken daar vanwege haar reactie... Punt is ook nog eens namelijk dat ik dat ene vak te kort kom voor mijn bachelor. Dus als ik het nu niet extra volg, kost me dat een half jaar studievertraging!
Daar wordt je dus op de pabo echt mee dood gegooid (verslagen)...In de deeltijd schijnt het een stuk minder te zijn, gelukkig
Jenna, lekker dat je ook zo makkelijk studeert. Ik ben net zoals jij en ik ben bang dat ik ook nooit anders ga worden . In een periode van 8 weken voer ik 7 weken niks uit en de laatste week doe ik dan álles. Nu kan dat niet meer met een kind uiteraard, dus nu vind ik van mezelf dat ik wel moét. Sowieso, ik werk er nu ook naast, dus heb minder tijd om te studeren, dus ik moet het wel bijhouden van mezelf. Daarnaast ben ik nu veel gemotiveerder om mijn studie te halen. Ik heb nl een vriendin die wel een mbo diploma heeft maar dat vakgebied niet leuk vind dus nu gastouder is, maar ze verdient er zo weinig en is niet verzekerd van een vast inkomen. Ik zou zoiets niet altijd willen doen.. Bedankt voor het vertellen van je ervaring. Wachten tot mijn zoon uit de luiers is, duurt me te lang, maar ik denk dat ik sowieso wel moet wachten tot ik in iedergeval in mijn liostage zit (laatste half jaar). Anders kan het niet ben ik bang. Want met zwangerschapsverlof moet je ook stoppen met je bijbaantjes, en niet al mijn baantjes hebben een uitkeringsregeling. Anders had ik het wel graag gewild! En wat je zegt, ik vind materiele dingen ook minder belangrijk. Maar een stukkie meer ruimte in het budget zou wel mooi zijn.. House is inderdaad ook erg leuk!
Mmm, met of zonder kind, ik blijf deze aanpak toch houden. ben gewoond aartslui ofzo en kan alleen presteren onder druk. als ik er al eerder voor ga zitten vergeet ik alles weer. heb het een keer gedaan, elke week alles netjes bijhouden en dan in tentamenperiode wat minder met als resultaat: gezakt. maar goed, zo heeft ieder een eigen aanpak. Nou Merijn, je kunt blijkbaar goed studeren. Even een vakje extra en hoge cijfers, een baby kan er nog makkelijk bij...Vervelend van dat gedoe met die studieadviseur. Fijn dat ze je alsnog kon inschrijven. Uit ervaren weet ik dat de examencomm meestal niet te omzeilen is, maar als het zo kan, prima!Dus je mocht dan alleen dat vak doen als zij denken dat je het aankan?Is toch je eigen zaak?Beetje vreemd. Cherrylein: 'Wachten tot mijn zoon uit de luiers is, duurt me te lang, maar ik denk dat ik sowieso wel moet wachten tot ik in iedergeval in mijn liostage zit (laatste half jaar).' ---)misschien is die van jou wel heel vroeg al uit de luiers, vroeger waren 1 jarigen al uit de luiers. Dan hoef je idd niet lang meer te wachten. Trouwens, jij studeert dus ook aan Saxion Deventer?Doe je deeltijd of voltijd? Mijn zoontje is trouwen 2, 9 nov wordt hij 3.
Leuk om te lezen hoeveel meiden het toch gewoon maar weten te doen, alles combineren! Ik ben technisch gezien geen studerende mama, en als het goed is word ik er ook geeneen.. Zal ik even uitleggen ik ben nu nog studerend maar nog geen mama, en ik hoop afgestudeerd te zijn voordat ik ga bevallen (dus fingers crossed...). Maar vond het toch wel leuk om dit topic even te lezen! Ik studeer trouwens deeltijd, werk er ook nog 32 uur bij.
@ jenna83: ik denk dat wij ook proberen voor de 2,5 a 3 jaar leeftijdsverschil te gaan... Is natuurlijk maar afwachten of en hoe snel ik weer zwanger raak Als ik dan geen 2 jarige master ga doen, zou de tweede vlak na mijn afstuderen geboren worden. @ lindaensven: wat studeer je? En alvast gefeliciteerd met je afstuderen Ik heb vandaag mijn tentamen gehad en ik heb 3 fout van de 20 multiplechoice vragen! En de essayvragen heb ik denk ik ook wel aardig beantwoord dus ik heb het vak denk ik in ieder geval gehaald! Ben super blij, had ik niet meer verwacht namelijk
@Merijn: Ik studeer Management, Economie en Recht. Bedankt voor de 'alvast' felicitaties, nu nog maar hopen dat ik het waarmaak Jij ook gefeliciteerd met het halen van je tentamen!!
Lindaensven: Petje af hoor, zwangerschap, afstuderen en werken tegelijk!Hopen dat het lukt!Zal vast wel. Effe stevig aanpoten.
Hey! Leuk dit topic Ik kom even snuffelen en ga zo de hort op dus lees later alles even terug, ben benieuwd wie jullie zijn en welke studies jullie doen namelijk Ik begin volgende week weer met een studie. Heb een HBO diploma, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en begin nu dus met psychologie (ws richting arbeid en organisatie). Ik doe een schakeljaar en daarna een masterjaar, ben dus nog 2 jaar onderweg. Als ik ergens volgend jaar niet zwanger raak tenminste.. Ben ook benieuwd hoe het iedereen bevalt, studeren met een kleintje. Afstuderen op HBO niveau ging me vrij makkelijk af maar mijn dochter sliep toen ook nog redelijk veel.. Tot later!
Thanks is inderdaad behoorlijk stevig aanpoten. Heb ook nog eens niet 'zomaar' een baan, maar een superdrukke.. Dat hakt er wel in.. Probeer het nu wel rustig aan te doen hoor, collega's horen helaas steeds vaker 'nee' (wel ff wennen ook om te zeggen..). Ik ga in elk geval gewoon knallen en hoop dat ik het allemaal red! Het moet te doen zijn, en als de naderende uitgerekende datum geen motivatie is om door te werken, dan weet ik het niet Tis alleen te hopen dat ik straks nog energie heb om te bevallen..
@ lindaensven: wanneer is de planning dat je klaar bent met je studie? @ maja82: ik ben benieuwd hoe het schakeljaar en de master je gaan bevallen Ik hoor niet heel erg veel positieve verhalen over deze overstap omdat veel hbo studenten zich verkijken op het verschil tussen HBO en universiteit (veel minder praktisch, veel meer lezen en papers schrijven). Aan welke universiteit ga je het doen?
Nou, de planning is nogal krap, maar eind oktober moet ik afgestudeerd kunnen zijn, en 15 november ben ik uitgerekend
Oe spannend zeg Linda!(en Sven) Komt vast goed! Even flink aan trekken en dan ben je klaaaar! Lekker hoor Wat trouwens ontzettend knap dat je er ook nog bij werkt! Ik denk dat ik dat echt niet zou kunnen.. Of mijn werk of mijn studie zou er onder lijden, heb het eerder meegemaakt. Petje af voor jou! En eigenlijk ook petje af voor alle andere studerende mama's! Stoer zijn we he? Hoewel ik liever een leuke studie volg dan een stomme baan heb, lijkt me veeel zwaarder. Merijn, idd dat heb ik ook gehoord. Heb het er met een studieadviseur over gehad en er zijn veel oud HBO studenten die afhaken om verschillende redenen. Mijn 'geluk' is dat ik juist dat eeuwige groepswerk en het hele praktische gedeelte nooit geweldig heb gevonden en juist zin heb in 'echt' studeren: met je neus in de boeken, tentamens en papers maken. Ben dan ook super gemotiveerd haha! Ik word een nerd Heb voor het statistiek gedeelte (waar ik best tegenop zie) een cursus gevolgd en ik krijg prive bijles en als het nodig is ook nog een bijles cursus Ik ga studeren aan de RUG (Groningen) waar hoera, hoera.. het statistiek gedeelte het 'grootst' is van alle universiteiten.. Dus jullie kindjes gaan ook wel naar het kdv? Mijn dochter ook hoor, ze gaat 2 dagen en 1 dag is papa thuis. Ook kunnen mijn ouders af en toe oppassen als ik een keer extra moet studeren. Lees dat een aantal goed is in stof bijhouden en de anderen weer alles op het laatste moment doen. Ik ben ook meer van het laatste.. Studeren als je echt weet dat het dan moet omdat je anders zeker weet dat je het niet haalt Ben nu alleen van plan om het bij te gaan houden (echt hoor, echt echt echt waar!).. in elk geval in het begin omdat ik nog niet weet hoe het niveau is en of het echt nodig is dat ik het bij hou of niet. Vind het allemaal ook best een beetje spannend.. moet maandag al beginnen
Inderdaad, wel 2 petjes af voor alle studerende mama's Applaus voor jezelf @maja82, spannend hoor, zo'n nieuw begin, en maandag al beginnen, das snel.. Klinkt idd of je er mega-zin in hebt, dus qua motivatie zit het wel snor geloof ik