Studerende mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door jenna83, 19 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Merijn: presenteren in het Engels!!No way dat ik dat doe....kun je me oprapen..

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hahaha ja mij ook hoor. Maar ik moet wel :( En als jij klinische psychologie gaat studeren... Ik weet niet hoe het bij jouw universiteit zit, maar hier worden een aardig deel van de vakken in het engels gegeven ;)

Hmmm misschien moet ik ook maar visolie gaan slikken :D

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Doe mij een liter visolie!! Pff, drama vandaag.. Ik was niet lekker en ben toch maar naar college gegaan. Testtheorie.. Heel theoretisch en nog leuker: komt natuurlijk statistiek in voor:( Heb nou 2 vakken gevolgd en beide niet leuk hihi.. Had daarna AOP en dat leek me juist leuk maar trok het echt niet meer dus ben naar huis gegaan en heb 2 uur liggen pitten.

Merijn, presenteren in het Engels:( Ik zou nu al kunnen janken als ik wist dat ik dat moest doen haha! Maar je kan dat heus hoor. Gewoon goed voorbereiden. Iedereen zal er als een berg tegenop zien lijkt me..

Klinische psychologie: volgens mij een populaire richting, zijn veel mensen met wie ik gesproken heb de laatste 2 dagen die die richting kiezen. Het schakeljaar voor klinische psychologie is vanaf dit jaar uitgebreid met een aantal modules. Veel mensen balen..;)

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja klinische psychologie is ook hier de grootste richting... Echt massa's studenten die het doen.

@ maja82: ja een schakeljaar bevat juist veel statistiek omdat dat eigenlijk het belangrijkste is wat je moet inhalen tov van het HBO ;) Heb je ook schrijfonderwijs in de vorm van papers? Want dat is ook een vak apart tov het HBO. Wetenschappelijk schrijven moet aan heel erg veel regeltjes voldoen namelijk.

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb wel het idee dat het bij Engels voornamelijk de literatuurkant allemaal ietsje vager is dan bijvoorbeeld bij mijn zus die medische biologie heeft gedaan. Maar ach, komt tijd komt raad.

En ja die presentaties ben ik ook niet weg van, maar ik heb wel heel erg gemerkt dat door het meer te doen dat het wel beter gaat. De eerste keer was voor mij erg lastig, voornamelijk omdat ik zo gewend was aan nederlandse stopwoorden die je dus net niet mag gebruiken.

Bij mij was mijn eerste collegedag nogal een domper. Ik heb ruim 4 uur voor niets gereisd omdat mijn college uitviel. Daar was ik niet echt happy mee.

En die visolie zal ik ook maar eens halen. Ik red het nooit om een hele les phonology bij bewustzijn te blijven. ;)

6. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Hi meiden,

Ik heb even een vraag, misschien kunnen jullie hierbij helpen. Voor dat ik met de studie ben begonnen, heb ik eenoudertoeslag bij de IB-Groep aangevraagd. Vandaag heb ik een brief gekregen dat ik geen recht heb op die eenoudertoeslag omdat ik volgens hen dus wel een partner heb. Eén van die regels wat zij als partner zien is: een meerderjarig persoon die samen met jou op hetzelfde adres woont en met wie je gedurende meer dan 6 maanden in een gezamenlijke huishouding leeft. Nou dit is mijn broertje met wie ik dus samenwoon. Op grond van deze regel zou ik dus een partner hebben, maar als ik dan i.p.v. de eenoudertoeslag de partnertoeslag wil aanvragen, dan kom ik er ook niet voor in aanmerking. Want volgens de ib-groep:
    Je kunt de partnertoeslag aanvragen als jij samen met je partner een kind
    jonger dan 12 jaar verzorgt voor wie jullie recht hebben op kinderbijslag.
    Je partner mag geen recht hebben op studiefinanciering.

En mijn broertje hij studeert ook, dus nu heb ik ook al geen recht op partnertoeslag. Hoe kan ik dit nu rechtzetten dat ik of toch een eenoudertoeslag ontvang of de partnertoeslag? Heeft 1 van jullie dit eerder meegemaakt? wat een gedoe zeg, raak er helemaal gefrustreerd van.

7. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wat vervelend Loncocacola, ik denk dat het het beste is om direct met de IBG te bellen om te kijken of ze iets kunnen doen. Want als ik het zo lees val je net tussen wal en schip.

8. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Ja ik heb ze ook gebeld, kreeg ik iemand aan de lijn die er volgens mij niks van heeft begrepen. Het gesprek duurde al meer dan 10 minuten, ik steeds alles opnieuw uitlegge, hij kon echt niks zinnigs zeggen. Na een tijdje zei hij: "ik ga even iets nakijken in je gegevens", toen zette hij me in de wacht. Dit duurde ook weer een paar minuten, toen dacht ik dat hij weer terug was, maar het bleek dat ik gewoon opgehangen werd. Ben zo boos op die gast. Ik had toen geen tijd meer om nog een keer te bellen, want moest naar school. Al die minuten voor niks verspild. Ik zal nog wel een keer moeten bellen.

9. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Maar heeft er niemand dit ook meegemaakt? Zonder die toeslag extra moet ik erbij gaan werken, dan heb ik helemaal geen tijd meer voor mijn kindje. Want met die toeslag zou ik niet hoeven te gaan werken naast mijn studie.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Jeetje wat vervelend voor je... Die regel is natuurlijk ook onzin. Alsof jouw broertje meebetaalt aan jouw onderhoudskosten etc.? Ik neem aan van niet toch? Ik heb er geen ervaring mee, maar de regel lijkt me op zich duidelijk (maar oneerlijk). Ik zou ze de komende dagen maar even blijven bellen totdat je een duidelijk bevredigend antwoord krijgt. Misschien dat er iets anders te regelen valt, bijvoorbeeld via de gemeente? Succes!
    Wat wil je gaan studeren?

11. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Ja het is echt heel raar daar bij de IB-Groep. Maar ontvangen jullie geen toeslag van de IB Groep, of hebben jullie ook geen recht op studiefinanciering.

@ Merijn: ik studeer al, doe de HTRO, had dat geloof ik al eerder geschreven. Ja ik zal nog wel vaak contact moeten opnemen met de IB groep. Het is echt vervelend.

12. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik mag alleen nog lenen, dus geen echt recht op stufi meer. En mijn man werkt dus zouden we denk ik toch er al geen recht op hebben.

En ja dat de IBG niet echt vlot is met dit soort dingen is helaas een feit. Ik ben bang dat je nogal wat uurtjes kwijt zal zijn met aan de telefoon hangen. :(

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ devy: de "gewone" studiefinanciering is voor iedereen onder de ik geloof 34 jaar. Ongeacht het inkomen van je partner. Ik ontvang het sinds afgelopen april niet meer helaas en leen dus ook.

@ loncocacola: oh sorry! Mijn studiefinanciering ervaring staat hierboven :) Mijn man werkt fulltime dus heb nooit recht gehad op die partnertoeslag.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    loncocacola: volgens mij heb je daar gewoon recht op en is het een fout van de ibg hoor!! Kan je geen brief schrijven? Of kan je aantonen dat het je broertje is? Lijkt me wel toch? De ibg staat niet voor niks onder toezicht, ze maken namelijk enorm veel fouten.
    Hier ook hoor, ik heb recht op de toeslag voor leraren. Belde ik een tijdje geleden op, uitgelegd dat ik deeltijd ging doen ipv voltijd enzo. Volgens die lui aan de telefoon had ik nergens recht op, want ik had nog recht op stufi. Ik zeg, nee dat heb ik niet, want ik ga een deeltijd opleiding volgen. ja mevrouw u heeft daar wel recht op dus u heeft geen recht op die toeslag.
    Ik dacht echt bij mezelf, ik hang lekker op, je bent niet goed wijs.
    Dus ik naar de balie van mijn school en de persoon zei, ja hoor je hebt daar wel recht op, dus gewoon insturen dat formulier.

Ik schijn deze week wat te horen.

Andere ervaring van een vriendin van me kort geleden: zij was een paar maand naar het buitenland geweest. Formulieren ingevuld met haar nieuwe adres enzo, dan zou ze een uitwonende beurs krijgen. Nou dat was akkoord volgens de ibg. Is ze terug, krijgt ze ineens een brief dat ze 750 euro (3 maand uitwonende beurs) moet terug betalen want ze zou volgens hun haar adres niet hebben door gegeven.. EHHH???? Ze heeft een brief gekregen met akkoord erop, wie zijn er nou dom dan?

Ik denk serieus wel eens dat daar alleen maar simpele mensen werken, hoe kunnen ze anders zulke domme fouten maken?

15. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja ik slik het ook! Merkte vrijwel meteen al verbetering! Hoe is het met je? Spannend of niet, al 37 weken zwanger!

16. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Klinkt lekker daar bij de IBG..;) Nou begin ik hem ook wel een beetje te knijpen.. Heb een tijdje terug gebeld of ik nog recht had op stufi tijdens mijn master. Heb namelijk al enkele jaren opgebruikt maar omdat ik wegens ziekte tijdelijk gestopt was met HBO en heel kort aan de universiteit heb gestudeerd werden al die jaren kwijtgescholden.
    Maar nu begin ik dus opnieuw na toch die HBO opleiding te hebben afgerond en volgens die miep aan de telefoon heb ik gewoon nog recht op stufi.. Ik ga er nu wel vanuit dus hoop maar dat ze het goed heeft!

Vandaag een leuk college gehad, halleluja!:D Ging over A&O psychologie, hartstikke boeiend! Wel in het engels en ook een enorm dik boek in het engels, maar ach.. Alles beter dan statistiek:D

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik had vaak oprispingen toen ik zwanger was, als ik dan een visolie capsule had geslikt kwam er de hele tijd een rauwe stinkvissmaak omhoog, zo goor..:) Ben er dus mee gestopt want werd er kotsmisselijk van..

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ maja: weet je het zeker? Als je een volledige HBO opleiding hebt afgerond met de bijbehorende studiefinanciering, klinkt dat niet alsof je er nog recht op hebt...

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ja, ik weet het eigenlijk wel zeker.. Denk ik..;):D
    Ik heb bijna 3 jaar voltijd gestudeerd, toen werd ik ziek en liep steeds 'stuk' op stages. Na gesprek met de decaan ben ik daarom overgestapt naar de universiteit zodat ik meer in mijn eigen tempo kon studeren en niet vast zat aan een lange stage. Echter, de studie (pedagogiek) trok me niet en ik ben na een maand of 4 gestopt. De decaan heeft een brief geschreven aan de IBG dat ik wegens ziekte gestopt met HBO en een andere studie ging doen. Daarom zijn die die jaren dat ik stufi heb ontvangen kwijtgescholden, gewoon gewist zeg maar en had ik weer gewoon recht op 4 jaar stufi. Omdat ik na 4 maanden gestopt ben op de universiteit moest ik die 4 maanden terugbetalen en had dus nog een kleine schuld. Ik heb de HBO opleiding toen ik deeltijd afgerond dus weer geen stufi ontvangen. Na het behalen van dit HBO diploma kreeg ik bericht van de IBG dat de schuld van die 4 maanden was kwijtgescholden omdat ik een diploma had gehaald. Ik vond het maar vreemd en heb er nog achteraan gebeld, bleek gewoon te kloppen. Heb later weer gebeld en gezegd dat ik weer ging studeren en het hele verhaal uitgelegd, ook over de kwijtgescholden jaren. De telefoniste heeft het voor de zekerheid nog na gevraagd en ik heb gewoon nog recht op bijna 4 jaar stufi.
    Pfoeh, lang verhaal. Snappie het nog?:)

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ maja: haha ja ik snap het. Al vind ik het niet helemaal eerlijk dat al die jaren volledig kwijt zijn gescholden aangezien je er neem ik aan wel profijt van hebt gehad. Want ik neem aan dat je nog studiepunten had staan en daarom sneller over je deeltijd opleiding hebt gedaan? Maar goed, leuk voor jou natuurlijk :D
    Die 4 maanden ben je trouwens wel kwijt, maar je hoeft ze niet terug te betalen. Dat bedoelen ze met kwijtschelden. Als jij geen diploma haalt, moet je al je studiefinanciering terug betalen. Zodra je dit doet, en het maakt helemaal niets uit wat voor een diploma dit is zolang het maar van het hoger onderwijs is, hoef je het dus niet meer terug te betalen. Maar goed, wat is nou 4 maanden ;)

Ik moet trouwens wel een lange stage lopen voor mijn master (ondanks universitair) helaas. Want doordat ik dat niet 5 dagen per week kan doen ivm mijn zoontje, doe ik er langer over en kost me dat dus extra geld.

Deel Deze Pagina