Studerende mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door jenna83, 19 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aamm

aamm Lid

9 mei 2009
    55
    0
    0
    ik ga ik ook langer stage lopen en minder uren per week.
    Die stage moest ik eigenlijk vorig schooljaar doen maar dat ging dus niet.
    Ik doe het nu dus in mijn "5de jaar" van mijn mbo opleiding.
    Ik heb al 4 jaar studiefinanciering gekregen en zover ik begrepen heb krijg je het daarna niet meer....???????

2. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Nou dames ik heb een mail gestuurd aan de Ib groep, hieronder de e-mail. Hele lange e-mail, maar dan begrijpen jullie het tenminste. En daaronder heb ik ook antwoord terug gehad van de ib groep.

Hier mijn mail:

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb voor mijn studie de eenoudertoeslag aangevraagd. Dit omdat ik niet getrouwd ben en ook geen geregistreerd partnerschap heb met de vader van mijn kind.

Maar ik heb een brief van jullie gekregen, waarin er staat dat ik geen recht heb op die eenoudertoeslag omdat ik volgens jullie wel een partner heb. Hierbij verstaan jullie een partner degene die volgens de GBA met mij op hetzelfde adres woont en met wie ik gedurende meer dan 6 maanden in een gezamenlijke huishouding leef. In dit geval is dit mijn broertje. Het klopt dat hij en ik samenwonen. Maar hij is niet verantwoordelijk voor de zorg van mijn kind. Daar is de vader verantwoordelijk voor. Dus heb ik nu geen recht op eenoudertoeslag omdat ik dus samen met mijn broertje in 1 en dezelfde huis woont?

Ok volgens jullie heb ik dan wel een partner (mijn broertje in dit geval dus), dan heb ik geen recht op eenoudertoeslag. Dan zou ik dus wel recht moeten hebben op de partnertoeslag. Maar ook hier blijk ik geen recht op te hebben, omdat ik op de jullie site heb gekeken hoe en wanneer ik dan recht zou hebben op de
    partnertoeslag. En het blijkt dat mijn partner geen studiefinanciering mag ontvangen. Nou mijn broertje is toevallig ook aan het studeren en hij heeft ook recht op studiefinanciering. Dus dan heb ik geen recht op de eenoudertoeslag en ook geen recht op de partnertoeslag en dit allemaal omdat ik alleen maar met mijn broertje samenwoon. Is dit niet raar?

Hoe kan ik dit rechtzetten of verklaren, zodat ik toch recht heb op 1 van die toeslag? Want ik heb wel een baby waar ik voor moet zorgen en met alleen de prestatiebeurs zonder toeslag, red ik het financieel niet eens om te gaan studeren. Ik kan dan wel een bijbaantje gaan zoeken, maar dan heb ik helemaal
    geen tijd meer voor mijn baby.

Ik hoop van u een reactie te ontvangen, en graag zou ik van u horen wat ik moet doen om wel 1 van die toeslag te kunnen ontvangen.

Met vriendelijke groeten.

En dan hieronder de reactie van de IB-groep:

Beste.......,

Omdat studiefinanciering een inkomensafhankelijke regeling is, is de Wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) van belang bij de bepaling wie we als partner zien. Deze wet is ontwikkeld door de overheid. Deze wet is er zodat er bij alle instellingen dezelfde inkomensbegrip gehanteerd wordt.

Jij zal in jouw geval geen aanspraak kunnen maken op de eenouder -of partnertoeslag.

Met vriendelijke groet,
    Esther Wouters v/d Oudenweijer
    Medewerkster Klantenservice
    IB-Groep/Homepage

Nou dit is toch van de zotte? Het is echt niet te geloven. Zo makkelijk komen ze er van af. Ik ga nog een bezwaarschrift schrijven, en mocht ik toch echt geen recht hebben op 1 van die toeslag dan zal ik serieus overwegen of ik door moet gaan studeren. Zonder toeslag moet ik een baantje nemen en dan ga ik mijn kleintje helemaal niet meer kunnen zien en andersom. En dat wil ik ons niet aandoen. Ik wil zijn ontwikkelingen ook meemaken.

Sorry beetje lang verhaal, maar moest het effe kwijt.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ loncocacola: is het geen optie om een andere woonruimte te zoeken waar je alleen gaat wonen? Want dan krijgt je het wel... En kun je niet afstand doen van je toeslagpartner bij de belastingdienst? Geen idee of dat een mogelijkheid is hoor, maar toeslagpartner zijn heeft vooral voordelen maar in jouw geval niet. Wellicht dat het kan? Misschien moet je de belastingdienst even bellen?

@ aamm: niet voor het mbo. Maar als je besluit hierna HBO te gaan doen, heb je wel weer recht op een nieuwe 4 jaar studiefinanciering. Dat vind ik trouwens ook geen eerlijke regeling want ik zou ook wel een extra master willen doen en daar krijg ik ook geen financiele bijdrage voor. Ach ja :)

4. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind dit echt zo raar en flauw van de ib-groep... Echt vervelend voor je!

Ken je het forum Welcome to the Frontpage Misschien moet je daar eens je dilemma plaatsen en zitten daar meiden/vrouwen die tegen hetzelfde aan zijn gelopen die je kunnen helpen.

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    @Merijn
    Ik heb van de opleiding 2,5 jaar voltijd en 2,5 jaar deeltijd gedaan, dus meer dan 'normaal'. Ik heb meer theorie gehad voor een deeltijd student en uiteindelijk meer stagervaring dan een voltijdstudent. Dus zo oneerlijk is het niet;)

@loncocacola
    Wat een rare regeling van de IBG zeg:( Zit je dan lekker mee.. Rot!

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat maakt naar mijn mening niets uit ;) Je hebt tijdens je 2,5 jaar voltijd (gedaan in 3 jaar?), zeker 3 jaar studiefinanciering gekregen toch? En dat krijg je nu nog een keer, terwijl je wel tijdens die 3 jaar gewoon studiepunten hebt gehaald voor 2,5 jaar. Maar ik bedoel dit niet persoonlijk he ;) Het is voor jou natuurlijk onwijs lekker. Ik ben gewoon jaloers (alhoewel, niet op je ziekte natuurlijk) ;)
    Ik zal trouwens uiteindelijk ook extra studiepunten hebben gehaald en extra stage lopen is hier gebruikelijk (eis is 3 maanden maar geen enkele werkgever wil je voor 3 maanden waardoor je vaak 6 a 9 maanden stage moet lopen). Maar dat is meer een pluspunt voor jezelf en je CV toch?

8. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Nou meiden, ik ben inmiddels bevallen van een hele mooie zoon!Na 3 dagen gerommel en weeenzwakte brak de gyn de vliezen. Direct erna ging het mis en werd het een spoedkeizersnede. Ik heb mij heel angstig gevoeld op dat moment. Ik was heel erg gelukkig toen Finn levend uit mijn buik werd gehaald. Het herstel valt wel zwaar, ook omdat ik bv geef, voel me heel moe en slap, maar ik ben zo verliefd op dat kleine ventje.

Ik zal proberen snel vd partij te zijn en lekker mee te kletsen.

liefs,
    jenna

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ jenna: gefeliciteerd!! Vervelend dat het een keizersnede is geworden, maar heel fijn dat alles goed is. Lekker genieten en goed uitrusten en ik hoop dat je je snel weer beter voelt. Mooie naam, Finn :)

10. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @ Jenna83
    Van harte gefeliciteerd met je zoontje! En rustig aan doen hoor, een keizersnede is niet niets (ik had ook een spoedkeizersnede doordat Kyra het écht niet niet naar haar zin had). Het is waarschijnlijk gigantisch schrikken geweest, maar gelukkig is alles goed afgelopen.

@Loncolacola
    Ik hoop dat het bezwaarschrift iets voor je oplevert want dit is natuurlijk een erg kromme situatie!

11. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    Hallo allemaal :)
    Ik sluit mij bij jullie aan, hier nog een studerende moeder.
    Ik ben een paar jaar gestopt met mijn opleiding (universiteit, bijna m'n propedeuse), en ben net weer gestart. Het is wel enórm wennen, ik heb helaas niet de luxe dat ik m'n kinderen 1 of meerdere dagen in de week kan uitbesteden. Ingewikkeld verhaal wat ik niet helemaal ga uitleggen, maar komt erop neer dat ik m'n kids wel kan uitbesteden voor een paar colleges in de week en voor tentamens. Ik heb een reistijd van een dik uur, en ook weer terug, dus ben al snel 4,5 uur kwijt aan 2 uurtjes college. Ik volg alleen wat ik moet volgen, of erg moeilijk is. Ik vind het erg lastig om een vast ritme in te bouwen om te studeren. Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen dus zowieso is het begin wel moeilijk. Het idee is om iedere avond tegen 18.30 te beginnen met studeren, en door te gaan tot een uur of 22.00. Dan nog een kop thee en naar bed. Dit zoveel mogelijk avonden doordeweeks, en in het weekend ook overdag studeren.
    Ik hoop dat dit voldoende gaat zijn, voorheen had ik nooit een studielast van 40 uur, dat kwam eerder in de buurt van 25 a 30. Maar toen had ik geen kinderen!
    Ik ben nu 2e jaars en moet bij 3 van de 4 blokken nog een extra vak volgen (1ejrs) voor het behalen van m'n propedeuse. O.a. statistiek:$ wat een ramp.
    Ik begin enigzins te stressen, over 6 weken heb ik 5 tentamens van ieder zo'n 300-500pagina's:$ voorheen deed ik dat 'ff' last minute maar nu.... ik zie er nu als een berg tegenop, kan ik dit nog wel, na een paar jaar alleen maar mama geweest te zijn???
    heeft iemand tips?

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    @Jenna, van harte gefellciteerd! Was dus wel even spannend.. Fijn dat alles nu goed is. Veel genietze van je kleine mannetje:)

@Merijn... Tja, ok, je vindt het dus niet eerlijk. Genoteerd:D

@Jalea
    Leuk dat je ook mee komt kletsen! Welke studie volg je? Knap dat je nu toch weer bent begonnen!
    Herkenbaar dat je er weer erg moet inkomen. Denk dat je niet te streng voor jezelf moet zijn, gewoon doen wat je kan doen. Idd, plannen is handig en het lijkt ontzettend veel wat je moet leren voor een tentamen maar als je elke week iets doet lukt het vast. En zo niet, lees je wat je niet gelezen hebt in een samenvatting ofzo. Kijk eerst maar eens hoe het komende blok gaat en de tentamens en ga dan stressen als het nodig is;) Ik begrijp je hoor, ik voel stress maar probeer heel erg te relativeren (ga ik dood als ik het niet in 1x red? nee dus!:D)
    Probeer het ook leuk te houden en plan anders ook een avond niks. Het moet wel te doen zijn he? Ontspanning is ook nodig om het te kunnen halen.
    En statistiek moeten ze gewoon direct afschaffen:D Nee hoor, zie het belang er echt wel van in maar het is zooooo moeilijk!! Ik heb vanochtend weer college gehad en het eerste half uur kon ik nog redelijk volgen en daarna had ik de neiging om bij elk woord wat hij zei te vragen 'wat betekent dat? leg es uit? wil je dat herhalen? doe nog es? huh???'.. IK SNAP UT NIET!!! :)
    Gelukkig heb ik vanmiddag bijles, hoop dat het dan wat logischer wordt allemaal... *zucht*

13. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    @loncocacola
    Het is heel krom geregeld bij de ib maar zou je samenwonen met een meisje dan heb je er wel recht op!
    Ik heb hetzelfde gehad maar heb me er nu wel bij neer gelegt maar het is echt stom.
    ___

Ik ben ook begonnen met school en stage. Erg zwaar hoor als je 2 maand thuis bent geweest.
    Vind het wel leuk maar thuis zitten vind ik ook erg lekker :oops:
    nog even een jaartje volhouden en ik ben boekhouder en directiesecretaresse. Misschien daarna nog een andere opleiding.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ jalea: welkom! lijkt me behoorlijk druk inderdaad als je 's avonds en in het weekend moet studeren. Heb ik echt bewondering voor! Wat studeer je? Wel super dat je het weer hebt opgepakt! Hoe bevalt het tot nu toe?

@ maja82: je bent niet boos of beledigd hoop ik he? :) Want dat was niet mijn bedoeling hoor! Nogmaals, voor jou is het natuurlijk super fijn dat je voor deze opleiding studiefinanciering krijgt!

Nou ik heb nog steeds geen klap te doen... Heb vandaag al hetgeen gelezen voor deze week voor het ene vak en morgen begin ik voor het andere vak. Daarvoor moet ik ook deze week die presentatie voorbereiden samen met mijn groepsgenoten. Ben benieuwd! Het is wel een lastig onderwerp om daar een leuke presentatie over te geven... Maar we zullen zien. Ik ben blij als ik straks mijn bachelor heb afgerond en aan mijn master kan beginnen!

15. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    @ Jenna, van harte gefeliciteerd met je baby. Geniet van je wondertje.

@ Kimm1988: kreeg jij uiteindelijk wel of niet de toeslag? En zoja hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

16. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    @Merijn, tuurlijk niet joh! Ik snap je ook best hoor, maar ik kon er verder niet meer zoveel mee dus vandaar mijn reactie;)
    Over wat voor onderwerp ga je een presentatie houden?
    Begrijp dat je zin in de master hebt, heb ik nu al haha! Nog even 'doorbijten' en dan kan je beginnen:)

@Kimm, wat toch ontzettend debiel geregeld bij die IBG..:( Kan er verder ook niks nuttigs over zeggen helaas..

Bijles ging goed! Ik had af en toe een 'aha moment' dus daar ben ik al blij om:D

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ maja82: oef gelukkig ;) De presentatie moet gaan over individuele verschillen. En dan met name hoe een door ons gekozen organisatie deze meet. Maar het tweede deel moeten we testen bespreken die hier tijdens een testweek zijn gebruikt door de programmagroep en dat kan echt heel saai en taai zijn... Dus daar moeten we even iets leuks voor bedenken (aangezien we worden beoordeeld door de studenten en aan de hand daarvan een cijfer krijgen ;)).
    Fijn dat de bijles nuttig was!

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Up :D

Hoe gaat het met iedereen? Ik heb een concentratie probleem. Wil die visolie halen maar ik vergeet het iedere keer weer ;)

19. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Hier gaat het goed :) phonology is nog steeds een <censored> vak. En ik moet nog steeds een dagje plannen om de bieb in te duiken voor wat mastervakken, maar het valt me eerlijk gezegd niet zo heel erg tegen op het moment. Waar ik ook blij om ben is dat ik het red met niet kolven op de uni. Ik zag me daar al in de toiletten zitten zeg...

Het enige is dat ik me eventjes een beetje zielig voel. (nou ja niet zo heel zielig hoor) Ik ben jarig en zit helemaal in mn uppie thuis omdat manlief weer twee dagen in het buitenland is voor z'n werk. Maar zaterdag wordt het erg leuk want dan vieren we allemaal onze verjaardag, maar voornamelijk onze kleine spruit want die wordt vrijdag al weer 1 jaar!

20. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Devy, nog van harte met je verjaardag! Heb je toch nog wel een leuke dag gehad? Lijkt me idd niet echt gezellig als je man er niet is;)

Merijn, ik herken je concentratieprobleem:) Same here.
    Vanochtend college AOP gehad. Hartstikke interessant maar kon mijn kop er gewoon niet bijhouden en studeren gisteravond lukte ook al niet.. Straks maar weer een poging.

Deel Deze Pagina