Hallo allemaal, het heeft even geduurd voordat er weer een rustig internetmomentje is Mijn keuze is op pedagogiek gevallen, gelukkig is het 2e jaar een stuk interessanter dan het Pjaar (dat was echt zo ongelooflijk oninteressant, heb me erdoor moeten slepen). Ik heb m'n draai nog niet gevonden, het is ook wel een groot verschil met de 19jarige medestudenten, die hebben zo'n ander leven, en kennen elkaar allemaal al. En ik volg natuurlijk lang niet alle colleges dus mis wel een stukje sociaal gebeuren. Al is mijn leven natuurlijk wel thuis, en niet in de stad. Ik voel die scheiding wel heel duidelijk sinds ik moeder ben. Wat ik ook doe, mijn leven en mijn basis ligt thuis, en studeren is een leuke extra ofzo. Statistiek blijft voor alsnog een ramp, al hebben ze het vak nu wel wat veranderd. Ze zijn eindelijk zo slim dat ze het hebben veranderd, aangezien er zoveel studenten op stranden. het schijnt dat de tentamens nu een stuk beter te doen zijn. Ik dacht dat methoden & technieken vakken beter zou zijn dan statistiek, maar dat weet ik zo net nog niet. Dat valt wel tegen, vooral ook omdat het engelse boeken zijn, en ik zowieso niet zo dol ben op de onderzoeksvakken. In het 2e semester komen veel leukere vakken, daar heb ik wel zin in. Zowieso probeer ik zoveel mogelijk mezelf eraan te herinneren wat het oplevert als ik afgestudeerd ben: een veel relaxter leven!! en een leuk huisje uiteindelijk. studeren jullie allemaal voltijd??
Ik studeer idd voltijd Jalea. Had er voor kunnen kiezen om deeltijd te studeren en erbij te werken maar financieel kunnen we het net redden en ik ben er liever na 2 of 3 jaar mee klaar dan dat ik nu nog meer dan 4 jaar met een studie bezig ben. Wat fijn dat statistiek nu wat beter te doen is! Hier zijn ze nog lang niet zover jammer genoeg. En wat je vertelt over die scheiding van student en mama zijn herken ik heel erg. Wat ook grappig is, is dat ik er nog best jong uit zie en als ik aan de praat raak met wat medestudenten zie je ze gewoon schrikken als ik vertel dat ik 'al' 27 ben, samenwoon en een kind heb Ook ben ik echt een nerd, wil alles snappen wat er gezegd wordt in college. En ik kijk om me heen en zie de rest van de studenten half in slaap vallen haha! Leuk trouwens, pedagogiek. Ik heb een blauwe maandag orthopedagogiek gestudeerd maar werd ik toch niet heel gelukkig van. Welke richting doe jij? En hoe is het met de rest van de dames?
Hoi Maja, Mijn motivatie voor voltijd is dezelfde wij kunnen het nu ook nog net redden, en voor de kinderen vind ik het fijner als ik over 3jr klaar ben, anders is het zo never-ending. moet wel zeggen dat ik zowieso geen optie had voor echt deeltijd, dan zou ik al de voltijd studie in lager tempo moeten doen, en zit ik nog altijd met colleges verspreid over de hele week. wat statistiek betreft, ik heb er zelf een NLs boek bij gekocht, 'statistiek in de sociale wetenschappen', dat helpt me enorm bij mijn engelse statistiekboeken die de opleiding voorschrijft. Misschien een tip? daar leggen ze heel basic uit hoe en wat. Ze gaan ook vooral in op wat het nou betekent wat je uitrekent, wat érg handig is voor onderzoeksverslagen in de toekomst! online heb ik ook diverse recensies gelezen van studenten die het een heel handig boek vinden bij onderzoeksopdrachten. http://books.google.nl/books?id=tXkkKqJ4DgMC&dq=statistiek+in+de+sociale+wetenschappen&printsec=frontcover&source=bl&ots=KTHQYNcUYA&sig=a53mSjgSm8blD_350g91Rfmb4Oc&hl=nl&ei=hsGsSpzhE4mD-QbCn5HKBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4#v=onepage&q=&f=false hier kun je enorm veel pagina's inkijken van het boek. Herkenbaar hoor, dat je je een nerd voelt ik ga ook naar colleges om er iets van op te steken, dus zit standaard ergens vooraan zodat ik geen last heb van alle ongeinteresseerde mede studentes die hun weekenden bespreken tijdens college. ik denk dat veel moeders wel heel serieus zijn in hun studie, omdat ze een veel duidelijker doel hebben. Bovendien, er is volgens mij geen enkele studerende moeder, die niet veel moet opofferen, al was het maar veel tijd met je kind samen. Dus dan wil je het ook zo kort mogelijk houden, zodat de opoffering zo klein mogelijk blijft.
Hoe is het met de studerende mama's? Ik ben ook weer begonnen, zowel met school als stage. Bevalt me goed! Alleen als ik thuis ben zoals vandaag heb ik totaal geen zin om me met school bezig te houden. Dan is zo'n kleintje een goede afleiding. Oeps! Haha!
@ cherrylein: fijn dat het zo bevalt! Ik baal een beetje omdat ik me erg slecht kan concentreren... Ik heb volgende week een tentamen maar het lukt me bar slecht om het tot me te nemen. Ik moet nog steeds die viscapsules komen, dus dat moet ik morgen toch echt maar eens doen. Hopelijk helpt het een beetje, al heb ik er een hard hoofd in. Hoe gaat dit met anderen? Thuis studeren lukt me trouwens sowieso niet. Dus dat doe ik ook niet Morgen heb ik mijn presentatie die ik in het engels moet houden! Spannend...!
Hier ook alles wel prima! Maar moet eerlijk zeggen dat het me wel een beetje tegenvalt.. Ik heb gewoon veel meer tijd nodig dan ik heb. Om alleen al statistiek te kunnen begrijpen volg ik een bijlescursus en nog priveles. Plus dat ik er thuis ook veel tijd aan moet besteden en dat gaat ten koste van mijn andere vakken. Met een kleintje thuis kan je nou eenmaal ook niet altijd studeren. Ben dus bang dat ik dit jaar niet in 1x haal. Maar goed, ik vind het wel leuk om er mee bezig te zijn en de meeste vakken zijn interessant. Maar wel pittig dus Merijn, succes met je presentatie! Spannend zeg! Of heb je hem nou al gehad? Cherrylein, klinkt positief! Fijn! Jalea, bedankt voor de tip van het boek! Ik heb nog eens gevraagd aan mijn bijles docent hoe het komt dat de schakelstudenten zo slecht worden voorbereid op statistiek. Nou blijkt dat dat gewoon komt omdat er zo weinig statistiekstudenten zijn vergeleken met de gewone instroom. Je betaalt per vak en het maakt de uni geen *piep* uit of je het haalt of niet, pas in de master word je interessant voor hun en er zijn zoveel studenten dat die paar schakelstudenten ook niks uitmaken. Bij sociologie en pedagogiek zijn er wel veel schakelstudenten en daar investeren ze dus ook veel meer in statistiek en begin je ook gewoon met statistiek 1 ipv statistiek 2 zoals ik nu moet doen. Pff. Geen wonder dat er zoveel schakelstudenten uitvallen. Stom hoor.
@ maja82: pff pittig voor je zeg! Een schakeljaar staat over het algemeen niet bekend als "goed te doen". Ik ken een jongen die een schakeljaar doet van psychologie naar economie en die heeft ook een heel pittig jaar achter de rug waarbij zijn eerste vak het zwaarste vak van de hele economie bachelor was. Pfoe! Maar ik denk dat zo'n zwaar schakeljaar niet verkeerd is... Een master is over het algemeen wel redelijk pittig dus ik denk dat het wel een goede voorbereiding is (in die zin dat het masterjaar zo niet kan tegenvallen). Nou presentatie is achter de rug en ben blij dat ik het gehad heb! Het ging wel redelijk goed. We waren alleen te lang bezig dus ik heb mijn stuk echt flink moeten inkorten. Las trouwens vandaag een niet zo'n opbeurend bericht dat universitair geschoolden veel langer bezig zijn met het vinden van een baan na hun afstuderen dan hbo'ers. En ze krijgen ook minder snel een vaste baan. Tsssk.
Zo jullie hebben aardig door gekletst terwijl ik onderwijl druk bezig was met die kleine van me. Hij is nu 3 weken en voel me eindelijk een beetje weer helder en in een ritme, dus wordt maar eens tijd om weer mee te kletsen. het is heel bizar maar krijg nu alweer de kriebels en de zin om mijn studie op te pakken. echt te zot voor woorden 3 weken na de bevalling, haha. ik begin in feb 2010 weer met een hoofdstroom maar ga wel alvast een boek aanschaffen en vooraf inlezen. dat ga ik nu niet doen hoor, ik hou t nu maar bij een lekker thriller van Dean Koontz (geweldige schrijver, maar t moet je wel liggen). nou ik duik mijn bedje in, om half twaalf komt de kleine voor zijn flesje en dan hopen dat ie eens wat langer doorslaapt id nacht. liefs, jenna
Ik kom even klagen hoor, heb een mega dip Kom net terug van een bijlescursus statistiek en word daar diep ongelukkig van.. Begrijp er echt niks van! Nou denk ik wel dat ik het ooit kan snappen, maar heb er de tijd helemaal niet voor. Ik ben alleen maar bezig met statistiek en de andere vakken besteed ik zo goed als geen aandacht meer aan terwijl dat ook gewoon pittige vakken zijn. Nou heb ik met verschillende mensen gesproken (statistiek docent, bijles docent en verschillende (schakel) studenten) en iedereen zegt dat je het beste 1 schakeljaar in 2 jaar kan doen omdat het zo pittig is. Maar ik heb juist gekozen voor deze route omdat het nog wel te overzien was, dat ik niet meer jaaaren hoefde te studeren. En dan heb ik het alleen nog maar over het schakeljaar, de master moet dan nog komen.. Financieel gezien is het ook gewoon k*t en ik word er ook chagrijnig van. Bah! Ga wel gewoon door hoor, ga sowieso de tentamens maken en daarna nog minimaal 1 blok doen voordat ik uberhaupt iets ga beslissen maar nu is het gewoon even bleh
@ maja82: aah wat vervelend voor je. Maar het komt vast en zeker goed! Nu lijkt het misschien even allemaal uitzichtloos, maar over een tijdje gaat er vast een lichtpuntje branden en voor je het weet heb je het vak gehaald! Maar deze frustraties in combinatie met het verzorgen van een kind zal vast extra moeilijk zijn, dat geloof ik. Wanneer heb je het tentamen voor dit vak? @ jenna83: ik had ook heel snel weer kriebels om te gaan studeren Dus erg herkenbaar Ik ben na 3 maanden weer begonnen, maar vond het veel te lang duren Hoe gaat het met je kleine? Oh trouwens, gister zat Baas B van Lange Frans en Baas B bij mij in het college Mijn man had hem al eens gespot op de universiteit en ik wist dat hij psychologie bij ons studeerde, maar nu zit ie dus bij mij in het college.
Haay haay Mag ik meej praten?? ben niet nog bezig maar heb over 3 kwartier mijn intake gesprek Liefsz
Hey meiden! Hoe is het bij jullie? Gaat alles goed met de studies? De concentratie alweer een beetje terug? Hier gaat alles inmiddels prima maar ga wel stoppen met mijn studie. Ik kwam erachter dat ik het nooit in de tijd ga redden wat ik van te voren had bedacht. Dat heeft met name met statistiek te maken. Ik ben juist dit traject gaan doen omdat ik er dan niet zo heel lang over zou gaan doen en dat ga ik nu dus wel. Dat wil ik niet en kunnen we financieel ook gewoon niet aan. Heb er een paar dagen flink over gejankt omdat ik echt tot het besef kwam dat het zo niet gaat lukken. Erg jammer maar het is niet anders. Ik ben wel van plan om wat anders te gaan doen maar ik weet nog niet precies wat. Zit er aan te denken om een coachingsopleiding te gaan volgen, dat lijkt me helemaal super. Wil uiteindelijk namelijk graag een eigen coachingspraktijk beginnen. Dus, zo is de stand van zaken hier op dit moment
@ maja82: wat rot inderdaad en ik kan me voorstellen dat je er een paar dagen flink om hebt gehuild. Knuffel! Wel een heel dapper besluit van je. Zijn er veel coachingsopleiding te vinden? Dat is dan zeker particulier of niet? Een vriendinnetje van mij volgt de trainingsmaster en zij leert daar zo ontzettend veel van, vooral op persoonlijk vlak. Klinkt heel interessant! Ik heb energiepillen gehaald van davitamon maar het wil nog niet echt lukken met de concentratie Heb woensdag tentamen dus ben flink aan het blokken...
Wat leuk om te lezen dat jullie allemaal studeren en kinderen hebben! Wij zijn bezig voor de eerste. En ik heb net besloten dat ik wil gaan studeren. Ben nu Office-manager en dat is erg leuk maar niet voor de rest van mijn leven. Ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik dat in ga passen. Omdat ik het naast mijn werk ga doen, wordt het een avondopleiding Ik denk aan SPH oid). Het nadeel daarvan is weer dat je dan de 2e helft van elk jaar 20 uur stage moet lopen. Dat is dus niet in mijn baan in te passen. Een particuliere studie is ook mogelijk maar die is 2 keer zo duur. Iemand tips over hoe ze dat probleem hebben opgelost? 20 uur minder werken is ivm geld geen optie. Alvast bedankt en groetjes
Haha dat kan ook Hoe lang moet je nog dan? En wat studeer je? @ vriesje: he ik ben ook een amsterdammer In welke wijk woon je? Ik wilde net de ervaring van mijn moeder vertellen die voltijd heeft gestudeerd (gepropt in 1,5 dag studie, speciaal programma) naast een baan van 30 uur per week en weinig stage hoefde te lopen. Maar bedenk me net dat dat een particuliere opleiding was
Haaj , Hier een twijfelende moeder , ik wil Mhbo journalistiek & media gaan doen dit is een BOL opleiding dus eigenlijk volltijd . Maar hoe gaat jullie dat af? Mama zijn en naar school ? Is de concentratie er en heb je nog wel genoeg tijd voor je kindje(s)? Ik ben wel benieuwd , want ik ben dus heel erg aan het twijfelen of ik het wel moet doen .. en of ik dan niet egoistisch ben tegenover mijn dochtertje die dan bijna elke dag bij oppas komt te zitten . Hoe combineren jullie dat ? kinderopvang of oppas of wat dan ook? Groetjes .
@ sgaaphoofd: mijn zoontje gaat 3 dagen naar de opvang en mijn man werkt 1 dag thuis. Ik heb dus 4 dagen voor mijn studie en dat is meer dan voldoende. Het gaat hier dus prima die combinatie Ik merk wel dat als ik dan thuis ben, ook echt niets meer doe. In het weekend ook niet. Dat was voorheen wel anders. Dus ik moet het beter plannen. Ook merk ik dat mijn concentratie vaak wat ver te zoeken is. Zeker als mijn zoontje weer een paar spooknachten heeft gehad. Maar al met al is het me heel erg meegevallen. Is het voor jullie een mogelijkheid om opvang/oppas te regelen?
@merijn Oja was bijna vergeten dat ik dat had ingevuld. Tja ben niet echt een amsterdammer. Woon in Zaandam, maar werk wel in Amsterdam, op het stadhuis. Waar woon jij in Amsterdam?