onbetaald ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door koter, 1 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Hallo allemaal,

ik heb voor mijn man en mij 2 vragen mbt onbetaald ouderschapsverlof:
    Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren:

1. w.b. mijn man:
    Mijn man heeft 38 urig arbeidscontract en mag van zijn wg. naar 4 dagen a 9 uur gaan. Werkt daarmee 2 uur per week tekort. Kan hij beter voor die 2 uur ontslag nemen of voor die 2 uur onbetaald ouderschapsverlof?
    Van zijn wg. mag hij zijn onbetaald ouderschapsverlof uitspreiden over 4 jaren.
    Voordelen die ik bedenk: 38 uren contract wordt behouden + recht op ww over 38 uren mocht dit nodig zijn + ouderschapsverlofkorting (in hoeverre dit blijft bestaan..)
    nadelen?? : pensioen moet hij het werkgeversdeel over die 2 uur betalen ook? Zijn dat mega bedragen???

2. w.b. mijzelf:
    Ik werk in het primair onderwijs. Bij mijn organisatie gaan ze altijd bij de aanvraag van ouderschapsverlof uit van de uren die ik na mijn verlof ga hebben (zodat ik later niet hoef terug te betalen omdat ik teveel uren heb genoten).
    Wanneer ik betaald ouderschapsverlof zou nemen eerst, dan zou ik 165 lesuren verlof hebben. Daarna zou ik nog 231 lesuren onbetaald ouderschapsverlofuren hebben.
    Ook hier geldt bovenstaande vraag: kan ik beter eerst onbetaald verlof nemen,(en heb ik dan ook nog recht op 2 uur compensatieverlof uren per week) en dan verminderen van mijn uren qua arbeidscontract of direct urenmindering na opname betaald ouderschapsverlof en geen onbetaald ouderschapsverlof uren opnemen ?

2. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Niemand advies?

3. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Ik weet wel dat je het werkgeversdeel van je pensioen niet zelf hoeft te betalen tenzij je een hele maand fulltime verlof opneemt. Voor je man zou ouderschapsverlof opnemen dus prima kunnen. Vraag 2 heb ik geen idee over, ik snap de vraag niet helemaal...

4. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Man: zolang je recht hebt op de uren ouderschapsverlof is het altijd verstandiger om die op te nemen alvorens je een contract naar beneden gaat bijstellen.

Jouw uren snap ik niet helemaal???

Deel Deze Pagina