Ik heb in 2009 meegedaan aan dit onderzoek: Korter weeënremmers bij dreigende vroeggeboorte - zwanger Korter weeënremmers bij dreigende vroeggeboorte 11.02 Zwangeren die te vroeg dreigen te bevallen, hoeven niet langer dan 48 uur behandeld te worden met weeënremmers. Dat blijkt uit onderzoek van Nederlandse gynaecologen van alle 8 universitair medische centra en meer dan 60 andere ziekenhuizen. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd op een congres in San Francisco. Placebo Aan het onderzoek werkten vierhonderd zwangere vrouwen met dreigende vroeggeboorte mee. Loting bepaalde welke vrouwen na twee dagen weeënremmers nog 12 dagen extra weeënremming kregen of tabletten met placebo. Uit het onderzoek bleek dat de extra weeënremmers geen zin hebben. De baby's van de vrouwen zonder weeënremmers werden net zo snel geboren en het aantal complicaties bij de pasgeboren lag net zo hoog. Advies De onderzoekers geven daarom het advies zwangeren met een dreigende vroeggeboorte niet langer dan 48 uur te behandelen met weeënremmers. Verwacht wordt dat dit advies in de landelijke richtlijn over vroeggeboorte zal worden opgenomen. Bron: NU.nl / Gezondheidsnet
Ik zou ook niet langer dan 48 uur krijgen toen ik in het AMC lag. Tegen mij zeiden ze toen ook dat als het na 48 uur nog niet was afgezakt het geen zin meer had en ze haar gewoon zouden laten komen. Maar ik was toen ook 'al' ruim 30 weken. Uiteindelijk heb ik de 48 uur net niet gehaald, ze kwam gewoon toch ondanks de remmers.
Hier een Belgische mama, dus heel ander beleid. En gelukkig maar of het was hier vorige keer (weer) grondig misgelopen! Ben toen met weeën en 3cm ontsluiting opgenomen op 24 weken. Ik heb uiteindelijk 9 weken weeënremming gehad (intraveneus) en dus op 33 weken bevallen. Men heeft twee keer getracht de remming te stoppen en twee keer kwam de bevalling terug op gang.
Ik heb ook meegedaan aan dit onderzoek, en volgens mij had ik echte weeënremmers, want na het stoppen met die pillen was ik binnen een paar dagen bevallen. Ik vind de conclusie bij zo'n onderzoek ook maar raar. Hoe weten ze of de betreffende moeder eerder of later zou bevallen als ze geen remmers zou krijgen (of wel krijgen). Je kunt al die verschillende specifieke gevallen toch niet met elkaar vergelijken? Ik vind echt een kwalijke zaak. Ze kunnen nog steeds niet aantonen dat langer remmers geven medisch schadelijk is, volgens mij is het alleen maar een duur grapje, en daardoor doen ze het niet in NL.