Studie met hulp van UWV

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MarloesMaat, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik zal mijn situatie even kort uitleggen.

Ik werk op dit moment nog 24 uur per week op kantoor, en per 24 oktober loopt mijn contract af. Daarnaast werk ik nog 8 tot 16 uur in mijn eigen bedrijfje (fotostudio). Ik ben op 22 december uitgerekend, en zou dus vanaf 10 November mijn WAZO uitkering krijgen.

ik heb even gerekend dat ik na mijn WAZO recht zou hebben op een uitkering van ongeveer 1 jaar.

Nu is het zo dat ik mijn eigen bedrijf erg graag zou zien groeien.
    Mijn idee is om daarom ook een MBO studie te gaan volgen, die mij kan helpen beter te worden in wat ik doe.

Wat ik mij nu afvraag is of het UWV hier enige ondersteuning in geeft / kan geven.

ik heb al uitgezocht dat ik recht heb op een basisbeurs Studiefinaciering, en eventueel ook recht heb op een aanvullende beurs.
    Aangezien het een opleiding is van 3 tot 3,5 dag per week, zou ik dus ook opvang nodig hebben e.d. Het salaris van mijn man is net hoog genoeg om de vaste lasten van te betalen en van te leven, dus al die extra kosten zouden wij niet kunnen betalen.

En aangezien de periode lastig is om een nieuwe baan te vinden, dacht ik dat misschien verder studeren een goede oplossing zou zijn..

ik zou dus graag willen horen wat de eventuele mogelijkheden zijn vanuit het UWV omtrent het gaan volgen van een studie vanuit de WW, en wat voor ondersteuning het UWV daarin kan geven.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MarloesMaat,

Je schrijft dat je na je WAZO recht zou hebben op een uitkering van ongeveer een jaar. Bedoel je hiermee een WW-uitkering? Dan heb je helaas geen recht op ondersteuning. Sinds 1 januari 2012 stelt de overheid namelijk geen re-integratiebudgetten meer beschikbaar voor WW-ers. Je zult de opleiding dus zelf moeten financieren.

Daarnaast moet je voor een WW-uitkering beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dat houdt in dat je solliciteert naar werk en dat je passend werk accepteert. Zolang je de opleiding deze eisen niet in de weg staat, mag je meestal een opleiding volgen. Wel heb je hiervoor toestemming nodig van je werkcoach. Soms kun je vrijstelling krijgen van je sollicitatieplicht, dit is echter ter beoordeling aan je werkcoach.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ja ik bedoelde recht op een WW uitkering.
    Uiteraard kan de WW uitkering vervallen op het moment dat ik naar school zou gaan, aangezien ik dan niet meer actief op zoek ben naar een andere baan.

Ik ben voor mijzelf de mogelijkheden aan het overwegen, ik wil deze opleiding heel graag volgen, maar ben ook deels afhankelijk van mijn inkomen.

Nou zou deze opleiding mij meer mogelijkheden bieden in mijn eigen bedrijf, vandaar dat ik mij dit afvroeg.

Dan zal ik waarschijnlijk na mijn bevalling gewoon gaan zoeken naar een parttime baan van 24 uur per week, hoewel de vacatures die aan mijn ervaring matchen allemaal fulltime zijn.

Maar dan weet ik nu dus dat het UWV geen opleidingen of bijscholing meer vergoedt.

Deel Deze Pagina