Hoi dames, De afgelopen maand hebben mijn man en ik voor het eerst de IUI gehad met hormonale stimulatie (Puregon). Op het moment van de Ovitrelle injectie waren aan de linke eierstok twee follikels van 18 mm te zien en aan de rechte kant een follikel van 12 mm. De IUI is helaas mislukt, ik ben 11 dagen na de inseminatie ongesteld geworden. Vandaag op dag 3 van de cyclus is bij mij een echo gedaan en aan de rechte eierstok zit een cyste van ca. 20 mm (dacht ik). De arts zegt dat dit het gevolg is van de 12 mm follikel die niet is gesprongen, en dat het na een maandje vanzelf weg zal gaan. Maar het ziet mij toch niet lekker... Tot nu toe nooit cystes gehad, en nu dit? Komt het inderdaad door de hormonen? En gaat ie echt vanzelf weg? Ik weet dat mijn vriendin een cyste had en geopereerd moest worden. Maar bij haar was het zo erg dat ze geen eisrong meer had en niet meer ongesteld werd. Ik word overduidelijk wel ongesteld, maar toch.... We gaan in ieder geval geen IUI meer doen en hebben op 10 september een intakegesprek voor de IVF... Maar we dachten dat we misschien toch nog een IUI konden proberen, maar door de cyste gaat het dus niet door... Soms heb ik het gevoel dat we achterwaarts bewegen in plaats van voorwaarts... De reden voor de IUI was bij ons slechte zaad van mijn man, bij mij was "alles goed". Maar nu, na 5 keer IUI waarvan een met hormonen, en een MA, werkt mijn lichaam ook niet mee... Soms denk ik, waarvoor hebben we dat gedaan dan? Ook zo vreemd... Onze ziekenhuis hanteert een beleid van 2 miljoen cellen bij de IUI. Bij ons was het alle keren maximaal 1.8 miljoen. Vandaag zei de arts ineens dat ze na twee IUIs met minder dan 2 miljoen cellen ermee stoppen. Waarom moesten wij dan 5 IUIs ondergaan? De antwoord weet ik natuurlijk - ik ben (helaas, zeg ik nu) zwanger geworden van de allereerste poging, maar het werd een MA... Maar toch... Hadden ze maar eerder gestopt, in plaats van door te gaan, was mijn cyclus nu in ieder geval nog steeds normaal, zonder cystes... Als iemand hier ervaringen mee heeft, of tips om mijn lichaam zo snel mogelijk normaliseren (theunisbloemolie of zo?), hoor ik het heel graag... Bedankt alvast allemaal!
Komt idd door de hormonen. Ik heb het ook een paar keer gehad. Balen is dan dat je een maand over moet slaan en moet wachten tot de cyste is geslonken. Maar dit gebeurt echt wel hoor!! Geen stress. Helaas zijn vruchtbaarheidsbehandelingen geen wondermiddelen en wordt je geduld vaak op de proef gesteld. Gelukkig kun je nu door met IVF. Ik snap wel dat ze bij jou nog een paar keer IUI hebben geprobeerd hoor! Je hebt bewezen dat je er zwanger door kunt raken (hoezo 'helaas') en geloof me, IUI is een stuk minder belastend voor je lijf en geest dan IVF. Ook IVF kent complicaties, kent ook cystes, overstimulatie etc etc, heeft ook effecten op je cyclus. Onderschat het niet! Sterkte met je behandeling!
Dank je wel voor je antwoord. Goed om te weten dat het inderdaad vaker voorkomt en dat zulke cystes inderdaad vanzelf weg gaan. Ik zeg "helaas" omdat we na 1 jaar mmm nog steeds met lege handen staan. Natuurlijk ben ik blij dat ik blijkbaar zwanger kan worden, maar ik heb curretage moeten ondergaan, waardoor mijn cyclus ook drie maanden van slag was, en we bleven bezig met een techniek waarvoor de artsen nu zeggen dat de kansen vanaf het begin minimaal waren. Als ik niet zwanger werd, hadden ze al na 2 keer proberen overgestapt naar de IVF. En ik weet natuurlijk dat een IVF traject ontzettend zwaar is, ik onderschat het echt niet, maar ik vind het met name jammer van de verloren tijd. Ik word ook 33 in oktober en dat zit me behoorlijk dwars. Voor mijn gevoel begint de tijd steeds meer te dringen, en dan is het heel jammer dat we zoveel tijd hebben verloren aan de pogingen die eigenlijk zinloos waren...
Snap wel wat je bedoel hoor. Heb zelf ook een miskraam gehad en het is zo'n loze opmerking als mensen zeggen: 'Ja, maar je weet nu in ieder geval dat je zwanger kunt worden!' Toen dacht ik ook: Wat heb ik daar nu aan? Als ik na 2 jaar mag ervaren dat het theoretisch mogelijk is om zwanger te raken. Sta nog steeds met lege handen... Inmiddels niet meer. Dus zet hem op meid! Er zijn echt nog kansen! (enne, ik ben inmiddels bijna 36...)
Wat naar dat je ook een miskraam hebt moeten meemaken... Maar gelukkig zie ik dat je zware en lange reis door de mmm is beloond met een prachtig wondertje. Daar blijven we ook op hopen. Hopelijk is de IVF of ICSI de juiste weg voor ons...
Hoi hoi, Vervelend zeg! spannend dat je nu IVF gaat doen. W.b. die cyste, vertrouw er idd maar op dat die vanzelf weg gaat. Het kan zijn dat je vriendin een andere soort cyste heeft gehad. Zelf heb ik ook een demoidcyste gehad van 26cm(!) Gehad. Hier zaten nageltjes, harten, talgklieren (harde deeltjes van lichaam van baby) in. In de cyste die jij hebt, zit waarschijnlijk gewoon vocht in. Wel vervelend hoor, het maakt je allemaal zo onzeker! en gewoon een naar gevoel dat er iets zit, wat er niet hoort. Probeer je niet te druk te maken en heel veel succes met je IVF!
Hou kiska, Ik heb 2 maanden terug alle hormonen en dergelijke Mogen spuiten en helaas ongesteld geworden. Vorige maand echo's gekregen en ze zeiden dat ik cyste op eierstok had. Verder niet bij stil gestaan maar thuis begon ik me toch wel druk te maken. Paar dagen later weer een echo gehad en uitte me zorgen. Ze vertelde me dat het vaak voorkomt na punctie en dergelijke en dat het oud bloed is. Deze maand waren me eierstokken weer keurig schoon. Had ook al dat vermoeden aangezien ik super ongesteld was. Hopelijk stelt dit je een beetje gerust! Succes!
Hoi dames, Bedankt voor jullie antwoorden! Imrw, wat erg!!! Klinkt als een horrorscenario... Had je een operatie moeten ondergaan om hem te verwijderen? Kirsten, goed om te horen dat je cyste weg was na de menstruatie! Die van mij lijkt ook iets heftiger dan normaal deze keer, maar niet extreem... Ben benieuwd dus. We hebben over een week onze intakegesprek voor de IVF, dus ik ga er vanuit dat daarbij ook een echo wordt gemaakt. En het is een andere ziekenhuis, dus ik ben benieuwd wat de artsen daar zullen zeggen.
Hoi! Ik heb ook Puregon gespoten en had drie eitjes, 1 van 19mm en twee van 14mm. Achteraf bleek na de pregnyl alleen die van 19 te zijn gesprongen en de andere twee zijn uitgegroeid tot cystes. Bij mijn eerste echo met bijna 9 weken had ik er 1 van 5 cm en 1 van 7 cm. Was ook als de dood, maar wonderbaarlijk genoeg waren ze 3 weken later helemaal weg!! Wat balen dat je nu een ronde moet wachten tot de cyste weg is. Als je door zou gaan zou die door de hormonen nog veel groter kunnen worden en dat kan erg gevaarlijk zijn. Hopelijk is ie snel weg, 9 van de 10 keer gaat het goed! Heel veel succes met ivf en hoop dat jullie snel een wondertje mogen verwachten!
Hoi Krullie85, Ik heb dus waarschijnlijk dezelfde gehad... De follikel van 12 mm is niet gesprongen, maar werd een cyste... Ben benieuwd wat we over een week op de echo zien... Gefeliciteerd nog met je zwangerschap!
Hoi dames, Er gebeurt me weer iets vreemds... Zit op 11 dpo nu en heb ineens wat bruin/rood verlies?! Het is erg weinig, een druppel zeg maar, maar dat gebeurde me nooit, en dan echt nooit, tussen de mentruaties... Heeft het iets met de cyste te maken? Ik las dat sommige mensen dit hebben bij ovulatie, maar het is ook te vroeg daarvoor... Pffff.... Het voelt alsof mijn lichaam niet meer mee wilt werken na de curretage en hormonen vorige maand... Zo lastig als je er helemaal niks meer snapt, terwijl ik altijd best regelmatig was... En meteen de angsten - wat betekent dit? Iets onschuldig, of toch iets ernstig? Zucht... Heeft iemand zoiets meegemaakt?
Hoi! Sorry tijdje niet geweest! Ja heb zeker een operatie gehad. Groot en lelijk litteken van boven m'n navel tot onder m'n bikini broekje zeg maar. Maar gelukkig is ie eruit! Die andere cyste is de laatste keer wel iets gegroeid, maar van de gynaecoloog mocht ik me geen zorgen maken. Maak je ook niet teveel zorgen! Hopelijk is het snel raak!