Meestal is er een aanwezigheidsquotum. Bij ons is dat 80%. Ik neem aan dat je man ook zorgverlof kan krijgen voor een ziek kind? Dan kan je een beetje afwisselen.
Ik zit niet in een klas. Ik doe alles zelf. Vergt veel discipline. Voor bepaalde dagen moet ik naar mijn opleiding. Dat is meestal in het weekend. Dan is mijn man vrij. Maar ik heb gelukkig ook ouders die kunnen inspringen. Maar het blijft lastig. Ik ga nu bijvoorbeeld paar uurtjes werken, mijn moeder haalt de kids uit school en ik haal ze pas laat zodat ik misschien nog 2 uurtjes heb voor mijn paper. En probeer ik vanavond weer verder te gaan.
Ja ouders in de buurt zou al veel schelen mijn moeder kan evt wel 1 dag in de week gaan oppassen maar is al op leeftijd dus geen garantie
Toen ik in 2017 twee korte studies heb gedaan toen ik de oudste al had, was het zo dat je óók KOT kreeg als je niet werkte. Je moest namelijk of werken, of studeren om in aanmerking te komen voor KOT. Loont voor jou zeker de moeite om uit te zoeken of dat straks in 2021 nogsteeds zo is. Ons zoontje ging toen dus tijdelijk naar een GO zodat ik kon studeren. Ik had wekelijks op zaterdag les (m'n man was dan gewoon thuis) en studeren kon ik ook in de avonduren doen als ik dat wilde. Dat maakt verder voor het recht op KOT niet uit.
Ik heb een post hoor gedaan toen ik 2 kinderen had (een 6 jarige en een baby) en zwanger was van nr. 3. Niet helemaal vergelijkbaar want ik had er ook een baan bij dus financieel kan ik weinig zeggen. Maar ik vond het wel heel heftig, ik heb hoog zwanger mijn scriptie gepresenteerd. Bloed zweet en tranen heeft het mij gekost. Maar goed die zwangerschap en een baby die niet sliep hakte er in!
Ja KOT krijg je gewoon maar met deze studie zou er dan nog steeds zo'n 10k pj overblijven aangezien er echt veel semesters bijzitten met dagelijks colleges. Inmiddels ben ik eroveruit dat ik financiën niet mee laat spelen in de overweging maar wel wat ik nu precies voor functie voor ogen heb en of dat deze studie echt de juiste is. De vraag blijft ook nog of ik dan niet beter kan wachten tot zoontje naar school gaat, ben toch al de 40 gepaseerd dus dat maakt dan ook niet meer uit
Das wel veel ja 10k pj resterend Hmm ik weet niet. Enerzijds wel meer rust voor jezelf denk ik. Anderzijds: als je 4 jaar eerder begint heb je over een x-aantal jaar uiteindelijk 4 jaar langer kennis. Daar kun je goed van profiteren Ook -even er vanuit gaand dat je dan 4 jaar eerder een baan erin hebt- heb je 4 jaar langer salaris en pensioenopbouw e.d.
Ja..ik weet t. Het gaat om 2 jaar, evt kan ik het uitspreiden over 3 jaar. Ik heb nog een half jaar om te beslissen (waarin als het goed is een megaverbouwing plaats vindt dus dat zal lekker gaan haha)
Succes alvast met de knoop doorhakken en als je dat nog niet gedaan hebt: alle voors en tegens op papier zetten!
Ik vraag me dan toch af, welke opleiding je wilt gaan volgen. (Ja, ik weet het ik ben enorm nieuwsgierig) Qua kosten/kinderopvang. Je man is een zpp’er. Als je er nou een vof van maakt. Dan heb je recht op kinderopvang. Fiscaal is het ook voordeliger. Overleg het eens met de boekhouder. Je werkt dan achter de schermen, stelt de verkoopfacturen op, houdt de administratie bij enz.
Organisatiekunde (en dan specifieke track), in principe hoef ik maar 1 jaar premaster en 1 jaar master maar de roosters zijn zwaaar onpraktisch dat je toch echt elke dag opvang nodig hebt. Ik snap niet wat je bedoelt trouwens. Ik heb dan ook recht op kinderopvangtoeslag, dat staat los van of mijn man zzper is of vof heeft. Of wat bedoel jij?
Ala het kan zou ik zeker wachten tot je kinderen op school zitten. Niet alleen voor de kosten, maar ook voor de rust in huis.
Iets om voor ogen te houden, ik loop hier nu tegenaan: Hoeveel is je partner bereid af te vangen dat je ook daadwerkelijk tijd HEBT. Morgen heb ik bijv examen, gisteren belde mn werk voor een spoed dus die dag was ik kwijt. (Met dien verstande dat ze bewust zijn dat t mn kop kan kosten op mn examen en zij die kosten betalen, kwamen ze gelijk al mee ze wisten dat ik mn verlof had ingediend om nog te kunnen studeren en dochter die dag elders zat specifiek daarvoor). Man had vandaag 1 overleg om 10:00 staan van een half uurtje, geen lessen. Afgesproken, die zou ik afvangen (dochter thuis) en dan de boeken in. Inmiddels zijn er weer twee overleggen bijgekomen (klassieke ambtenaar stijl: wat in 5 minuten kan kost een uur (blij dat ik in IT zit)) en begin ik er redelijk de pest er over in te krijgen. Het is niet erg dat er wat tussendoor komt, maar dit geintje heb ik de eerste 10 weken van corona ook gehad. Hij lekker overdag een paar uurtjes werken en wat overlegjes en in de avonden/ nachten en de zaterdag kon ik een keer wat gaan doen (met inmiddels een afgegaard hoofd, wat dus veel meer tijd kost dan normaal). Terwijl we halve shifts zouden draaien, de ene in de ochtend en de ander in de middag. Werkgevers waren ook op de hoogte en akkoord...puntje bij paaltje... Met een voornamelijk theoretische studie is dat eigenlijk niet anders, t komt nauwelijks nog aan. Praktijk studie (als in je maakt dingen, grafisch design opdrachten bijv.) is dat wat anders is mijn ervaring. Dus hier even een "not amused" persoon. Valt niet tegenaan te plannen zo. Studie heb je oppas nodig, zéker bij een theoretische studie anders ga je voor gaas of je partner moet je volledig supporten.