Wat fijn om zoveel verschillende ervaringsverhalen te lezen. Misschien is het toch makkelijker als ik hier wat meer informatie deel. Ik werk op dit moment in de ouderenzorg. In een zorginstelling met somatische- en geriatrische (dementerende ouderen) zorg. Wat mij enorm mooi, afwisselend en uitdagend werk lijkt is poh-ggz. Dit is dan ook mijn (eind) doel. Omdat we mijn inkomen "nodig" hebben kijk ik naar de deeltijd variant. Maar hoe gaat dit eruit zien? Kan ik bij mijn huidige werkgever blijven werken, al is het tijdens een gedeelte van de opleiding? Met bijvoorbeeld vrijwilligers werk ernaast om genoeg variatie aan "ervaring" op te doen. Zo niet, hoe vergroot ik de kans om aangenomen te worden voor een passende functie? Mijn huidige hoogst genoten opleiding is helaas vrij laag (voor een HBO opleiding), namelijk MBO 3. Wat het, denk ik, lastig maakt. Dit houd ook in dat ik een 21+ toets moet maken, waar ik me overigens geen zorgen over maak. Het betreft een MCT-H toets en eventueel Engels. Toevoeging: Ik hoop over ongeveer 2 weken met mijn werk in gesprek te gaan over mijn plannen.
Ik ben ook juist MWD gaan doen vanwege het meer individuele contact. Het groepswerk op de Pabo kende ik al wel. Ik vind het hbo, wel een verschil met het mbo... hbo is veel literatuur en dit verwerken in verslagen ed. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Dat vind ik wel echt lastig als je het niet gewend ben! Nu bezig om alles in te leveren volgende week en wow wat een ellende die literatuur.
Ik geloof helemaal dat er een flink verschil tussen MBO en HBO is. Waarschijnlijk ook echt op alle vlakken. Ondanks dat ik denk het niveau wel aan te kunnen vind ik het best spannend.
Mocht je groepswerk overwegen zou ggz verpleegkunde ook nog iets kunnen zijn. Die zijn zo mogelijk nog meer gewild (en tevens divers).
@Insomniac Verpleegkundige hou ik inderdaad ook in mijn achterhoofd, mocht Social Work echt niets worden. Het heeft alleen echt niet mijn voorkeur. De zorg aan het bed wil ik liever niet meer.
Het is niet overal zorg aan bed, er is echt een duidelijk verschil tussen verpleegkundige in de ggz en in het ziekenhuis. Mijn directe collega's zijn vpk en doen exact hetzelfde werk als ik als ggz agoog. Alleen mogen zij wel medicatie spuiten en wij niet.
@Insomniac Zoals ik het begrijp kies je pas later een richting. Wat inhoud dat je verpleegtechnische handelingen enzovoort wel moet leren. Om daarin ervaring op te doen, sta je (neem ik aan) wel in de zorg aan het bed. Ik kan het natuurlijk fout hebben.
Oei, dat weet ik niet zeker. Onze organisatie leiden zelf ook collega's op. Dat zijn altijd verpleegkundigen maar nooit aan het bed. Dan krijg je ook vanaf dag 1 een redelijk normaal salaris betaald, wel mbo. Mijn andere collega heeft deeltijd hbo V gedaan naast haar werk, maar nooit een stap in het ziekenhuis gezet. Je zou het eens kunnen vragen. Wellicht is er ook een grote zorg organisatie in de buurt die opleidingen bieden?
Even een update voor de liefhebber Ik heb een gesprek met mijn werkgever gehad en wat waren ze enthousiast. 'Dat moet je echt doen, dit is je op het lijf geschreven' was de eerste reactie van teammanager. Collega's hadden soortgelijke reacties. Wat een "boost" geeft dat zeg! Helaas is de kans klein dat mijn werkgever een werkplek voor mij kan faciliteren. Ze zijn het 1 en ander aan het uitzoeken en denken ook mee buiten de muren van de zorginstelling. Heel fijn! Ik heb me aangemeld voor het 21+toelatingsonderzoek over 2 weken. Aan de hand van de uitslag ga ik een plan van aanpak maken. Hier heb ik nog wel even de tijd voor, want ik wil september 2021 starten. Tips en adviezen zijn welkom.
goed voor je zeg! Kan inderdaad een boost zijn! als de toets goed gaat zou ik er gewoon aan beginnen. Je werk moet daarin niet het zwaarst wegen. Je vindt wel een oplossing... desnoods ergens anders... als je het echt wil, dan komt dat zeker goed! Het is wel belangrijk om eerst uit te zoeken hoe je dat financieel gaat doen. Als jouw werk wel betaald zit je er wel aan vast, keuzes die je moet maken!
@MyMiracle wat tof dat je deze studie gaat doen! Mag ik vragen aan welke onderwijsinstelling? En wat is jouw prive situatie? (Heb je kinderen?) Ik overweeg deze studie ook (deeltijd in Utrecht), ik ben nu ZZPer in de creatieve sector maar ik vind de onzekerheid zwaar wegen en overweeg een cariere switch. Ik vind het wel heel spannend om, nu ik kinderen heb, weer naar school te gaan.
Wat leuk dat je de studie ook overweegt! Ik ga je een pb sturen voor de meer persoonlijke vragen. Heel herkenbaar die spanning voor het studeren met kinderen. Heb je een idee wanneer jij zou willen starten? Of ben je nog niet zover in je overwegingen? Zo niet, wat zijn je voor en tegens?