Ik ben anderhalf jaar geleden afgestudeerd mwd. En ik wil je hoop niet kapot maken. Maar de functie maatschappelijk werk zoals die huidig word gegeven in de studie bestaat niet meer in het werkveld en is compleet weg bezuinigt. Je werkt veel in wijkteams waar je niet meer dan 3 tot 5 gesprekken krijgt met cliënten. Je verwijst ze veel door en helpt alleen de directe problematiek op te lossen ipv de onderliggende. Er zijn nog maar weinig banen te vinden voor de maatschappelijk werker zoals de studie gegeven word. Ik ben nu aan het zoeken naar werk en ik krijg veel afwijzing omdat ik niet voldoende ervaring heb (3 jaar gewerkt als mwder en 1 jaar stage en al 8 jaar als spwer aan het werk) en de meeste vacatures zijn 300 of meer Solicitanten. (Dit hoor ik ook terug van klasgenoten) Natuurlijk als je straks bent afgestudeerd dan ben je 4 jaar verder dus hopelijk is het allemaal wat bij getrokken dan. Ik raad je wel aan om deze studie op een hogeschool te doen. Het is een onwijs leuke studie maar je moet er echt stage voor lopen en je leert ook onwijs van docenten en andere studenten. Succes met je keuze!
De hulpverleningssector ligt echt op zijn gat nu. Er zijn zoveel meer mensen dan er banen zijn. Hopeloos. Als je schuldhulpverlening leuk lijkt, dan zou ik daar eens op gaan zoeken. Goede bewindvoerders zijn moeilijk te vinden. Verder zou je kunnen overwegen om een Master Pedagogiek deeltijd te gaan doen. Dat kan je met jouw baan en opleiding. En dan heb je straks een universitair diploma. Waarmee je bijv. In de zorg/hulpverlening aan jeugd en hun ouders aan de slag kan, maar ook nog in het onderwijs, maar ook staffuncties, coordinerend, etc.
Ook ik heb de SPH gedaan en 8 jaar geleden afgestudeerd. Heb deze gedaan op de Hoge School Arnhem en Nijmegen. Daarna gelijk een baan waar ik nu dus alweer bijna 8 jaar werk. Maar zoals al eerder gezegd werd, voor de crisis.. Ik werk op een residentiële behandelgroep met jongeren tussen de 10 en 18 jaar oud. Zij hebben een licht verstandelijke beperking met gedrag- en gezagsproblemen. Ik vind mijn werk heel leuk en sta ook volledig achter de methodiek maar door de bezuinigingen kan ik me vaak niet vinden in de dingen die het management doet om maar geld in het laatje te krijgen.. Ook bij ons een vacaturestop.. Ik zou sowieso de opleiding(welke je dan ook kiest) niet via de NTI doen. Als wij vacatures kregen maar daarop de opleiding gevolgd via NTI, LOI of dergelijke en nauwelijks er ervaringen dan werd er verder niet naar de brief gekeken. Bij ons zijn degene met mentorschappen ook alleen HBO geschoold dus ben het er niet helemaal mee eens dat je als HBO- er nu alleen nog MBO functies kan vervullen. Heel veel succes met je keuze maar zoals al vaker werd gezegd, er wordt er flink bezuinigd..
Dank jullie wel allemaal! Ik weet van de bezuinigingen en van het feit dat er weinig banen zijn, maar dat is niet hetgeen wat me tegenhoudt. Dat is in het onderwijs ook zo, en ik weet dat het weer aan gaat trekken. Ik ben alleen gewoon niet in de mogelijkheid om het op een andere manier te doen dan via loi of NTI.
Ik zou voor een werken/leren vacature zoeken. Ik weet niet waar je woont? Toevallig studeren er bij ons veel af dit jaar en komen er weer nieuwe plekken. Denk er wel aan dat veel werk met sph onregelmatig is (dus ook weekenden/ feestdagen). Ik heb volgens mij een een sporadische baan met sph waarbij ik vaste dagen werk.
Ik heb sph gedaan, 8 jaar geleden afgestudeerd en nu werkzaam in een hbo-functie op een woonvoorziening voor volwassenen met een beperking (verstandelijk en/of psychisch). In onze organisatie worden geen nieuwe mensen meer aangenomen omdat er op dit moment te weinig werk is om alle huidige vaste contractanten aan het werk te houden. Ook vond ik de studie helemaal niet aansluiten bij mijn werk. Ik heb veel geleerd over probleemgedrag bij jongeren maar bijvoorbeeld nooit wat gehoord over vervroegde dementie bij mensen met downsyndroom. Ik zou het je niet aanraden op dit moment maar heb al gelezen dat de bezuinigingen je niet tegenhouden. Ik hoop dat je een opleiding vindt die bij je past en daarna ook nog een baan.