Studie vanuit UWV

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaMars, 16 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow

2. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Ik zou idd ook contact opnemen met de belastingdienst hoor! Ik heb nog nooit kot gehad, maar sprak laatst een kennis, (met een goed inkomen) die 900 euro per maand kwijt was, en 750 euro vergoed kreeg va de belasting. Erg groot verschil met 1/6e deel!

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Mijn buuf heeft via de WW een opleiding aangeboden gekregen...
    En toen de rekeningen kwamen was ook bij haar de WW niet meer thuis!!! Of te wel ze moest ineens zelf betalen (wat ze niet kon!) en nu heeft ze er geen diploma's van omdat er niet betaald is.

Zij had ondertussen werk gevonden, UWV had aangegeven dat ze gewoon zouden betalen... maar toen raakte het opleidingspotje op en meldden ze doodleuk "we hebben geen relatie meer met jou, je lost het zelf maar op".

4. MamaMars

5. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens diegene van uwv komt dat omdat ik geen inkomsten uit arbeid dan heb en een wajong uitkering ontvang.
    Als ik nou betaald werk zou vinden dan vergoed de belastingdienst het wel via de kinderopvangtoeslag.
    Zelf stel ik hier ook mijn vraagtekens bij hoor. Maar ik wacht nog 1 sollicitatie af, wordt het niks dan ga ik de belastingdienst bellen hoe het nou zit.

6. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Gwen: Even info vragen bij belastingdienst want je krijgt gewoon kindertoeslag wat inkomensafhankelijk is.

Mamamars: Ik zit sinds begin deze maand in de ww en krijg geen opleiding meer vergoed. Ik heb vorige jaar een opleiding gedaan die ikzelf betaald heb. Wil nu het vervolg gaan doen maar uwv betaald het niet omdat ik al een diploma heb. Ze willen voor mensen gewoon de kortste/snelste weg naar een baan.

De mensen die bij mij op de opleiding zaten en het wel vergoedt kregen hadden een budget tot een bepaalde hoogte. (E2000,- geloof ik)

7. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Hoi!
    Ja Ik volg een studie via het UWV, of eigenlijk een werk leer aanbod.
    Vaak hebben ze al een paar van dit soort projecten lopen is dat neit iets voor jou? Dan zit je ook niet meer in de bijstand, maar krijg je gewoon betaald.

Mijn ervaring ermee is in ieder geval niet zo positief geweest, maar dat komt meer door de vrouw die de verantwoording heeft voor dit project. Die heeft allemaal valse beloftes gedaan enz. Dus die heeft mij erg veel kopzorgen bezorgd.
    Wat wel erg vervelend is, is dat je alle kosten die je maakt voor de opleiding kunt declareren, hartstikke mooi natuurlijk! Maar die moet je eerst zelf voorschieten, euhm dat gaat een beetje moeilijk als je geen uitkering meer hebt, maar dat vinden ze vaak moeilijk te begrijpen, en je moet lang op je geld wachten.

Maarja dat is mijn ervaring, en dat ligt meer aan die vrouw zelf dan aan het UWV. Dus als je een goede werkcoach hebt die van aanpakken weet is het zeker een mooie kans!

8. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    @ mamamars. Ja ik ga 1 dag in de week naar school en daarnaast loop ik 24 uur stage, wat ik dus om het weekend in 1 weekend prop ;), dus ik loop 2 weekenden per maand stage en de rest van de tijd kan ik besteden aan huiswerk (wat wel heel veel is omdat alles in 1 jaar gepropt is).

9. MamaMars

@leentje: zelf voorschieten gaat inderdaad een beetje moeilijk? vreemd zeg.. zit te wachten op een uitnodiging van mijn werkcoach, ben benieuwd of hij/zij ook een beetje goed is.
    Ik bedoelde idd ook werk/leeraanbod, maar de vergoeding hiervan is evenveel als bijstand.

@vlekje: begrijp ik nou goed dat je dus 48 uur stage in een weekend stopt dan? hoe zit het met de vergoeding van de koffie in dat geval? :D
    dat is toch niet te doen? hoe zijn jouw werktijden eruit in zon weekend?

10. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    hahaha nee ik slaap ook 2x 7 a 8uur maar het wordt qua stage-uren wel doorberekend, omdat ik wel paraat moet staan (dus ik werk slapend :p)

11. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Ok, nou ik hoop voor je dat het iemand is met pit! daar heb je tenminste wat aan. Wie weet hebben ze wel erg leuke werk-leer banen, ik hoop het voor je! Ben benieuwd in welke richting ze dat hebben.
    Ik volg nu zelf het werken en leren traject tot Verzorgende IG en werk in de geestelijke gezondheidszorg. Dat is allemaal erg leuk. Ik weet alleen niet hoe dat te combineren is met kinderen omdat wij net bezig zijn met de eerste:p
    Maar meestal werk je 18 uur en krijg je de 8 uur school ook doorbetaald, dat is toch wel iets meer als de bijstand? Of bereken ik dat verkeerd:p

12. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    hallo

ik zit in de WIJ bijstand.

ik volg nu een reintergratie opleiding. ik doe hier ongeveer 6 maand over om een nivo 3 mbo opleiding financieel administratief medewerker te krijgen. dat is een diploma. Receptiemedewerker, Administratief medewerker EN een diploma Financieel administratief medewerker het is ENORM aanpoten. hard leren goed studeren en zorgen dat je niet een dag je huiswerk vergeet.
    maar daarna heb je dus 3 diploma's ik doe dit volgen via fabius opleiding in heerlen ( meerder locaties )

ook ik had een gat in mijn cv alleen horeca ervaring en zat ook met de opvang aangezien grote wachtlijsten enz. enz.

maar nu ben ik al 3 maand bezig en heb bijna mijn eerste diploma binenn !!! super trots dus !

Gemeente betaald mijn studie volledig !!! ik hoef alleen de diploma's te halen.

hun vragen je wat je precies voor een baan wil. ze kijken naar je werk ervaring, ze kijken naar intresses en of het haalbaar is wat je graag wil niet dat je zegt ik wil advocaat worden als je alleen je voortsgezet onderwijs ivbo heb gedaan ofzo.
    dus ze kijken echt wat JIJ wil doen.
    ik heb gekozen voor Boekhouding/calculatie/administratie en financieel afdeling. en daar paste deze opleiding weer super goed bij natuurlijk !! ( mijn opleiding kost hun 2600 euro ) je kan ook nog stage lopen van een maandje maar ik heb gezegt dat ik dan onderhand door meteen inkomen te hebben gelijk kan gaan werken. en daar waren ze het mee eens.

ik denk dat je het beste je contact persoon kan vragen naar wat jou mogelijkheden zijn. welke richting je op wil is natuurlijk aan jou. en dan krijg je vanzelf groen licht van hun. of het mogenlijk is.
    het is niet zo dat je studiefinanciering ofzo krijg het is echt ( bij mij dan tenminste en in deze gemeente ) reintergratie/volwassenenonderwijs.

SUCCES!!!

13. MamaMars

Dit vind ik via google (gemeente tiel, die stond bovenaan, na dit topic :p)

Als je het werkleeraanbod accepteerd en de plichten die erbij horen nakomt krijg je als je onvoldoende inkomen hebt een uitkering. Deze uitkering heet een inkomensvoorziening WIJ.

Voor zover ik heb begrepen is WIJ evenveel als bijstand. Maar nu ben ik even in de war want UWV betaald de 8 uur school? maar de stage word vergoed door het bedrijf ofzo? want stagevergoeding is toch nooit zo veel? en dan aangevuld tot bijstand ofzo?
    Ben ff helemaal in de war nu :(

14. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Zoals het bij mijn opleiding is werk ik gewoon 18 uur in de week die ik gewoon betaald krijg als werknemer vanuit de instelling, en de 8 uur school word door UWV aan mijn werkgever betaald die ik dan weer bij mijn loon krijg, Dus eigenlijk werk ik weer gewoon, alleen heeft uwv mijn opleiding gesubsideerd.

15. MamaMars

Ah oke, dus die WIJ zou dan eigenlijk alleen van toepassing zijn als aanvulling (tot bijstandsniveau) als je daar te weinig mee verdient dan?

16. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Weet je wat het met de WIJ is ....

het is iets nieuws van 2009.. ze hebben het ingevoerd en ze hebben eerst niet gekeken of het wel werkte..

dit is mijn verteld in ieder geval.
    Ik krijg nu al vanaf vorig jaar februari WIJ.... ( helaas waar ik ontzettend van baal natuurlijk )
    en nog altijd heb ik niet het volledige 1249 ,- nog iets euro. nee ik krijg 1150 euro per maand... het restant zou er nog aan moeten komen... ze lopen achter doordat ze alles in een "nieuw"systeem zouden moeten zetten...

Maar alles wat je verdient dus eigenlijk. al is het van krantenwijk tot studievergoeding/stagevergoeding. alles word van het bedrag afgetrokken van wat je normaal van de WIJ krijgt.

dus als je 1000 euro krijg van WIJ bijstand. en jeverdient er zelf 500 dan krijg je aangevult 500 nog van de bijstand. tot je weer zelf het hele volledige bedrag ( al moet je 4 baantjes voor hebben om het bedrag te halen dan moet je dat doen van hun, wat logisch is en je ook echt wil ! ) zelf verdien.

maar als jij zegt van nou ik ken in de maand makkelijk rond komen van 1200 euro . jullie mogen de 50 euro resttant houden dan ben ik maar uit die bijstand dan mag ook van hun.( daarbovenop komt nog wel per maand 65 euro vakantie geld aan het einde in mei erbij ) het is dus helemaal aan jou of je in de bijstand wil blijven.

het ging geloof ik ooit eerst om het aantal uur dat je werkte.

nu maakt het niet uit hoeveel uur je werkt als je een hoog loon krijg ergens en je met je 30 -32 uur het bijstand nivo bereikt. en je heb je ingeschreven voor 40 uur maakt het niet uit. want ze kijken naar het loon wat je verdient. niet naar het aantal uur.

17. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    maar dat is een beetje off topic geloof ik ! weet niet hoe het bijjullie zit met de WIJ en of jullie wel normaal het goeie bedrag gestort krijgen ??

18. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Ja, ik geloof het wel idd, ze vullen het als het goed is net zo lang aan tot je zelf genoeg verdient.

Ik heb alleen geen recht op de WIJ omdat mijn vriend ook verdient,Dus ik weet niet zeker hoe dat zit.
    Mij werd verteld dat als mijn vriend 800 euro of meer verdient ik geen recht meer had op WIJ. Beetje jammer, hoe kan ik met een koophuis en alle rekeningen die daarbij komen rondkomen van 1 salaris, vond het belachelijk dat daar niet naar gekeken werd. Wie kan er nou met zn tweeen rondkomen van 1300 euro als je al 1200 euro rekeningen voor alleen huis hebt, zorgverzekering niet eens meegerekent! Sorry voor het gezeur, maar ben er nog steeds een beetje pissig over;)

19. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Leentje

je hebt helemaal gelijk hoor er word ook niet echt goed gekeken wat een mens nu eigenlijk aan vaste lasten heeft...

Maar er word zoiezo al bij zoiets gekeken naar welk vermogen je heb. heb je koophuis en auto sieraden spaargeld (waarde boven de 10.000-11.000 ) dan ken je het zoiezo al vergeten dan zeggen hun verkoop je auto maar en je sieraden en gebruik je spaargeld maar en kom dan nog maar eens terug als alles op is.

20. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0

Jaa inderdaad! echt zo belachelijk, ik stond met mijn mond open toen ze vroegen of ik nog waardevolle sieraden had ofzo, hallo! die ga ik toch niet verkopen als ik gewoon recht heb op een WW ofzo:S
    Of dat ze willen dat je je auto verkoopt terwijl bijna bij elke sollicitatie wordt gevraagd of je eigen vervoer hebt:(
    Vind het soms een beetje onmenselijk worden. Hartstikke mooi dat het er is, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind dat soort dingen toch wel erg ver gaan, daar heb je hard voor GEWERKT.

Deel Deze Pagina