Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

Apr 6, 2011
    256
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb een vraagje over de ZEZ uitkering.
    Zelf hoef ik namelijk niet per se de volle 16 weken zwangerschapsverlof te hebben dus ook niet de volle 16 weken een zez uitkering te krijgen.
    Kun je dit aangeven op je aanvraag? want er staat op dat je een datum tussen de 4-6 weken voor je uitgerekende datum als startdatum van de zez moet aangeven.
    Ik zat zelf te denken aan 38 weken en dan wellicht tot 6-10 weken na de geboorte van ons kindje.
    Ik hoor het graag!
    groetjes,
    Nienke

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nienke,

Je wilt weten of je vanaf 38 weken zwangerschap met verlof kunt/mag gaan. Je wilt dan na 6-10 na je bevalling weer starten met werken.

Volgens de Arbeidstijdenwet mag je niet werken in de 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Dit loopt door tot en met 6 weken na je bevalling. UWV bepaalt de startdatum van je verlof daarom vanaf minimaal 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

Buiten deze periode mag je wel werken tijdens het verlof. De verlofuitkering duurt echter gewoon 16 weken.

Wil je toch doorwerken en weten of dit gevolgen heeft? Dan adviseer ik je dit na te vragen bij een juridisch adviseur of bij de organisatie waar je eventueel verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid en/of ziekte.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

Apr 6, 2011
    256
    0
    0
    oh...oke fijn om te weten dat ik iig eerder mag beginnen dan 10 weken na de bevalling. Dat van die arbeidstijdenwet wist ik niet...
    Bedankt voor uw antwoorden!
    groet,
    Nienke

4. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

Apr 6, 2011
    256
    0
    0
    Nog even een extra vraag mbt mijn aanvraag. Heb de aanvraag samen met mijn boekhoudster ingevuld, nu is vraag 4.4 wat mijn geschatte inkomsten zijn over dit jaar vanaf januari tot de datum dat de uitkering ingaat. Mijn boekhoudster dacht dat deze vraag niet ingevuld hoefde te worden omdat mijn inkomen onder de 20.000 zit en er dus 3 aangiftes inkomstenbelasting meegestuurd worden.
    Mijn vraag is dus, moet ik deze vraag wel of niet invullen.
    alvast bedankt

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nienke,

Je wilt weten of je in jouw situatie vraag 4.4 op het aanvraagformulier voor een ZEZ-uitkering moet invullen.

Heb je vraag 4.3 met ‘ja’ beantwoord?
    Dan vul je vraag 4.4 ook in

Heb je bij vraag 4.3 met ‘nee’ beantwoord?
    Dan hoef je bij 4.4 niets in te vullen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page