Hallo, Ik ben nieuw hier en ik had al even rondgekeken of ik het antwoord op mijn vraag hier ergens kon vinden maar kan niet echt wat vinden. Dus ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mijn vraag te beantwoorden. Sinds februari heb ik een seizoenscontract bij een dierentuin. Het contract loopt af op 1 november en ik ben 12 februari uitgerekend. Ik ben werkzaam bij de afdeling front office en heb hier veel contact met mensen. Ik heb een contract van minimaal 19uur per week maar over het algemeen werk ik tussen de 30 en 40 uur. Totdat ik vorige maand terug kwam van vakantie. Omdat ik als zwangere vrouw tot de risicogroep behoor van de mexicaanse griep mag ik niet meer bij de afdeling front office werken omdat ik hier erg veel contact heb met mensen. Ze hebben andere werkzaamheden voor mij, o.a. op kantoor, maar hier maak ik net 19 uur in de week. Nu het nog kan wil ik het liefst zoveel mogelijk werken maar helaas kunnen ze mij nu niet meer uren geven. Omdat 1 november mijn contract afloopt ben ik aan het kijken wat ik moet doen. Waarschijnlijk nemen ze me nergens anders aan omdat ik zwanger ben. Ben wel aan het kijken naar tijdelijk werk maar er is niets wat aansluit bij mijn opleiding en werkervaring of het is allemaal te zwaar voor mij op dit moment. Zit er iemand in dezelfde situatie en wat is nu het slimste voor mij om te doen? Moet ik als mijn contract afloopt een uitkering aan gaan vragen? Of kan ik een zwangerschapsuitkering aanvragen? Dan is het probleem dat ik normaal 30-40 uur per week werk en nu maar net aan de 19 uur kom. Ik heb al op de site van het UWV gekeken maar ik kom hier niet echt wijs uit. Heb ook al contact opgenomen met het UWV maar had een erg onvriendelijke vrouw aan de telefoon. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Groetjes
Hoi, Jammer dat ze je niet goed hielpen bij het UWV! Daar zijn ze voor om je te helpen bij zulke vragen. Volgens mij heb je geen recht op een zwangerschapsuitkering als je na 1 november niet meer werkt. Ik kan me herinneren dat je minimaal tot 10 weken voor je uitgerekende datum gewerkt moet hebben (dat was destijds bij mij zo) om een zwangerschapsuitkering te krijgen. Deze gaat overigens pas in als je met verlof zou gaan (6 weken vantevoren). Ik zou dus op zoek gaan naar tijdelijk werk, bijv. via het uitzendbureau (zodat je in ieder geval voldoet aan die 10 weken norm). Ik heb destijds een administratieve baan voor een korte periode aangenomen totdat mijn verlof in ging. Mocht het niet lukken om werk te vinden, dan snel een WWuitkering aanvragen, lijkt mij. Ik weet overigens niet of die 10 weken norm nu nog geldt, dat kan het UWV je vertellen. Bijna 2 jaar geleden was dat echter nog wel zo. Wat betreft je uren. Het UWV kijkt in principe naar het aantal uren dat je de laatste gewerkte maand heb gedraaid, maar je kan ook een verzoek indienen dat ze naar het afgelopen jaar kijken. Als je eerder dat jaar veel meer uren hebt gewerkt, kan dat natuurlijk in je voordeel zijn. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Een zwangerschapsuitkering van uwv kun je aanvragen als er tussen je laatste werkdag en de uitgerekende datum niet meer als 10 weken zit. Zit er langer dan 10 weken tussen kun je eerst een ww uitkering aanvragen. Voor de ww uitkering moet de de afgelopen 36 weken voor je laatste werkdag 26 weken gewerkt hebben. Dan heb je recht op een uitkering van 3 maanden. Voor de hoogte van je uitkering wordt er gekeken naar je inkomen / aantal gewerkte uren een jaar voor de eerste werkloosheidsdag. Hier krijg je 70% van uitbetaald. Je kunt langer recht hebben op een ww als je van de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar meer dan 52 dagen per jaar hebt gewerkt. Dan wordt er gekeken naar je arbeidsverleden en krijg je mogelijk extra maanden uitkering. Als je in de ww zit kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen. Je ww wordt dan tijdelijk stop gezet en er komt een zwangerschapsuitkering voor in de plaats. De ww uitkering is 70% maar je zwangerschapsuitkering is hoger namelijk 100%. Let op de zwangerschapsuitkering moet je wel zelf aanvragen, gaat niet automatisch. Beste wat je kunt doen ik uwv bellen en zeggen ik heb een ww en wil een wazo (zwangerschapsuitkering aanvragen) Als je verlof dan ten einde loopt moet je opnieuw bellen met uwv want de ww wordt niet automatisch weer opgestart. Dan moet je even bellen en zeggen per ..... datum loopt mijn wazo (zwangerschapsuitkering) af en wil de ww weer laten opstarten. Als je ww al is afgelopen voordat je verlof in zou gaan geld weer dezelfde regel: zwangerschapsuitkering kun je aanvragen als er tussen je laatste ww en de uitgerekende datum niet meer als 10 weken zit. Zit er meer dan 10 weken tussen heb je geen recht meer op een zwangerschapsuitkering. Mogelijk heb je dan recht op een bijstand, dat weet ik niet. Hoop dat je er zo wat aan hebt.