Studiefons voor vondeling

Discussie in 'De lounge' gestart door Fleur1, 7 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Studiefonds voor vondelingetje
    Door Irmgard Breugelmans

Donderdag 7 december 2006 - HALSTEREN/ESSEN – Gemma van Loenhout uit Halsteren is bezig geld in te zamelen voor Jasper van Essen, het jongetje dat bijna twee weken geleden te vondeling werd gelegd op het station in Essen.
    Vandaag en morgen gaat ze winkeliers en bedrijven af in haar eigen dorp Halsteren. Ook in Huijbergen, Hoogerheide en Bergen op Zoom gaat ze ‘schooien’. De bedoeling is om een spaarpot te maken, die vrijvalt op Jaspers achttiende verjaardag. „Het geld kan hij dan gebruiken om te studeren“, zegt ze.

Het idee voor de inzamelingsactie is spontaan ontstaan. Van Loenhout: „Ik heb zelf twee kinderen voor wie ik ook geld spaar. Dit manneke is helemaal alleen, zo zielig. Als straks het geld vrijvalt, zal Jasper warmte ervaren en denken: er zijn toch mensen die aan mij hebben gedacht.“

De vrouw durft het gewoon aan om te collecteren in Hoogerheide, dat zwaar in mineur is vanwege de moord op de achtjarige Jesse. „Het ligt heel gevoelig, zoveel ellende. Van de andere kant kunnen deze twee zaken naast elkaar liggen: een leven dat genomen is en een leven waarvoor je iets kunt betekenen. Juist nu zijn mensen geneigd om goed te doen.“

Van Loenhout heeft al een beginkapitaal: ze heeft zeshonderd euro toegezegd gekregen, onder meer van een financieel adviesbureau dat haar bijstaat. Een bankrekeningnummer (ING) is er al: 659.502.666, ten name van MBFD en onder vermelding van Jasper van Essen.

Of ze ook nog in Roosendaal en omgeving gaat collecteren? „Goh, daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan.“

Ik was dit aan het lezen en ik word hier wel zo kraad om. Ik vind het heel goed dat deze vrouw dat doet hoor dat tenzijde maar je gaat nu toch niet in Hoogerheide lopen bedelen om geld.
    Ik ben wel zo kwaad om worden vooral dat ze dan nu vooral zijn de mensen blij om wat goeds te doen. Ik weet niet hoe jullie erover denk maar word hier erg kwaad over.

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik vraag me af of er voor "dit soort kinderen" niet iets is geregeld wat betreft de studie. Ik neem toch ook aan dat dit kindje geadopteerd zal worden en in een gezin zal worden opgenomen.

3. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik vind het wel een goed idee, er zouden meer mensen moeten zijn die zich bekommeren om kindjes in dit soort gebeurtenissen en dat hij geadopteerd wordt(hoogstwaarschijnlijk) wil niet per definitie zeggen dat je het "goed" krijgt.

En ik weet dat het in deze situatie nogal dubbel is, zeker voor de ouders van Jesse, maar dan nog mag zo'n hummeltje niet het "slachtoffer" worden van de boosheid van mensen.

Ik hoop vooral dat hij in een liefdevol gezin komt.

4. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Dat hij wordt geadopteerd wil inderdaad niet zeggen dat hij het goed krijgt. Maar dan moet je eigenlijk gaan collecteren voor alle armere gezinnen. Ik wil niet zeggen dat ik het niet goed vind dat er geld op wordt gehaald, maar wellicht krijgt dit kereltje het zonder hulp hartstikke goed.

5. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Het is allemaal waarschijnlijk wel goed bedoeld, maar wie zegt dat Jasper niet geadopteerd gaat worden, en dus geen studiefonds nodig zal hebben, omdat hij dan ook gewoon ouders heeft.

Wat betreft Hoogerheide: ik zie het verband niet zo. Uiteindelijk is er wel een kind vermoord in Hoogerheide, maar dat heeft niks te maken met het welzijn van een ander kind. Misschien doet het mensen juist goed dat er een kind is dat ze nog wél kunnen helpen. Jesse kan niemand meer helpen.

6. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ow maar ik zeg ook niet dat dit bij elk kind moet gebeuren ;) maar zo'n spontane actie van iemand vind ik wel goed en lief.

7. ik vind het een lief gebaar,maar ik vind ook dat ze een gewoon studiefonds moeten oprichten voor alle kinderen tot 18 een soort verzekering.
    als een vrouw een ex partner heeft wordt het inkomen van die ex meegerekend met de Studiefinanciering.
    en als die man een goed inkomen heeft,en hij mag bijdragen in de studie kosten van je kind en hij doet het niet heeft dat kind een probleem.
    en dan kunnen ze wel zeggen sparen,maar een bijstands moeder heeft weinig te sparen ,helemaal als ze meer kindertjes heeft
    ik denk dat er voor dit jongetje ook wel iets geregeld is als hij gaat studeren

8. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Ik vind het aardig van die vrouw dat ze dit wil opzetten. Maar ik vind het niet zo nodig net als sommige van jullie ook al zeggen er wordt voor hem wel iets geregeld.

Je kan beter iets regelen voor gezinnen die het echt nodig hebben. Jasper komt wel goed terecht dat kan niet anders er zit zoveel media aandacht achter.

Of er in Hoogerheide gecollecteerd moet worden? Nee niet vandaag in elk geval daar hebben ze nu wel genoeg aan hun hoofd. Want de zogenaamde dader heeft nog steeds niet bekend dus wie zegt dat ze hem daadwerkelijk hebben?.

Deel Deze Pagina