Failliet: loondoorbetaling, WW en daarna WAZO

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door guusje99, 7 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Financiële dienstverlening
    Noord Brabant
    hoi hoi,

Nou mijn werkgever is failliet. Zat er al heel lang aan te komen en ben ergens toch wel blij nu duidelijkheid te hebben. Zo veel spanningen op het werk, en zeker als financieel manager...je ziet alles voorbij komen...hoop neemt af en de druk neemt alleen maar toe. Moet zeggen dat de druk en spanning me allemaal best veel is geworden en dan nu werkeloos....bah bah!

Nu heb ik ds eerst een loondoorbetaling (overname UWV) bij betalingsonmacht als het goed is tot en met december. (opzegtermijn curator) dan zou ik WW krijgen en miv half januari zwangerschapsverlof uitkering. En wat werkt het UWV lekker mee.... :x

Mijn vraag aan UWV, wanneer kan ik WW aanvragen.
    Antwoord, je krijgt van ons een brief bij einde dienstverband en dna kan je het aanvragen.
    Mijn reactie: wanneer word als einde dienstverband gezien? Nu (ben namelijk al werkeloos thuis) of per einde opzegtermijn curator.
    Antwoord: zoals we al zeiden...je krijgt een brief...

pffff nou vraag ik je wat mankeert die knakker om een fatsoendelijk antwoord te geven? Nu weet ik dus nog niks, zou het liefst al WW aanvragen want ik zit zonder loon, en eer de aanvraag rond is ben je weer 6 tot 8 weken verder. Kan net zo goed pas eind december een brief krijgen van UWV.

En dan bel ik op om alvast een WAZO uitkering aan te vragen, nee mag pas 8 weken voor uitrekendatum op zijn vroegst aangevraagd worden. Terwijl op de site staat dat het TOT uiterlijk 8 weken van te voren aangevraagd kan worden. Nog eens gevraagd, nee krijg geen formulier om het aan te vragen ...en dan straks mijn recht op uitkering kwijt zijn of zoiets...? Leuk hoor het UWV :x

er komt een babytje aan, krijg geen loon maar moet wel hypotheek en alles betalen, maar even duidelijkheid willen geven ...ho maar :(

zo moest even spuien, en als iemand wel weet hoe het zit...ben je dankbaar voor je reactie :D

2. Dana

Dana Niet meer actief

hier op de site kan je je vragen stellen aan het uwv webcare team, dat zou ik als ik jou was even doen ;)

3. Manona76

Manona76 Lid

7 sep 2007
    72
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Guusje99,

Heel herkenbaar jouw verhaal!
    Ik zit in precies hetzelfde 'schuitje' ...
    Per eind juni is mn (oud)werkgever failliet gegaan en t uwv + curator kwamen toen op het werk uitleg geven samen met ons formulieren invullen (+ inname kopietjes van vanalles)
    Daarna kreeg ik idd een brief thuis met formulieren voor het aanvragen van de betalingsonmacht-uitbetaling.
    Let op! lees ze goed door want je moet ze dan vóór een bepaalde datum terugsturen (per elke maand dat je er recht op hebt!) Daarna krijg je vrij snel je geld op je rekening ( duurt ongeveer een week na het opsturen).
    Vanaf de datum dat je geen recht meer hebt op die onmachtsuitbetaling ,kun je pas echt ww aanvragen !
    Dan krijg je de eerste 2 maanden 75 procent van je laatst verdiende loon en daarna 70 procent.

Zo te zien lopen we gelijk met de zwangerschap en gaan we dus per half januari ongeveer met 'verlof' . (het schijnt zo te zijn dat je in je verlof weer even 4 maanden 100 procent van je loon krijgt).

Ik had trouwens ook hetzelfde antwoord via de telefoon toen ik mn verlofdatum wilde aangeven...heel raar idd terwijl het op de site heel anders staat aangegeven .
    Zelfs mn werkcoach bij t uwv wist het niet....
    Een vriendin van mij is ook zwanger ( nu 33 weken) en toevallig ook in dezelfde situatie ,en die heeft het wel al maanden geleden kunnen vastleggen wanneer ze met verlof gaat .??vreemd hoor??

Mocht je nou nog met wat vragen zitten ,misschien kan ik je daar wel antwoord op geven (heb natuurlijk al wat meer 'ervaring ' ,haha)

groetjes Manona76

4. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Noord Brabant
    @dana, thanks! Nou toevallig kreeg ik de dag erna een brief binnen van het UWV...niet heel veel duidelijker maar toch, ik was iets te ongeduldig denk ik :)
    @manona, ik heb nu een brief gehad waarin staat dat ik een voorschot krijg...(verder geen info) en dat er op zijn laatst eind januari bericht komt of mijn claim terecht is :( Die werkbriefje he...is dat niet vreemd dat je die invullen moet, ik heb toch gewoon een vast dienstverband dan maakt het toch helemaal niet uit je hebt gewoon recht op je loon volgens mij.

Ja dat van die WAZO snap ik ook niet, ga het nog maar eens proberen op te vragen want een man van de UWV zei dat ik gewoon moest proberen onder het mom van....dan heb ik het formulier maar vast in huis. ;)

bedankt voor je reactie!! Grappig dat jij ook half januari met verlof gaat, ook een maart mama of een februari mama?

5. Manona76

Manona76 Lid

7 sep 2007
    72
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi ,

Ik ben/word een februari-mama ;) 25 feb. om precies te zijn..maarja t kan altijd nog maart worden he ...
    Maar ik wil wel pas 4 weken van te voren met verlof,dus dat zal eind januari zijn denk ik .

Tja, ik merk ,ook wat ik hoor van mn oud-collega's ,dat het bij iedereen anders loopt met t uwv.De een heeft geen werkcoach en hoort dus ook nix en de ander moet op gesprek komen .
    Ik vorige maand ook,maar gelukkig was mn werkcoach erg begripvol met de 'situatie' en zei dat ik tot aan mn verlof maar strategisch moest solliciteren en daarna pas gericht zoeken.
    Want ja, ze zullen je niet zo snel aannemen nu....

Is dit trouwens je eerste kindje en weet je al wat t wordt?
    Het is ons tweede,we hebben al n zoontje van 3 jaar.

grtjs M

6. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Noord Brabant
    nee heb verder ook niks gehoord van een werkcoach of zoiets? Wel nu antwoord gehad via de UWV hier op deze site, en daar heb ik wel veel aan...hartstikke fijn. Nu maar even afwachten....vind die sollicitaties doen wel lastig, 1 per week, heb er nu al wel drie maar kan verder echt niks vinden wat goed zou passen en een beetje in de buurt is.

Dan liggen we niet eens zo ver uit elkaar :) ik de 1e van maart maar ga wel 6 weken van te voren...moet sowieso nu ik in uitkeringsituatie zit volgens mij.

Dit is ons eerste kindje inderdaad, kijken er enorm naar uit! Leuk hoor ook al een zoontje :D

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0

Werkbriefjes moet je invullen omdat sommige mensen (bv administratie nog door curator opgeroepen worden).
    Voorschot krijg je eerdaags uitbetaald en later krijg je een specifieke afrekening hiervan. Komt echt allemaal goed!
    je moet je even aanmelden bij werk.nl. Op een gegeven moment krijg je vanzelf contact met een werkcoach. Echter hier heeft dat wel 4 maanden geduurd.
    Ikzelf zit in hetzelfde schuitje. Mei werkgever failliet, nu ww, eind januari zeangerschapsverlof.

8. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Noord Brabant
    ahhh dat van dat voorschot is ook fijn om te weten, bedankt Jacky78! Balen dat je in dezelfde situatie zit :( hoe zat dat bij jou met solliciteren? Heb jij tijdens faillisementsuitkering al die plicht, moest namelijk nog een poosje voor curator werken en 50% ziek gemeld maar heb nu gehoord dat je met ingang van je faillisementsuitkering dus al plicht hebt van 1 x per week...

9. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ja, ten tijde van de faillissementsuitkering moesten wij ook al solliciteren. Dat moet je invullen op een werkbriefje meen ik.

Je moet alle uren bijhouden die je voor de curator werkt en die ook vermelden op dat formulier.

Verder heb je dus idd de plicht tot solliciteren 1x per week gemiddeld.

Tot nu toe valt het niet mee om er 1 per week te vinden.... Zeker omdat ik omwille van de kindjes niet te ver van huis wil werken.
    En nu wordt ik natuurlijk afgewezen vanwege het zwangerschapsverlof dat er aan zit te komen.

10. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Via werk.nl kan je toch gewoon ww aanvragen?
    En als je op google intikt, wazo uitkering aanvragen, dan komt er ook een formulier tevoorschijn, die je kan downloaden en invullen. Zou ik gewoon doen.

11. Manona76

Manona76 Lid

7 sep 2007
    72
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Meiden,

KopjeThee; Ik heb vandaag weer eens gebeld met het uwv,maar ik kon het toch echt nog niet aanvragen . Pas 8 weken vóór de uitgerekende datum en niet eerder! dus over twee weken maar weer bellen.

Guusje99; Ik ga 4 weken van te voren met verlof,dit kan gewoon hoor ,ook met een uitkering . Ik heb het gevraagd bij het uwv.Hoe langer je dan verlof hebt na de bevalling,jatoch?!
    En over dat solliciteren,tja ik solliciteer nu ook op dingen wat te ver weg is of voor fulltime,wat ik eigenlijk niet zoek...
    Mn werkcoach heeft zelf gezegd dat ik nu niet te gericht moest zoeken ,want de bedrijven die je nu aanschrijft kun je over 4/5 maanden dan niet meer aanschrijven.
    En het blijft n feit dat je voor de vacatures die wel aansluiten en ze je terugbellen,dat ze afhaken zodra je verteld dat je 7 maanden in verwachting bent...;-/

12. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Ik heb ook WW gehad voorafgaande aan mijn WAZO-uitkering en je kunt zelf aangeven of je 6 of 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof wilt gaan. Je kunt dit inderdaad pas 8 weken voor de uitgerekende datum doorgeven, heel vreemd want het staat anders op hun site... Tijdens de 16 weken verlof krijg je inderdaad 100% uitbetaald, dus niet de 70% die je in de WW krijgt.

13. zwendel

zwendel Niet meer actief

hoeft niet perse hoor die 6 weken mag ook gewoon 4 weken. ik kon mijn zwangerschapsverlof vanaf 8 weken voor uitgerekende datum aanvragen, staat idd heel onduidelijk op de site

14. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Noord Brabant
    mmm oke dat wist ik niet, maar nu is het ook zo dat ik 50% ziekgemeld ben dus dan zal de zaak wel anders worden vrees ik qua aantal weken vooraf verlof.

betreft werkcoach, ik hoor verder niks van hen...geen idee dus

betreft solliciteren, ik vind het ook lastig 1 per week te vinden. Er is sowieso niet veel momenteel. Ik geef wel gelijk bij de sollicitatie aan dat ik zwanger ben, lijkt me wel zo eerlijk, en ben toch uitgenodigd voor een gesprek nu :) dat is wel cool! Maar dat is dan ook maar 1 uitnodiging van de (tot nu toe) 4 sollicitaties.

15. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    @guusje: als je gedeeltelijk ziekgemeld bent, dan moet je wel 6 weken van te voren met verlof en heb je dus geen keuze. Qua solliciteren herken ik het helemaal, maar als ik geen passende vacature kon vinden dan solliciteerde ik op een functie die minder passend was qua opleiding of ervaring.
    Wel goed trouwens dat je 1x op gesprek bent geweest!

16. Manona76

Manona76 Lid

7 sep 2007
    72
    0
    0
    Amsterdam
    Guusje99: Dat is idd al heel wat ,dat je toch wordt uitgenodigd voor een gesprek;) maar 4 sollicitaties is nog nix hoor haha...soms hoor je helemaal niets .
    En een werkcoach krijg je pas als je in de ww zit ,en nog niet bij een faillisementsuitkering. En dan hoor je nog niet veel ,de afspraken en taken moet je lezen in je 'werkmap' (zodra je je ingeschreven hebt voor ww kun je je aanmelden met je digid-inlogcode.

Eeka76: fijn om de bevestiging te lezen dat je idd 100 procent uitbetaald krijgt met een wazo-uitkering! ik had het wel vaag van iemand gehoord...
    Heb je nu al wel weer werk kunnen vinden na je verlof?

17. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    @manona: ja, ik werk nu als oproepkracht. Mijn verlof liep eind juli af en begin september kon ik beginnen.
    Ik had met die 100% uitbetaling ook zoiets van: "eerst zien dan geloven", maar het klopt wel. Altijd fijn, zo'n meevaller waar je niet echt op gerekend hebt.

Deel Deze Pagina