Het valt me regelmatig op dat als ik met een groep uit eten ga mensen zo karig zijn met fooi geven. Bijvoorbeeld; Gisteren waren wij met 5 personen uit eten. We hadden een leuke avond en ook het contact met de serveerster was echt leuk. Restaurantje type eetcafe. Niet chique, wel gezellig. Aan het einde kregen we een rekening van 323,.. Het onderwerp 'fooi' kwam ter sprake en daarna; "Zullen we er 325,- van maken? Of zullen we er 330 van maken? Waarna ik eigenlijk direct besloten heb om 330 te doen omdat ik me kapot zou schamen om op een rekening van 323 maar 1 euro en een beetje fooi te geven met 5 man. Ik streef altijd het liefst naar 10%. Nu is dat op een rekening van 323,- wel direct 32 euro en dat zal ik ook niet gauw geven maar ik probeer dan wel naar 5% te streven. Als ik ga lunchen en ben 20,- kwijt, dan geef ik vaak wel 10%, ligt aan de afronding. Soms is het wat meer, soms wat minder, soms is het een mooi rond bedrag en leg ik er ongeveer 10% bij. Een andere vergelijking; als ik met mijn man ga uit eten en we zijn samen 80,- kwijt geef ik ook ongeveer 10% fooi, net zo goed. Ik heb vaak echt moeite om in een groep 'de meute' mee te krijgen in het geven van fooi, maar ik wil ook niet in mijn eentje moeten opdraaien voor meer, al is het vaak wel zo dat als iedereen bijvoorbeeld 48 euro (incl fooi) moet betalen ik 'gewoon' 50 geef en 'mijn' 2 euro niet terug hoef. Ik vroeg mij hierom af; wat geven jullie als fooi als jullie gaan uit eten? Met name in grotere groepen en waarmee je dan een hoger bedrag kwijt bent bij elkaar.
Over het algemeen: geen. die mensen krijgen gewoon een net uurloon In de twee restaurants waar we zeer regelmatig komen en ze wel eens wat extra voor ons doen, dan krijgen ze een beetje fooi.
Ik geef weinig tot niets aan fooi. Ik rond het bedrag wel af (23 wordt 25) maar ga echt niet meer geven. Ze krijgen een normaal salaris toch? Daarbij gaan wij niet vaak uit eten, als we gaan dan gebruik ik het geld liever voor een toetje of koffie na het eten..
Ik snap dat hele fooi geven eerlijk gezegd niet zo! Vind het gewoon niet nodig. Die mensen die werken die krijgen toch gewoon betaald? Ik krijg in mijn werk ook geen fooi hoor. Zelf geven we dus ook amper fooi. Ik rond t altijd wel af naar boven, maar dan met hoog uit n paar euro als fooi. Ook bij een etentje met een grote groep. Maargoed nou hebben wij ook niet t geld voor t oprapen liggen en moeten er hard voor werken... dan bedenk ik dus van zoveel fooi daar moet ik n half uur of uur voor werken.. dat geef ik dus echt niet hoor. Betaal genoeg voor t eten en dat heb ik er dan ook voor over.
Het ligt aan het bedrag. Maar vooral ook aan de service. Ik rond het altijd af maar als het maar 15 cent is dan doe ik er 1 euro bij. Wij geven bijna altijd fooi dus als we het niet doen dan is er ook echt iets niet goed geweest.
Als wij uit eten gaan dan kijken we altijd hoe de bediening en het eten was. Daar passen we de fooi op aan. Kan de ene keer 2,- zijn maar ook wel eens 10,-.
Ik mis de optie 0,00. Het is allemaal al duur genoeg en ik kan zelf ook goed mijn geld gebruiken. Als iets 49,50 kost en ik betaal met een briefje van 50,- dan wil ik niet kinderachtig doen over die 0,50. Maar in principe krijgen ze niks van mij.
Sowieso werk ik niet met procenten. Het is Amerika niet, hier hoeven ze niet te leven van de fooi. Als ik het leuk en lekker vond geef ik een paar euro.
anders: 0% fooi die mensen worden ook gewoon betaald, en ik vind uit eten oid al duur genoeg. wat anderen in een groep doen moeten zij weten. ik geef niks extra's dan mijn 'deel'
Hier in Portugal is 10% gebruikelijk. Lonen zijn hier ook flink lager. In NL werkte mijn man in de horeca en was deels blij met zijn extraatje, maar de belasting zat er toendertijd (13 jaar geleden) erg bovenop. Als je je fooi niet opgaf maakten ze een schatting en die schatting loog er niet om.
Hmm, ik vind fooi er wel bij horen in een restaurant eigenlijk. In sommige landen staat het zelfs bij de rekening inbegrepen (dan hoef je inderdaad niet nog apart fooi te geven Ik heb eigenlijk altijd begrepen dat de salarissen in de horeca juist zijn berekent op het krijgen van fooi. Overigens; ik werk in de zorg en wij krijgen ook 'fooi', op wat voor manier dan ook. De ene keer is het een aardigheidje met sinterklaas van familie namens een bewoner, de andere keer is het geld voor in de pot. Daar gaan we meestal 1 keer per jaar van uit eten.
Maar goed, hier in deze regio eten we met 3 volwassenen en 2 kinderen voor 30 euro. Dan is die 3 euro ook niet zo allemachtig veel.
Ik geef eigenlijk geen fooi maar mijn man wil dit wel altijd. Van huis uit gaven we altijd 1 euro p.p als we lekker hadden gegeten en de service goed was.
Meestal 10%, soms meer. Als de service echt bedroevend slecht was (en dat gebeurt wel eens) geef ik ostentatief 0,0 procent fooi.
Ik had er in dit geval zeker 350 van gemaakt. Dat is 5 euro per persoon en dat vind ik een normaal bedrag als je een goede avond hebt gehad. Ik vind het nogal krenterig om niks te geven. Ik vind het geven van 325 op een bedrag van 323 ronduit genant!
Dit dus. Bijv. bij de wereldwinkel of een winkel/eethuisje waar gehandicapten werken wil ik best wat extra's geven. Maar de mensen die in restaurants werken krijgen gewoon hun salaris. Ik krijg toch ook niets extra's als ik werk voor een schamel uitzendloontje. Op vakantie vind ik het trouwens ook weer anders.