Studieschuld?

Discussion in 'De lounge' started by Boordevol, May 2, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Hier een studieschuld van 39.000. Ik was thuiswonend, ouders konden niet bijdragen. Hier helaas zo’n hoge schuld mede wegens lang studeerder zijn. Ik ben voor mijn beide ouders mantelzorger geweest in mijn hbo tijd. Hierdoor echt m’n eigen leven op pauze moeten zetten en heb lang geprobeerd alles te combineren met bijbaan, studie, ouders. Maar eigenlijk was dit helemaal niet te doen. Achteraf had ik m’n studie beter op stop kunnen zetten ipv het steeds proberen terwijl er eigenlijk geen ruimte voor was (ook niet in mijn hoofd). Maar hee, ik heb het uiteindelijk afgemaakt, daarna ook nog mijn pre-master gehaald aan de universiteit en heb nu een goede baan. Laatste jaar dat ik mocht lenen ook nog maximaal geleend mede om het huisje wat ik gekocht had met mijn nu man te verbouwen. Baal ik nu onwijs van mijn hoge schuld? Ja onwijs! Maar het is niet anders.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,959
    15,002
    113
    Hier studieschuld aangezien ouders beiden in de ww zaten en t bij mn broers ook niet betaalden.

Ik werkte wat ik kon (altijd gedaan vanaf t moment dat t EINDELIJK mocht) maar had een knie in de prak en fysio voor een gescheurde armspier (beiden op bijbaan gebeurd). Eigen ziektekosten waren hoog, maximaal moeten lenen (ook om thuis bij te springen) en door knie vertraging opgelopen en uiteindelijk studie niet afgemaakt op 9 punten na (faalangst en onverwurmbare opleiding, geen optie om dezelfde opleiding elders af te ronden (ects systeem is/was kolder dus).

Dus dat werd een hoge

Boordevol likes this.
  3. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Hier precies zo.

4. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Het was toch ook een tijd lang zo dat je studieschuld amper meetelde bij de hypotheek? Dus in die zin niet gek dat je daar niet zo'n rekening mee had gehouden. Wel zuur.

Pioenroosjes likes this.
  5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    #25 Fluss1984, May 2, 2023
    Last edited: May 2, 2023
    Ik heb gestudeerd in de tijd dat er wel nog gewoon studiefinanciering was, in een stad waarin wonen goedkoop was. Ondanks dat leenden velen van mijn medestudenten maximaal. Ik ken mensen die ondanks aanvullende beurzen, meebetalende ouders en bijbaantjes toch >50000€ schuld hebben opgebouwd. Waarom? Gewoon omdat het kon; het geld werd uitgegeven aan stappen, kleding, dure telefoon, vakanties etc.

6. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Ik kon niet thuis blijven wonen voor mijn studie (reistijd 3.5 uur enkele reis) en mijn ouders betaalden niks. Dus met 17 woonde ik op mezelf en moest alles zelf betalen. Huur, collegegeld, gwl, telefoon, boeken, eten, internet, mobiliteit, kleding etc. Maar ook de uitzet, verhuizingen enzo komen om de hoek.

Op mijn 18e kwam daar de zorgverzekering bij, en een heftige diagnose, waarvoor een heftig behandelplan werd opgesteld. Dat kostte minimaal 2 ziekenhuis bezoeken per week voor een aantal jaar. Eigen bijdrage van zo'n 400 euro per maand, omdat de behandeling experimenteel was. Na 8 jaar genezen. Door dat alles redde ik mijn studie niet binnen de gestelde tijd. Ook kwamen studiepunten te vervallen die ik al gehaald had, waardoor ik vakken soms wel 3x heb moeten doen. Heb er wel altijd bij gewerkt, maar had door mijn ziekte enorme kosten + studievertraging. Basisbeurs en ov reisproduct moet je dan ook terug betalen. Dus zo'n 65.000 euro schuld. Mijn man heeft 35.000 (hbo, wo, master, ouders betaalden wel de hbo maar verder niets) dus samen een ton. Betalen daar 600 euro per maand voor. Naast netto zo'n 1500 euro voor de hypotheek, netto 1500 euro kinderopvang, energie, zorgverzekering etc. Blijft er van ons ruime inkomen dus niet perse heel veel over.

Soms vraag ik me af of we als maatschappij zulke jonge kinderen wel met dit soort bedragen mogen opzadelen. Als 17 jarige heb je echt geen besef. Daarbij was de boodschap van de DUO toen ter tijd nog "leen maar lekker, straks heb je een goede baan en betaal je het zo terug. Mocht je die baan niet vinden... Je betaald naar inkomen, dus je betaald maximaal 15 (of 30 jaar) en dan schelden we het resterende bedrag kwijt".

We willen dat studeren voor iedereen bereikbaar is, maar op deze manier werkt het ongelijkheid in de hand. Rijke ouders betalen meer, rijke kinderen hebben geen schuld. Kunnen daardoor sneller een woning kopen, bouwen sneller kapitaal op. Waardoor de verschillen steeds groter worden.

Krv, Sado, Zonnestralen and 2 others like this.
  7. Leolove

Leolove Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    Rond de 30000 euro. Woonde op kamers, maar niet gefeest.moeder kon niks bijdragen, vader deed het niet. Wel aan kunnen tonen bij duo waardoor ik op een gegeven moment wel aanvullende beurs kreeg. Uiteindelijk mn master niet afgemaakt door burn-out dus daarover ov en beurs terug moeten betalen. Gelukkig bachelor wel dus daardoor is het nog beperkt gebleven. Vriend had geen schuld. zat ook op kamers maar ouders die veel konden bijdragen.

Boordevol likes this.
  8. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn man en ik hebben beiden niet geleend.

Ik heb eerst HBO gedaan, mijn ouders betaalden het collegegeld en de boeken. Ik heb het grootste deel van de tijd thuis gewoond, pas het vierde jaar uit huis, samen met mijn man. Dat betaalden wij samen. Hij werkte toen fulltime en ik had bijbaantjes en uitwonende stufi.
    Later nog een post HBO in deeltijd gedaan, dat was een particuliere opleiding en erg duur, zelf betaald, zonder stufi.

Mijn man had MBo en is daarmee gaan werken. Toen ik klaar was met HBO heeft hij alsnog ook een voltijd HBO gedaan. Hij kreeg studiefinanciering, waarmee hij het collegegeld kon betalen en ik betaalde de rest, huis, boodschappen enzo. In die tijd deed ik dus ook die deeltijd opleiding nog, haha. Maar ja, we leefden goedkoop en ik verdiende toen al erg goed, dus dat ging prima.

Aanvulling: erg goed verdienen, dat was toen 2600 gulden netto per maand, 1200 euro. En daar hadden wij dus samen een koophuis, auto, twee studies etc van. Bizar, dat zou nu echt niet meer kunnen. Dit is 20 jaar geleden.

Boordevol likes this.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Hier telde hij helemaal niet mee inderdaad, en nu telt dus de volledige schuld mee - ook al heb je bv al 95% afgelost.

Vero0504 and Boordevol like this.
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Ik had een schuld van ongeveer €10.000,-. Dat was puur door studiekosten, dus echt niet van feesten ofzo.

Boordevol likes this.
  11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Nee, het was lange tijd zo dat DUO niet automatisch doorgaf wat je studieschuld was en mensen dat verzwegen. Maar feitelijk heeft een studieschuld onder de prestatiebeurs altijd al zwaarder meegeteld bij je hypotheekberekening dan een studieschuld onder het leenstelsel.

Op de site van de Rijksoverheid:
    Een studieschuld van na 2015 (onder het leenstelstel) telt minder zwaar mee voor een hypotheek dan een schuld onder het oude stelsel (basisbeurs). Hypotheekverstrekkers gaan ervan uit dat u per maand 0,35% (leenstelsel) of 0,75% (basisbeurs) van uw totale oorspronkelijke studieschuld aflost.

Boordevol likes this.
  12. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Huh, dat is toch vreemd? Hoe bedoel je dit? Stel dat je bij je afstuderen 20.000 euro schuld had, daar op hebt afgelost en bij 10.000 euro resterende schuld een hypotheek wilt afsluiten. Dan telt toch alleen het nog uitstaande bedrag, lijkt me?

Boordevol likes this.
  13. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Mijn ouders hadden het niet breed dus ik kreeg volledig aanvullende beurs (zo'n € 270 per maand). Daarbij leende ik 4 jaar lang € 100 per maand. Daarmee kon ik mijn studie betalen. Ik had aan het eind € 6.000 studieschuld. Ik bleef thuis wonen uit financiële overweging en heb daarna ook geen master meer gedaan omdat ik dan alles moest gaan lenen. Ik heb dus bewust dingen gelaten om de schuld niet te ver op te laten lopen.

Mijn broertje is wel op kamers gegaan en heeft ook iets langer over zijn studie gedaan en die kwam met € 35.000 schuld van het HBO af.

Boordevol likes this.
  14. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hij telde atijd mee maar tegenwoordig wordt hij ook geregistreerd dus kun je hem niet verzwijgen. Schulden (en ook een studieschuld) worden meegerekend in je maximale bedrag dat je maandelijks lunt aflossen volgens de bank., en dus in je maximale hoogte van je hypotheek.

Reguliere schulden (zoals een PL, roodstand etc) gaan ze van uit dat je 2% per maand van je total schuld aflost. Voor een studieschuld onder het leenstelsel gaan ze uit dat je 0,35% per maand van je totale schuld aflost. Al deze hypothetische aflossingen op je schulden worden afgetrokken van je saleris, overige inkomen en daar owrdt ook nog een bedrag voor levensonderhoud af gehaald en op basis van dat bedrag kijken ze naar wat je kunt aflossen, en dus kunt lenen.

Dus pas op het moment dat je een schuld volledig hebt afgelost telt hij niet meer mee in de maximale hypotheekberekening.

Ook altijd handig om credit cards en lopend krediet op je betaalrekeningen op te zeggen voordat je een hypotheek aanvraagt, die tellen ook mee in de 2% aflossing voor de maximale kredietlimiet. Dus als jij een credit card hebt met een limiet van 5.000 euro tellen ze 2% van 5.000, of je nu een schuld op de kaart hebt of niet.

Eruanna and Boordevol like this.
  15. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Inkomen van m’n ouders werd buiten beschouwing gelaten ivm dat ik geen contact meer met hen had vanaf m’n 16e. Daarom de max aan studiefinanciering. Ik woonde op kamers. Alles maar dan ook echt alles moest ik zelf betalen en ik deed ook aan zomervakanties ;)

Ik deed dat van m’n studiefinanciering en van m’n bijbaantje. Ik denk dat ik rond de 15 a 20 uur per week werkte. Na 1 jaar HBO doorgegaan naar de universiteit. Ik ben toen iets minder gaan werken en gaan gaan bijlenen. Ik kon mij toen beter op m’n studie richten. Mensen zeiden ook: “joh dat betaal je zo terug als je klaar bent”. Maar toen kwam ik in een medisch traject terecht en ben ik na een jaar aanmodderen tijdelijk aan het einde gestopt met m’n studie… Dat tijdelijk werd langdurig en pas na de deadline dat m’n studiegift een lening werd ben ik pas m’n felbegeerde papiertje gaan behalen. Reken maar uit wat ik als schuld had met al die jaren OV kaart, basisbeurs, aanvullende beurs en 2 jaar volledig lenen… Toen dacht ik daar niet echt over na. Later kon ik daar wel flinke stress van hebben. Nu niet meer: dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. Ik betaal nu elke maand braaf af. Ik heb nu 1/3 afbetaald en heb een paar maand terug bedacht sneller klaar te willen zijn. Ik heb m’n maandbedrag met de helft omhoog gegooid. In plaats van nog 98 maanden ga ik over 65 maanden klaar zijn. (Ik betaal nu 450 ipv 298)

Met hypotheek trouwens nooit last van gehad. Onze adviseur heeft toen geadviseerd om het te verzwijgen. Hij zei dat of we nou 500 hypotheek moeten betalen of 1000 huur we beter voor die 500 hypotheek konden gaan en we hebben toen met hem berekend dat we prima die 300 euro per maand kunnen missen voor het DUO. Ik weet dat niet iedereen deze keuze oké vindt maar voor ons was dit juist. Ik heb nu alleen dat ik het zo zonde van ons geld vind dat we nog moeten afbetalen maaaaaar ik heb er geen hypotheekhinder van en ben trots als ik het straks afbetaald zal hebben.

Sado and Boordevol like this.
  16. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Wat naar dat je man om die reden een studieschuld moest opbouwen. Inderdaad valt op dat velen uitwonend waren met een studieschuld, maar ook daarbij heb je het niet altijd voor het zeggen. Gratis ov was ik bijna vergeten, dat was echt top :roflmao:.

Voor de mensen die het ook gebruikten voor feestjes enz. Ik denk dat het ook makkelijk gemaakt wordt en dat je indd denkt als ik straks die goede baan heb, heb ik het zo afbetaald en dat je dan niet stilstaat bij waar de schuld allemaal belemmerend voor is.

Pioenroosjes and Splitijsje like this.
  17. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,150
    3,026
    113
    Nederland
    Ik had alleen een schuld voor hetgeen dat ik bij duo had bijgeleend destijds, dat was 5000 euro. Die kreeg ik later cadeau van mijn opa en oma zodat we een huis konden kopen.

Ik werkte mijn hele studietijd en ik had een opa en oma die financieel bijsprongen.

Boordevol likes this.
  18. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Wat erg. Kan me voorstellen dat het een behoorlijke hap uit jullie budget is. Ondanks dus hier ook echt 0 hulp van ouders geen studieschuld maar kon gewoon thuis blijven wonen en deed geen gekke dingen (uitbundig leven) dus studiefinanciering en bijbaan was voldoende.

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    @Oilell dat is inderdaad wel heftig dat je als tiener eigenlijk de beschikking krijgt over 'gratis' geld terwijl je de gevolgen niet goed kunt overzien.

20. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Ik heb 2 jaar hbo en 4 jaar uni gedaan (beiden afgerond overigens). Was 4 van de 6 jaar uitwonend en had wel een bijbaan en ik werkte in vakanties extra maar dat leverde niet voldoende op om alles te kunnen betalen. Mijn ouders droegen niets bij. Het laatste jaar van mijn studie heb ik grotendeels niet gewerkt en volledig geleend.
    Toen ik afstudeerde had ik een schuld van 14.000+ Daar staat nu nog iets meer dan 5.000 van open. Ik heb ook een aantal jaren niet kunnen aflossen. Nu weer wel, maar omdat ik nog tot eind dit jaar 0% rente heb, los ik niet meer af dan het maandbedrag. Misschien dat ik er volgend jaar wel voor kies om het hele bedrag in 1x af te lossen.

Boordevol likes this.

Share This Page