Studietips?? :(

Discussion in 'De lounge' started by Rayna, Jan 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rayna

Rayna Actief lid

Dec 21, 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Hallo allemaal,

Het is weer zover mijn tentamenweek naderd.

Ik kan me de laatste tijd zo moeilijk concentreren, ik ben nu al 2 uur bezig met een hoofdstuk, ik ga steeds andere dingen doen. En loop om de 10 min naar de keuken.

Ik ben nu bezig met het boek samen vatten zodat ik het kan leren. Ik hoop dat het lukt want ik heb de toets de vorige keer neit gehaald en moet het nu herkansen

Heeft er iemand studie tips? (ik studeer rechten)

2. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Niet zelf het boek samenvatten maar van iemand anders de samenvatting lenen/kopieren en alleen die dan leren. Is er iets nite duidelijk in de samenvatting dan ter verduidelijking het boek er evt. bij pakken. Als je iets niet begrijpt dan daar niet uren over doen maar gewoon dat stuk overslaan. Wrs begrijp je het aan het einde wel en als niet, dan niet! De kans dat ze net dat ene stukje vragen op het tentamen is zo klein.
    Wat ook goed werkt is oude tentamens in zien en die dan leren.

3. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

Jan 8, 2008
    2,605
    0
    0
    Veenendaal
    Ik lees en schrijf dan steeds dingetjes op die ik niet wil vergeten. Daarna lees ik die aantekeningen en schrijf ik ze nog eens over. Zo onthoud ik het beter.

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik leerde altijd op deze manier:
    De hoofdstukken (soms hardop) doorlezen.
    Dan nog doornemen, de dingen die ik niet begreep of minder goed begreep overschrijven maar dan in mijn "eigen" taal( dus niet dat boeken taal ). En dat dan nog een paar keer doornemen. En dan zat het altijd wel goed in mn koppie.
    Maar ik moest het wel echt op papier schrijven en niet typen op mn pc. Want dan vergat ik het zo weer !!

Alleen dat je zo snel afgeleid bent heb ik geen tip voor.
    Ik deed gewoon alles uit en gordijnen dicht en dan met een lampie aan lezen en een muziekje op de achtergrond. Want ik ben ook snel afgeleid haha.

Succes met je tantames

5. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    afsluiten van alles wat je afleidt: dus PC en GSM zeker ;)

ik zou juist WEL zelf een samenvatting maken.
    als je het opschrijft helpt echt.

verder herhalen en stampen. dat deed ik altijd.
    maar ik wilde altijd alles weten tot de meest onnodige details, gekke doos ;)

succes!

PS wat doe je voor opleiding en waar gaat de toets over?

6. Rayna

Rayna Actief lid

Dec 21, 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Ik doe hbo sociaal juridisch dienstverlening, ik heb 2 toetsen waar ik me echt zorgen over maak nl.: inleiding recht en inleiding privaatrecht

Ben nu bezig met inleiding recht, maak samenvattingen uit het boek en ga dat dan goed doornemen. Dit lukt nog wel maar inleiding privaatrecht is echt een killer..

7. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    import drentherella
    interessant!
    :)

wat ik altijd deed met de taaiste stof was: alles lezen en tegelijkertijd met een neon-stift de belangrijkste dingen onderstrepen.
    als ik alles gehad had, maakte ik uit die neon-stukken een samenvatting.

en daaruit weer een samenvatting, net zolang tot t op 1 A4tje paste! ;)

werkte bij mij echt. schrijven=opslaan.

en zoals ikdus zegt, het laten afleiden heb je zelf onder controle: alles aflsuiten en desnoods steeds een deadline stellen:

na 1 hoofdstuk mag je thee gaan zetten bv.
    na 2 hoofdstuk stukje lopen, enzovoort.

8. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

Dec 7, 2009
    1,915
    1,667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    En vergeet vooral niet om de 2 uur een kwartier pauze. Want anders pak je de tekst ook niet goed op !

Enne klingel inderdaad geen gekke doos, als ik leerde en ik vond iets interassant en er stond te weinig over dat in mn boek ging ik verder google-en.

10. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    import drentherella
    heheh ik schreef bij tentamens allemaal info erbij waar helemaal niet om gevraagd werd!
    heb ik zelfs wel eens aftrek van punten voor gekregen :D

google hadden we in mijn tijd nog niet :p

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Kan je trouwens niet anders met een mede student afspreken om naar school toe tegaan en daar te leren ( overdag )..

Mijn collega word thuis ook heel erg afgeleid en gaat dan vaak naar school toe om daar te leren.

12. Rayna

Rayna Actief lid

Dec 21, 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Als k dat ga doen gaan we alleen maar babbelen en komt er niks meer van. Ik heb de tips gelezen en hoop dat het nu beter gaat, k ben nu aan het samenvatten op de PC.

Gelukkig heb nog maar 2 hoofstukken gedaan want k denk dat het beter gaat als k het met de hand schrijf.

Ik leer het liefst savonds dan kan k me beter concentreren.

Dames bedankt voor de tips, meer zijn altijd welkom natuurlijk, ga ze gelijk doorspelen aan een klasgenoot die met het zelfde probleem zit!

13. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

Dec 7, 2009
    1,915
    1,667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Laat je ons wel je resultaat weten?
    Ik ben niet nieuwschierig, maar wil wel alles weten.:D

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

Haahaha typisch meiden he !!

Ja met de hand schrijven is 10 keer beter ( mijn ervaring dan ) 't blijft op één of andere manier al beter hangen dan het getyp.

En inderdaad je resultaat laten weten hoor.

15. Rayna

Rayna Actief lid

Dec 21, 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Bedankt dames,

Nou dan ga ik maar weer hard aan de slag:(

Ik laat zeker het resultaat weten!

16. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Ik zag gisteren bij spuiten en slikken dat je ritalin kunt nemen. Werkt als een trein. Niet echt doen hoor!!!!Maar het werkt wel zag ik :p

Wat ik altijd deed:
    -rustige plek gaan zitten
    -pot koffie of thee bij de hand
    -zelf samenvatting maken op papier!!!! Dus niet op pc. Als je schrijft sla je het beter op!
    -naderhand je samenvatting leren. Mocht je het niet meer begrijpen, boek er weer bij en stukje overnieuw maken.

17. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    import drentherella
    hee! je bent nog online! afsluiten die hap!!!!
    *kijkt streng*

18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,950
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    In plaats van een samenvatting schrijven in zinnen, kun je ook proberen schema's of kleine tekeningetjes te maken.
    Bij mij helpt het ook wel eens om met het boek in de hand heen en weer te lopen terwijl ik lees. Dan heeft m'n lijf tenminste ook wat te doen en raak ik minder snel afgeleid.
    Na elke 20 minuutjes een korte pauze (alleen even drinken of een koekje pakken ofzo en dan etend weer aan de slag.) Eens per uur een iets langere pauze. En probeer dan ook echt even wat te bewegen.

19. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Inderdaad zelf de samenvatting maken, bij voorkeur handgeschreven. Zelf deed ik ook eerst met een markeerstift aanstrepen, daar een samenvatting van maken en dan lezen.

En ik las ook al je zelf deadlines geven. Nadat ik dat hoofdstuk heb gedaan, mag ik.... of ik mag dat niet eerder dan nadat ik met hoofdstuk ... klaar ben.

20. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

Mar 30, 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    oh zo herkenbaar.... mijn hoofd is een beetje "mistig", sla niks op!!! (gooi het nu maar op zwangerschapsdementie, niet echt handig met tentamens)
    Maar wat bij mij het beste helpt is eerst om me heen op te ruimen, kan niet goed tegen de rommel om me heen. En iets lekker voor tijdens het leren:D (belonen die handel!!!!)

Ben ook wel is in de bieb gaan zitten, hielp fantastisch (had het boek niet en moest het dus wel daar lezen!). Helaas trek ik dat nu niet meer, kan niet zo lang meer zitten...

Nadeel is dat ik thuis veels te veel ga internetten....

Share This Page