Hoi dames, Wat leuk dat er zoveel leuke en behulpzame reacties zijn! Bedankt. Ik heb net lekker gegeten, vriendlief is thuis van werk ga nu even knuffelen en daarna lekker een pot thee zetten. Morgen heb ik lekker vrij dus heb ik de hele dag om te studeren. Ik zit in het eerste jaar van hbo daarom dat ik even me draai moet vinden
Ik studeer rechten en ook mijn tentamensperiode breekt aan. Gelukkig heb ik het geluk dat ik in de vorige jaren altijd alles gehaald heb en nu maar 3 tentamens heb (veel mede studenten hebben er een stuk of 9). Mijn tentamens zijn ook nog eens verdeeld over 3 weken dus ik mag niet klagen. Ik heb er niets aan als ik samenvattingen van anderen kopieer, ik MOET het echt zelf schrijven. Ik maak meestal 1 samenvatting van de literatuur en als ik daar klaar mee ben dan hoef ik het niet eens meer door te lezen, dan onthou ik alles. Ik bof enorm dat ik zo makkelijk kan leren maar het samenvatten neemt altijd wel wat tijd in beslag. Ik zou zeggen: probeer het zo samen te vatten dat je het ook echt snapt. Dus niet enkel opschrijven maar het ook echt snappen en verbanden zien. Verder is het belangrijk dat je zoveel mogelijk met je wettenbundel bezig gaat, want veel hoef je niet uit je hoofd te leren je moet enkel weten waar het in de wet staat en hoe je het toe moet passen. Verder de jurisprudentie natuurlijk niet vergeten (ik noteer het altijd in mijn samenvatting direct bij de onderwerpen waar het bij hoort). Succes!!
Zo doe ik dat dus met bijna alles, zodat ik zeker weet dat het goed verloopt...! Kost wel een hoop tijd, maar zo weet ik wel zeker dat ik alles gehad heb!
Ik lees het boek en markeer alle belangrijke punten.Het leest al makkelijker als je een doel hebt, het markeren dus. En daarna schrijf ik alle gemarkeerde delen over. Voila, heb ik de stof al 2x doorgenomen voordat ik uberhaupt een samenvatting heb!
ik ga altijd rustig in de universiteitsbieb hier in groningen leren. Heerlijk rustig, geen afleiding. 2 uur leren, ff lunchen bij de v&d en dan weer 2 uur leren. Werkt voor mij perfect. Thuis ben ik heel snel afgeleid... Ik probeer altijd samenvatting van studentsonly te halen. Dan lees ik het boek per hoofdstuk (gewoon wekelijks de stof bijhouden) en bekijk dan de samenvatting en voeg hier en daar wat toe of streep dingen door. Dan heb ik aan het eind van de periode een samenvatting zoals ik die wil en leer ik datgene. (Staat het uittreksel dat ik nodig heb niet op studentsonly, dan maken we gezamenlijk 1 met de klas en voegen we die samen. Ik lees dus wel altijd alles zelf, maar dat is omdat ik dat toch prettiger vind)
Ik leer ook op dezelfde manier als al eerder beschreven.. Hoofdstukken lezen gedurende de colleges.. dus wat er dat college besproken.. lees ik voordien.. ook markeer ik dan alles.. de markeringen typ ik allemaal over.. samenvatting dus.. die heb ik zo´n 2 a 3 weken voor tentamen af.. 3 dagen voor tentamen begin ik weer.. maak op papier samenvatting van de samenvatting.. en een extra briefje met dingen die ik wil stampen.. rijtjes etc.. Tevens is uit onderzoek gebleken dat.. - Je moet minimaal anderhalf uur voor het tentamen stoppen, dan kan de informatie bezinken.. daartussen sla je niet meer voldoende op.. - Het helpt dingen uit te leggen aan een ander, dus in je eigen bewoording iets vertellen over het onderwerp.. Succes met je tentamens..!:d De mijne zitten er net op.. hoop dat de antwoordsleutel snel op Nestor komt te staan..
Lang leve de UB (& de V&D) in Groningen! Ik zit er soms de hele dag met inderdaad tussendoor even een bezoekje aan de V&D