Wat vinden jullie? Ik heb afgelopen weekend ongevraagd mijn mening gegeven aan mijn beste vriend over zijn kleine nichtje. Het meisje heeft toen ze net geboren was een moeilijke start gehad. Ze heeft allerlei onderzoeken gehad, waaruit uiteindelijk niks kwam. Het gaat nu op zich goed met haar. Alleen haar taalontwikkeling kwam vrij laat op gang, want ze praat pas sinds kort en ze is nu net 4 jaar. Uit het niets ben ik, afgelopen weekend, over haar begonnen en zei ik dat ik het echt een super lief en schattig meisje vind, maar dat het mij niks zou verbazen als er iets toch niet helemaal goed zit (heb altijd veel met basisschoolkinderen gewerkt, dus veel vergelijkingsmateriaal). Ze heeft een typisch uiterlijk. Lijkt een klein beetje op downsyndroom, maar dan minder duidelijk. Nu ben ik zo bang dat ik hem hiermee gekwetst heb. Hij heeft er verder niks van gezegd, maar ik baal er wel van dat ik weer zo snel mijn mening heb gegeven. Wat zouden jullie doen? Hem bellen om mijn excuses aan te bieden (iets wat ik wel heel moeilijk zou vinden) of het laten gaan en wachten of hij er zelf nog wat van zegt? Even ter aanvulling: We zijn elkaars beste vrienden, hebben nog nooit ruzie gehad en zullen elkaar nooit opzettelijk pijn doen. We kunnen altijd alles tegen elkaar zeggen en nemen elkaar bij heel veel dilemma's in vertrouwen. We zien elkaar momenteel wat minder omdat we het allebei druk hebben.
@gewoonLinda als je altijd zo bent, dan weet hij wel hoe je het bedoelt en dat het niet kwetsend, vervelend of neerbuigend is bedoeld. Maar dat het (net zoals bij mij) soms wat snel en rot er uit kan komen, terwijl je het niet zo bedoelt. Als beste vrienden kun je het onderwerp gewoon weer aansnijden als 1 van de 2 zich er aan irriteer of er moeite mee heeft. Jij hebt er nu moeite mee, dus je kunt wel bellen dat jij er moeite mee hebt dat je het gezegd heb en of hij er moeite mee heeft dat jij dat gezegd hebt en dat het waarschijnlijk er rottiger er uit is gekomen dan gedacht, maar dat het wel iets was wat je op je hart had liggen en toch benoemd wilde hebben. Hij weet hoe je bent en ja als hij er moeite mee heeft kun je inderdaad wel even je excuses aanbieden. (En ik weet hoe moeilijk dat is....)
Proberen lering uit te trekken en niet snel te oordelen? Verder zou ik er niets op uit doen. Misschien irriteer je hem enkel meer? De beste vriendin van mijn vriend doet dat ook continu, waardoor mijn vriend regelmatig naar mij toe komt met de woorden: "Maar C. zei.......*insert-verhaal-hier*" Terwijl ik dan weer moet praten als Brugman om het weer ongedaan te krijgen, terwijl zij er om de haverklap maar weer ondoordachte dingen uit knalt. Ik vind het in ieder geval behoorlijk irritant. Ook al denk je iets, vermoed je iets of iets dergelijks; je hebt er geen bewijs van afgezien van jouw eigen ervaring, terwijl de ouders ook niet onwijs superblind zullen zijn en altijd het naadje van de kous (willen) weten.
In 90procent van de gevallen gaat het niet om WAT je zegt maar HOE. En soms is ook de confrontatie lastig. Dus hoe heb je het gezegd? Ik zou je moed bijeenrapen en er op terugkomen, een goede vriend staat open voor zoiets. Geef dan aan dat je bang bent dat je te eerlijk was maar dat je ook je zorg wilde uiten en dat je hoopt dat hij het niet verkeerd opgevat heeft. Gewoon, je goede intenties want zo te horen was dat zo. Succes! Btw, je bent bekend met het mozaieksyndroom? Dus de afwijking in de chromosomen zoals bij downsyndroom maar dan enkel in bepaalde celsoorten?
Of je "te eerlijk" bent geweest kan ik je niet zeggen. Zelf geloof ik niet in te eerlijk, je hebt eerlijk, of niet eerlijk. Het hangt voornamelijk af van de relatie die jullie onderling hebben. Zeggen jullie vaker alles meteen tegen elkaar, of benaderen jullie gevoelige onderwerpen via een omweggetje? Als je meteen alles eruit gooit wat je denkt, zou ik me niet zo'n zorgen maken namelijk, hij weet dan al hoe jij in elkaar zit. Je kan altijd bellen en zeggen dat het je dwars zit en dat je voor jouw gevoel te snel je mening hebt gegeven en dat je je druk maakt om wat hij hiervan denkt. Hoe was zijn reactie dan? Ging hij in op wat je zei of niet?
Tja, als het je dwars zit zou ik hem gewoon even bellen en zeggen hoe jij je er nu onder voelt. Dan hoor je vanzelf hoe hij erin staat en kun je altijd nog je excuses aanbieden. Ik heb ooit een soortgelijk iets gehad. Een vriendinnetje had iets voor haar (toen nog) ongeboren kindje gekocht wat ik echt een onzin-ding vond. Zonder eerst na te denken flapte ik dat er ook zo uit en achteraf gezien kon ik mezelf wel slaan. Lekker leuk, als iemand zo lomp doet (ik dus in dit geval) terwijl jij enthousiast over je nieuwe aankoop vertelt. Ik heb haar dus ook opgebeld en gezegd dat ik me nogal l*llig voelde over hoe ik had gereageerd. Zij gaf aan er helemaal geen problemen mee te hebben, dat ze toch weet hoe ik ben en dat ze blij was dat ik in ieder geval eerlijk was geweest. Niks aan de hand dus.
Ik snap wel dat je "iets" ziet en dat er "gezien je ervaring" lampjes gaan branden maar kan je vriend hier iets aan doen ?? Het is niet zijn kind, hij kan hooguit aangeven bij de ouders dat jij "iets" ziet.
Hij gaf niet echt een reactie. Zei alleen dat er uit onderzoeken nooit wat was gekomen. Ik heb het wel geprobeerd tactisch te zeggen. Maar ben zo bang dat het er toch rottiger uit kwam dat dat ik het bedoelde.
Nee is ook zo. Ouders zijn beide SPH'ers. Dus genoeg kennis in huis als er iets niet goed zou zitten, zou je denken. Ik ben met alles wel een beetje een flap-uit. Meestal positief, maar in dit geval had ik me beter in kunnen houden misschien. Gelukkig weet ik dat hij heel veel van me kan hebben en hij kent me ook heel goed. Dus hij weet waarschijnlijk best wel dat ik het niet rot bedoelde.
Als het een echte vriendschap is kun je ALLES tegen elkaar zeggen is mijn mening. En dus je mening geven maar ook aangeven als de ander je kwetst
Ja precies... En je zult het ongetwijfeld goed bedoelt hebben (in mijn persoonlijke situatie weet ik dan lang niet altijd zeker) maar de ouders weten meestal wel wat ze doen, wanneer het om een kind gaat. Wanneer je twijfelt kun je altijd vragen hoe het is overgekomen, ik zou het echter zelf niet doen en gewoon zelf op mijn woorden letten of direct vragen hoe het is overgekomen en zeggen dat het er misschien veel rottiger uit kwam dan bedoelt. Dan kun je altijd nog je excuses aanbieden...
maar zelfs ouders die beide sph'ers zijn kunnen een enorme blinde vlek hebben wat betreft hun kinderen
Ik zou het niet echt op prijs stellen als iemand de opmerking zou maken: "het zou me niet verbazen..." Dat vindt ik echt heel erg betweterig over komen. Als je het anders brengt komt het ook heel anders over. Als je oprecht laat merken dat je je zorgen maakt vindt ik het een heel ander verhaal.
tja zou ook even opbellen, van go zit mij niet helemaal lekker! het kwam er een beetje ongelukkig uit! maar wilde eigenlijk mijn zorgen uiten of zo. En misschien zit ik er naast, maar mijn bedoeling is goed? Ik lees dat jullie heel goed contact hebben, dan zou ik het zeker doen! Misschien twijfelen hun ook wel! Het is inderdaad hoe je het zegt!
Wou ik net zeggen Sommige hebben oogkleppen op en zien alle van een ander behalve van hun eigen kroost..
Ik zou bellen. Niet omdat je wat verkeerds gezegd zou hebben over het meisje, maar omdat je er zo mee zit dat je er hier een topic over opent. Niemand hier kan bepalen hoe je gesprek precies gelopen is, we waren er niet bij. Iedereen kan zien dat je het er nog wel moeilijk mee hebt. Bellen dus.
Bellen, voor je eigen gevoel. Je geeft aan dat het je niet lekker zit, dat kun je wegnemen door het uit te spreken.
Dankjulliewel! Ik weet dat hij deze week oudergesprekken heeft (hij is leraar), dus ik ga hem eind van de week even bellen. Bedankt voor jullie reacties!