Om medische redenen ben ik onder controle bij de gynaecoloog en moet ik bevallen in het ziekenhuis. Ik ga deze vraag natuurlijk ook stellen als ik weer controle heb, maar dat duurt nog even en deze vraag houdt me al een tijdje bezig. Wanneer meld je je in het ziekenhuis? Is dat al vroeg, zodra je het idee hebt dat je bevalling begint? Of "moet" je wachten tot je weeën heel regelmatig komen? Met als risico dat ze onderweg weer afnemen? Wat zijn jullie ervaringen dames?
De richtlijn hier was als ze om de 5 minuten kwamen. Had eerst een 'vals alarm' van weeen om de 3 minuten maar in het ziekenhuis aangekomen bleken deze weeen voor de verweking te zorgen en mocht ik naar huis. 1,5 dag later had ik ze om de 10 minuten (was snachts) en toen ineens om de 4, 3, 2 1/2 minuut en was bang dat het weer vals alarm zou zijn. Echter toen werden ze toch wel goed pijnlijk en zijn we vroeg in de ochtend toch maar snel naar het ziekenhuis gegaan en binnen 1,5 uur nadat de vk van het ziekenhuis naar de ontsluiting had gekeken (4 cm toen) was onze dochter er (ontsluiting ging wel sneller dan gemiddeld ). Mijn plan was om bij weeen om de 5 minuten te bellen en te vertrekken en dat was ook hun advies. Tenzij mijn vliezen eerst zouden breken, dan moest ik direct bellen (braken toen ik net in het ziekenhuis was).
Mocht bellen wanneer ik het idee had weeen te hebben, aan de hand van het telefoongesprek dan beslissen of ik al naar het ziekenhuis kwam. De weeen hoefde dus nog niet regelmatig en met korte tussenpozen te komen. Wanneer eenmaal in het ziekenhuis zou blijken dat het nog wel even zou duren, mocht ik zelf kiezen of ik het ziekenhuis wilde blijven of niet. Wellicht dat dit afhangt van je medische indicatie. Bij mijn waren ze voorzichtig...... Uiteindelijk ben ik ingeleid, dus alleen weeen gehad terwijl ik in het ziekenhuis was.
Ik moet me melden zodra ik denk weeën te hebben. Liever 1 keer te veel erheen dan te laat was mijn gyn zijn reactie. Heb wel een keizersnede gehad in het verleden die ze op tijd in de gaten moeten houden ivm scheuren.
Hier kreeg ik het advies omdat dit het 3e kindje is, dat als ik weeën heb om de 5 minuten ik me moet melden.
En wat zegt het boekje? Ik moet namelijk ook naar het ziekenhuis, is wel een half uurtje rijden zonder spits (please laat me daar niet in staan!!). En het kan heel lang duren uiteraard, maar wat nu als je in een poep en een scheet je kindje al ter wereld werpt?? Zijn natuurlijk allemaal ALS... senario's maar niet onbelangrijk!!
Bij mij braken de vliezen en dan moest je meteen bellen. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik had moeten doen als ik weeen had gekregen. In het algemeen mag je altijd bellen, dus als jij belt bij je eerste wee, wordt er niemand boos. Hoogstens het risico dat ze zeggen dat je terug mag bellen als ze regelmatig zijn. Als je op grotere afstand woont, lijkt me dat iets om aan te geven. Zeker in de spits is dat nogal belangrijk om rekening mee te houden. Je krijgt als het goed is rond 36 weken een uitleg of boekje over wanneer je moet bellen. Als je voor die tijd weeen krijgt of je water breekt, moet je ALTIJD bellen. Vanaf 36 weken zullen ze je een instructie geven.
Hier was idd ook het advies dat ik moest komen als de vliezen braken of ik weeen om de 5 minuten had. (had alleen niet meteen door dat mijn vliezen waren gebroken, dacht dat ik blaasproblemen had)