stuit: draaien of niet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tinusjeikke, 19 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vandaag precies 36 weken zwanger.
    Ik had vanavond nog een echo voor de groei en de ligging.
    Nu blijkt ons kindje weer in een stuit te liggen. (bij 33 weken ook stuit, daarna goed en nu dus weer stuit)
    Ik heb erg veel last van het draaien van de beeb, ik heb de hele nacht wakker gelegen van de pijn. Krijg ook steeds regelmatig harde buiken.

Nu moet ik donderdag naar de verloskundige om verder te kijken.
    Er is al eerder gesproken over een draaipoging, nu zie ik hier heel erg tegenop.

Dus mijn vraag is, wie heeft er een draaipoging gehad? Hoe ging dat in zijn werk? Deed het veel pijn, en hoe reageerde je beeb?

Verder zou ik graag willen weten, als je niet voor een draaipoging gaat en een stuitbevalling zie ik ook niet zitten, wanneer wordt er dan een keizersnede gepland?

Ik hoop dat er dames zijn die hier iets over kunnen zeggen.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou me niet te druk maken, is de baby al ingedaald of zweeft het nog een beetje? Je geeft aan dat je 's achts wakker hebtvgelegen van het draaien, wellicht draait het de goede kant nog terug.

Onze meid heeft te 35 weken dwars gelegen en ineens, terwijl ik er niks van gevoeld heb, lag ze goed.

3. Joyceke1979

7 sep 2012
    32
    0
    0
    Mijn kleintje hebben ze afgelopen week gedraaid,ik was zoooo bang maar uiteindelijk viel de pijn mee.Werd wel ff misselijk toen ze langs mijn maag afgingen maar mijn maag is ook heel vlug gevoelig.Draaien is gelukt en kleintje bleef het super doen.Maar mijn baarmoeder is wel wat ruimer als bijv bij een 1e kindje en dat maakt het ook wat makkelijker.Ik ben blij dat ik nu toch nog gewoon mag gaan bevallen en dan ook gewoon lekker thuis!Hopelijk draait die van jou mooi nog even zelf terug !

4. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Hi,

Hier ook een baby in stuit en ik heb twee draaipogingen ondergaan, maar helaas zijn ze beide mislukt.

Vorige week dinsdag hebben ze het in totaal 3x geprobeerd en vandaag weer 2x.

Hier (Hagaziekenhuis) werden we netjes ontvangen en kregen we eerst een CTG. Als deze goed blijkt te zijn wordt er een echo gemaakt om te kijken of alles in orde is (ligt hij inderdaad nog in stuit en zijn er geen andere complicaties waar rekening mee moet worden gehouden). Daarna kreeg ik een spuitje met weeenremmers, zodat mijn baarmoeder ontspannen zou blijven.
    Ze proberen vervolgens het kontje uit je bekken te tillen en hem dan langzaam te draaien. Bij mij kregen ze hem vorige week nog uit mijn bekken, maar negeerde ukje ons verder volledig en bleef zitten zoals hij zat. Vandaag bleek hij al te ver te zijn ingedaald om hem uberhaupt nog uit mijn bekken te krijgen.
    Na de draaipoging wordt er gekeken of hij goed ligt middels een echo (al was dit bij mij niet het geval, daar ukje ons negeerde), om vervolgens weer een CTG te krijgen.
    Op de woensdag (en dus morgen ook weer) werd ik terug verwacht voor nog een CTG als extra check (standaard protocol).

Wat betreft de pijn, tja dat is natuurlijk voor iedereen relatief. Vandaag was een stuk pijnlijker dan vorige week, daar ik nog beurs was ter hoogte van mijn schaambot van de vorige keer. Ik zou het eruit tillen wel als hoogst onplezierig omschrijven, maar een keizersnede is nog stukken onplezieriger en brengt veel meer gevaren met zich mee. Ondanks dat de pogingen bij mij mislukt zijn, ben ik erg blij dat ik het wel geprobeerd heb.

In ons ziekenhuis zullen ze normaliter een keizersnede inplannen in week 39. Ik heb echter ook nog zwangerschapscholestase (yep, lucky me ;)), waardoor het bij mij waarschijnlijk week 38 zal worden. Komende vrijdag krijg ik de officiele datum te horen.

Ik snap je weerzin voor een stuitbevalling. Uit ons gesprek van vandaag kwam ook het volgende:
    1. Het is je eerste kindje en daarbij is de kans beduidend kleiner dat deze voor week 40 komen, met een stuit laten ze niet langer doorlopen en leiden ze ook niet zomaar in.
    2. 50 % wordt alsnog een keizersnede
    3. (dit klinkt heel zwart/wit en behoort enige nuance te krijgen) maar in theorie is een stuitbevalling gevaarlijker voor je uk dan een keizersnede (al heeft de ks weer gevolgen voor jezelf en volgende zwangerschappen) --> al houden ze je bij een stuitbevalling extreem goed in de gaten en is de kans klein dat hij echt iets oploopt..
    4. in mijn geval speelt ook nog de zwangerschapscholestase, waardoor ik sowieso al niet mag overlopen en de kans groot is dat hij al eerder moet komen en ik dus alsnog een ks krijg.

Succes ermee! Ik zou het draaien in ieder geval proberen!!

5. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn 2 zwangerschap 2x een versie laten doen. Wel beurs na afloop maar daarna normaal bevallen. Bij deze zwangerschap heb ik een echte draaikont. Vorige week di in stuit bij vk, vr in zh hoofd, ma dwars en gisteren weer in hoofd. En dat bij 37+5.

Bij een 1e schijnt draaien lastiger te zijn, maar ik zou het altijd proberen en stoppen als het te pijnlijk is. Het proces staat hierboven netjes beschreven.

6. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn baby lag met 36 weken ook nog in stuit en is toen door 2 verloskundigen gedraaid. Ik zag er eigenlijk ook tegenop (je gaat dan toch op internet lezen naar ervaringsverhalen en leest dan de meest negatieve verhalen). 1e poging schoot de baby weer terug en 2e poging ging zo snel en lag de baby met hoofdje naar beneden. Niet meer teruggedraaid en is nu een beetje aan het indalen en als dat gebeurd is de kans erg klein dat de baby nog terug naar stuit draait. Maar goed, ik heb werkelijk nergens last van gehad. Ja je voelt het een beetje als ze draaien maar heb ik zeker niet als pijnlijk ervaren, je moet je gewoon heel goed ontspannen. Na de versie geen pijn o.i.d. gehad dus ik was zeer tevreden:)

7. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb eigenlijk geen idee of het al is ingedaald. Ik heb de echoscopiste daar niet over gehoord.
    Morgen moet ik naar de verloskundige en dan hoor ik meer over wat de opties zijn.
    Wat ik de vorige keer begreep van haar was dat ze het gewoon zelf op de praktijk doen, maar ze heeft daar geen echo etc. Hoe kan ze dat dan veilig doen? Misschien moet ik mij er niet zo druk over maken en het maar gewoon over me heen laten komen?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

8. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zonder ctg en echo lijkt een versie me geen prettig idee! Die controles zijn er niet voor niets. In het ziekenhuis voert vaak ook een verloskundige het uit met de juisteppartuuren backup.

9. mamavanjusten

8 jun 2011
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook gedaan. Peace of cake bij mij. Dus ik zou zeggen probeer een poging, maar goed volg je gevoel.

10. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag 1e poging gehad en die is gelukt.
    Nu volgende week woensdag een afspraak staan bij een ervaren gyn. Dan kijken hoe we verder gaan en of we nog een poging gaan proberen.
    En overleggen of we een stuit bevalling gaan doen of een sectio.

Deel Deze Pagina