Stuit, wat doe jij?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kimama, 16 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimama

Kimama Actief lid

7 jun 2009
    107
    0
    0
    Niks is nog zeker, maar de kans is dik aanwezig dat mijn kleintje straks in stuitligging ter wereld komt.
    Moxa beginnen we niet aan, dan toch liever een versie in t ziekenhuis. Maar ook dat weten we nog niet zeker.
    En anders proberen we t op de natuurlijke manier. Het is de 2e en het idee van een keizersnee staat me heel erg tegen.
    Maar mijn vraag, wat deden jullie? Draaien, moxa, keizersnee of gewoon proberen? En vooral waarom?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben na veel en lang praten en heel veel horen over voor/na delen van keizersnede en stuitbevalling gekozen voor een stuitbevalling (als het tweede kindje in stuit zou draaien, wat nog niet zeker was, maar er was wel kans en is ook gebeurd.

Maar wij hadden er vertrouwen in dat het goed ging komen en ook vooral omdat de gynaecoloog zo duidelijk was en hij ook zeer positief was over een stuitbevalling. We zouden het samen weleens even gaan doen ;)! Uiteindelijk is het ook echt helemaal prima gegaan.

Ik zou dus vooral kijken naar hoe jouw vk/gyn erover denkt. Ziet hij/zij het niet zitten, dan zou ik er niet aan beginnen omdat je dan erg grote kans hebt dat er al snel tot een keizersnede over gegaan word.

Wij hadden wel heel duidelijk de afspraak dat mocht ik het toch niet willen (omdat het pas tijdens de bevalling echt duidelijk was/zou zijn) of mocht het gewoon niet gaan, dan was er gewoon een keizersnede gekomen ;) maar das gelukkig niet gebeurd. Ik vind een keizersnede niks namelijk, zeker niet als een stuitbevalling ook gewoon prima kan. Is de ligging van het kindje verkeerd dan moet het natuurlijk gewoon. En als het gewoon een erg groot kind of met een erg groot hoofdje dan zal het waarschijnlijk ook gewoon afgeraden worden ivm gevaar op blijven haken ;). Maar zolang dat allemaal niet is dan mag je er wel vanuit gaan (tenminste volgens mijn gyn) dat je gewoon een prima vaginale stuitbevalling tegemoet gaat ;)!

Succes in ieder geval!

3. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Hoe is het eigenlijk als je eerste bevalling een keizersnee was? Kun je dan een stuitbevalling vaginaal doen?

4. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    mijn dochter lag in stuit ( op laatste moment gedraaid met 40+ weken) en ik heb gekozen voor een versie in het ziekenhuis.. die gelukkig is geslaagd zodat ik alsnog kon gaan voor een vaginale bevalling.. was poging niet gelukt, dan was ze met keizersnede gehaald..

5. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    wij hebben gekozen voor een stuitbevalling. Zagen een versie niet zo zitten, zo tegennatuurlijk. Wel is belangrijk dat de gyn het ook ziet zitten, wat bij ons helemaal zo was. In wat voor een stuit ligt je kindje? En hoe groot schatten ze het? Speelt ook allemaal mee.
    Mijn stuitbevalling is prima gegaan, zou het zo over doen!

Keizersnee heeft een veel langer herstel en zou betekenen dat ik nooit meer thuis zou mogen bevallen en meer risico's voor een volgende zwangerschap/bevalling.

Volgens mij mag je na een keizersnee geen stuitbevalling doen, maar weet ik niet zeker.

iig geval suc6 met je beslissing en wie weet draaiit ie nog!

6. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Ik kies hier voor een vaginale stuitbevalling. Draaipoging mag niet. Dit omdat ik bloedverdunners gebruik en een draaipoging voor mezelf te gevaarlijk is. Ik zie het idee van een ks ook niet zo zitten, vanwege de herstelperiode erna en omdat ik al een peuter heb rondlopen. Ik voldoe aan alle voorwaarden voor een stuitbevalling:

- kindje niet te groot
    - hoofdje ligt naar voren ipv achteren
    - 1e bevalling (uitdrijving) ging goed/vlot
    - billetjes liggen voor de uitgang en niet de voetjes

De gyn maakt zich ook geen zorgen en ik zie er ook niet tegenop. Mensen in mijn omgeving daarintegen verklaren me wèl voor gek... Maar het is mijn bevalling denk ik dan en er zijn zoveel vrouwen mij voorgegaan. Dus hier het liefst een vaginale bevalling!

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ik ben er verder niet over voorgelicht, want bij ons wat het niet aan de orde, maar ik zou nu zeggen: ks. het schijnt namelijk dat 50% van de stuitbevallingen in een ks eindigt. en ik ben al een keer bevallen, haha...

maar nogmaals, ik heb me er verder niet in verdiept dus...

8. Kimama

Kimama Actief lid

7 jun 2009
    107
    0
    0
    Fijn joh dat jullie zo snel reageren!
    Ik ben pas 33 weken en hij is nog niet volledig ingedaald dus niks is zeker, maar ik denk dat ik ook voor de normale manier ga!
    De papa van mijn kleintje draaide pas met 38 weken goed, dus wie weet doet deze gup dat ook nog!
    Ik heb sinds de 20 weken last van bloedingen, ws vanaf mijn baarmoedermond dus misschien is een versie bij mij ook geen goed idee...
    Volgende week vrijdag gaan we de ligging weer bekijken en anders gaan we door naar de gyn. Die heeft ook bij de eerste geholpen en ik loop al 5 jaar bij die man, heb alle vertrouwen in hem dus da's wel fijn!
    Nou ja, eruit zal die kleine wel komen en we proberen t gewoon. Ks kan altijd nog.
    Pas na t lezen van de folder "Een stuitligging, wat nu?" van de NVOG heeft ook mijn man zijn voorkeur voor een vaginale bevalling boven een ks geuit. De kleine ligt helemaal goed, kont eerst en hoofd goed, heb alleen geen idee hoe zwaar hij is, maar dat zal gaandeweg wel onderzocht worden.
    Maakt die laatste weken wel wat onzekerder, maar zodra ik aan t idee gewend ben ga ik misschien ook wel weer blij zijn dat hij in t ziekenhuis geboren gaat worden.

9. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

bij mij ligt het van 30 weken af in onvolkomen stuit, ik heb geen moment twijfel gehad om natuurlijk proberen te bevallen.
    Het is meer de anderen om me heen die me of voor gek verklaarden of juist aanraden om een keizersnee te laten doen.
    Mij staat dat heel erg tegen meer vanwege het herstel, nu is de vraag nog of de gyn met me mee wil gaan hierin, mijn eerste dochter is gewoon geboren, morgen heb ik een gesprek, zelf denk ik niet dat de kleine bij mij nog draait, maar goed het gaat zoals het gaat, en uiteindelijk moet die kleine eruit hoe dan ook, zelf kom ik ook uit een stuit met de billen eerst.

10. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Ik kom even terug op mijn berichtje van vanmorgen :D, vanmorgen had ik (groei)echo en wat blijkt? Die kleine is gedraaid:$. Gisteravond ging mijn buik zo enorm tekeer qua bewegen dat ik dacht dat hij er via de voorkant uitwilde. Nu blijkt dus gewoon dat tie aan het draaien was hihi.

Maar mocht hij terugdraaien in stuit, dan ga ik alsnog voor een vaginale bevalling.

Ik kan me helemaal vinden in wat zogezegend zegt. Ook ik heb diverse rare reacties gekregen dat ik toch een gewone bevalling wilde ipv een ks. Net alsof ik iets onmogelijks wilde doen en knettergek was ofzo. Ieder zijn eigen keuze toch?

11. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

Tantan dat is heerlijk nieuws zeg!!!! ik hoop dat de kleine dit een stuk aangenamer vind in deze houding en blijft zitten!!!

12. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Wij hebben gekozen om de baby te laten draaien. De voor ons belangrijkste reden was, zodat we dan thuis konden bevallen.
    We hebben vooral goed geluisterd naar het advies van de verloskundige en de gyn en daar hadden wij een heel goed gevoel bij.

13. Kimama

Kimama Actief lid

7 jun 2009
    107
    0
    0
    Fijn Tantan!! Zoiets hoop ik over een paar weken ook te kunnen melden.
    Toch wel fijn om zoveel positieve verhalen te horen! Valt allemaal best te doen zo'n stuitbevalling, andersom passen ze ook toch?
    Ik ga me fijn geen zorgen meer maken en eens kijken waar t schip strandt. Misschien toch nog wel in mijn eigen slaapkamer op de baarkruk!! :D

14. angelique85

19 mrt 2009
    47
    0
    0
    Purmerend
    Ik ben nu 35,5 week zwanger en onze kleine ligt ook nog steeds in een stuit. Wij gaan voor een keizersnede.
    In het begin vond ik dit wel moeilijk, maar na meer informatie gekregen te hebben weet ik dat alles voor- en nadelen heeft.
    Een stuitbevalling wilt ik absoluut niet. Mijn vriend is zo ter wereld gekomen en had daardoor zuurstoftekort, waardoor hij nu adhd heeft. Zijn neef is ook zo ter wereld gekomen, had ook daardoor zuurstoftekort en is nu verstandelijk gehandicapt... Tevens zijn 9 van de 10 kinderen in een medisch kinderdagverblijf via stuitbevalling ter wereld gekomen. Toeval..? Ik weet het niet, maar ik neem absoluut geen risico met mijn kleine...

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ben het helemaal met Angelique eens. Toen met 39 weken bleek dat ons meisje opeens naar een stuitligging was gedraaid hadden we ook verschillende opties. Draaien (versie) proberen, vaginale bevalling of keizersnede. Mijn man en ik hebben steeds het welzijn van onze kleine vooropgesteld en wilde zo min mogelijk risico's nemen. Er zijn veel landen in de wereld waar je niet eens vaginaal mág bevallen als je baby in stuit ligt omdat de risico's te groot zijn. En de gevolgen kunnen heel ernstig zij zoals hierboven al wordt aangegeven. Wij hebben de gyn hier in Arnhem ook nog de gewetensvraag gesteld wat zíj zou doen bij een stuitligging. Ze zei toen meteen zonder enige aarzeling "keizersnede". Nou goed, de keus was snel gemaakt dus. Ons meisje is 5 maanden geleden met de keizerlijke snede blakend gezond en gaaf ter wereld gekomen. Mijn herstel ging minstens even vlot als de eerste keer na een langdurige vaginale bevalling.....absoluut geen spijt van onze keuze dus! :):):)

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoi hoi.

Bijna negen jaar geleden ben ik bevallen door middel van een keizersnede, Mijn zoon ging van af week 26 met zijn billen benede liggen en is nooit meer van zijn plek af gekomen. Draaien kon niet had een voor liggende plasenta.

Met mijn eerste was ik nog niet zo op de hoogde als nu, was 40+2 zwanger toen besloten werd tot een keizersnede de dag er na. Wat ik daarna erg opgedrongen gevoeld heb overkomen nu als ik het mocht over doen zou ik toch ook eerst voor een natuurlijke bevalling kiezen, Mijn keizersnede is uit eindelijk af gelopen in een drama maar dat is een ander hoofdstuk.

In 2000 was er net een advies van de gyn over de wereld dat het beter was om met een keizersnede te bevallen door dat het voor moeder en kind tijdens een natuurlijke bevalling vaker mis ging en als nog in een keizersnede eindigde gelukkig zijn ze de af gelopen jaren er weer wat op terug gekomen.

Mijn advies is doe wat je hart je in geeft gelukkig bestaat er nu internet in 2000 kwam dat allemaal net in beweging.

Ga voor een natuurlijke als het kan gaat het niet goed dan kan er altijd nog gekoze worden voor een keizersnede.

Ben nu zwanger van de tweede en zie mijn toppic over combinatietest nu weer andere stres. Heb zo iets van ik zie het wel wil graag een natuurlijke bevalling mee maken, maar het allebelangrijkste blijft uit eindelijk als het maar gezond op de wereld kom.

succes met wat je ook gaat doen en heel veel geluk in de toekomst.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier zijn we er net achter gekomen dat madamekke zich toch nog snel even heeft gedraaid naar een stuit :$ (even net andersom dus).

Ze hebben meteen nog een poging gedaan om haar terug te draaien maar dat wilde ze duidelijk niet.

Omdat ze groot is (nu 8 pond volgens de groeiecho), ik eerder een keizersnee heb gehad heb ik niet eens de keuze gekregen.
    Morgen hoor ik wanneer de keizersnee gepland staat (w.s maandag of dinsdag).

Ik vind het wel fijn, zag een vaginale bevalling helemaal niet zitten en al helemaal niet met een stuit.
    De vorige (spoed) keizersnee is mij erg meegevallen (was na 3 dagen alweer thuis) dus ik zie er niet erg tegeop.

Groetjes Anita

18. Tink

Tink Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal, alleen dan met 38+4 en mijn baby lag dwars ipv. in stuit.
    Maar als het niet gelukt was, was ik voor de KS gegaan en zeer beslist níet voor een stuitbevalling. Dit vanwege de risico's en vanwege mijn smalle bekken. Ik durfde een stuitbevalling gewoon absoluut niet aan.

Er lopen trouwens meer topics hierover, lees maar eens...

19. Eveline83

Eveline83 Lid

20 aug 2009
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben momenteel 35,5 week zwanger en ons kleintje ligt eveneens in stuit. Maandag naar de dokter geweest. Hij was nog steeds niet gedraaid en de navelstreng ligt rond de hals. Een poging om ons kindje te draaien was dus uitgesloten. Ik heb eigenlijk niet echt de keuze gekregen van mijn gyn tussen een KS en een stuitbevalling omdat de dokter vermoed dat ik een te smal bekken heb. De keizersnede is dus gepland op 16 september!

20. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster

hallo meiden,
    ik wilde toch nog even reageren op bovenstaande!! werk nu namelijk al bijna 9 jaar op een mkd en het is toch echt niet zo dat 9 van de 10 kinderen die bij ons zitten ter wereld zijn gekomen door een stuitbevalling. om heel eerlijk te zijn zijn er in de 9 jaar maar een paar kinderen die een moeilijke bevalling hebben gehad en dan nog niet eens doordat ze in stuit lagen.

verder is de doelgroep op een mkd kinderen die een complexe problematiek hebben, die te maken hebben met interne en externe factoren. Veelal wordt de problematiek die de kinderen hebben vergroot doordat de ouders te weinig opvoedingsvaardigheden hebben of in een negatieve spiraal zijn terecht gekomen. Dit geldt natuurlijk niet voor alle ouders!!!

verder is mijn dochter zelf ook in stuit geboren en zij heeft hier niks aan over gehouden!! ik heb een prima bevalling gehad!

Deel Deze Pagina