Natuurlijke bevalling na meerdere keizersnedes?

Discussion in 'De bevalling' started by Mamasu, Jul 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Zijn er hier ook dames die na 2 keizersnedes alsnog een natuurlijke bevalling hebben meegemaakt?

Ik had vandaag de eerste controle bij de gynaecoloog en die zei dat je na 2 keizersnedes best een natuurlijke bevalling kon proberen. Terwijl ik altijd had gedacht dat je na 2 keizersnedes sowieso weer op een keizersnede aangewezen was! Ik vond het wel heel verrassend om te horen moet ik zeggen.

En zoals ik er nu tegenaan kijk, lijkt het mij ook wel een hele prettige optie (voor zover het woord 'prettig' op een bevalling van toepassing is..!). Die lange nasleep na een keizersnede vond ik toch vies tegenvallen bij mijn tweede. Dat niet mogen tillen terwijl je al een peuter rond hebt lopen thuis. Nog dagenlang in het ziekenhuis liggen.

Ik ben heel benieuwd of er hier dames zijn die er ervaring mee hebben. Ik heb het nog nooit gehoord eigenlijk. Wel van een natuurlijke bevalling na 1 keizersnede, maar na 2 keer heb ik nog nooit gehoord. Ik hoop op ervaringen!

2. geriannes

geriannes Actief lid

Jun 8, 2009
    128
    0
    16
    in de horeca
    dedemsvaart overijssel
    hoi
    echt ervaring heb ik er niet mee maar in mijn geval is het zo dat ik 2 ks heb gehad en nu ik zwanger ben van onze 3e krijg ik automatisch een 3e ks dit was al aan mij bekent gemaakt bij de nacontrole van de 2e
    toen zei de gyn als je ooit van plan bent om voor een 3e te gaan kun je er nu al van uit gaan dat dit ook een geplande ks word

3. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

Jul 20, 2008
    1,338
    0
    0
    Lelystad
    Nou dan reageer ik ook even :D
    Ik heb twee spoed keizersnedes gehad en ik dacht ook dat de derde dan ook een KS zou worden automatisch maar dat lag toch ietsje anders. Ze hebben voor mij een keizersnede gepland voor aanstaande maandag, met 38 weken dus maar mocht ik nou voor die tijd zelf spontaan beginnen dan is er niks op tegen om dat op een natuurlijke manier te proberen zeiden ze. Dus ik hoop al sinds 37 weken vuurig (na 36 weken eigenlijk al ;)) dat meneer besluit er zelf uit te komen maar tot nu toe helaas... Al blijf ik nog een paar daagjes hoop houden ;)
    Na een keizersnede, of iig meerdere leiden ze in ieder geval niet in en omdat de kans van inleiden best groot is voor een eerste natuulijke bevalling (waarom ze dat zei weet ik niet...) plannen ze een keizersnede dus... Heb ik het een beetje duidelijk kunnen weergeven? Het schrijven voelde een beetje warrig hahaha

4. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Spannend voor jou Rianne! Hopelijk begint het toch nog spontaan de komende dagen! Ik zou er ook wel mee kunnen leven als er zo'n soort afspraak gemaakt wordt straks. Gewoon niet al te lang afwachten maar wel de natuurlijke bevalling een kans geven. Ik duim voor je! Heb jij ook dat je het graag een keer mee zou maken, de ervaring van een natuurlijke bevalling? Ik vind het zo gek dat ik 2 kinderen heb maar geen idee hoe het is om je eigen kind te baren. Nogmaals succes!

5. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

Jul 20, 2008
    1,338
    0
    0
    Lelystad
    Ja ik zou het heel graag zelf proberen, al is het maar om te weten wat weeen nou toch zijn, harde buiken, beetje voorwerk, krampje hier of daar dat voel ik al weken (bij de eeste twee helemaal niet dus ik weet al ietsje meer nu) maar het echte werk, ik zou het graag eens voelen. Ik kan toch niet een stapel kinderen hebben maar nooit "bevallen" zijn, vind ik zo raar voelen ergens... Dus ja ik hoop nog even verder maar ik denk dat dit ventje lekker lui is en graag gehaald wordt (enige voordeel is dat ze zo'n mooi rond koppie hebben na een KS ;))

6. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Nog anderen met ervaringen?

7. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Haaai mamasu,

Ik heb ook geen ervaring helaas, maar door een complicatie tijdens mijn laatste mag ik ook niet meer normaal bevallen. Ik MOET met een keizersnede en ik denk dat het bij mij hetzelfde zal zijn als bij Rianne, met 38 weken.
    Ik denk dat het risico normaal te bevallen na 2 keizersnedes best groot zijn, omdat het litteken weefsel erg dun is en zal oprekken tijdens de bevalling. Ik persoonlijk ben blij dat ik niet meer normaal mag bevallen en zal hier ook niet voor gekozen hebben, het risico is te groot voor mij.

En wat ze bedoelen met niet inleiden is dat met inleiden de weeën te heftig zijn voor je litteken waardoor de kans op complicaties erg groot is. Ook krijg je geen pijnstilling omdat de pijnstilling de pijn kunnen onderdrukken die gepaard gaan met die complicaties waar ik het over heb.

Maar goed het proberen is het natuurlijk altijd waard, en mochten er complicaties optreden zijn ze er echt heel snel bij hoor omdat je onder begeleiding bevalt.
    Wat ik wel vervelend vond was dat ik alleen maar mocht liggen (terwijl mijn lichaam wilde lopen om de weeën te ondersteunen) omdat ze de hartslag van de baby moesten meten en de frequentie van de weeën.

8. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Alleen als ik het zelf heeeeel graag zou willen en als ons 3e een geschatte 5-6 ponder zou zijn, dan zou ik het misschien wel zelf mogen proberen...

Nee dank je, na een klein trauma bij de 1e en een geplande ks bij de 2e, omdat bij de 1e bleek dat het nooit zou kunnen, was ik toch opgelucht dat de 3e ook een ks is geworden.

9. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Even up weer.

Echte praktijkervaringen zitten er dus eigenlijk nog steeds niet tussen. En hoe langer ik erover nadenk, hoe minder enthousiast ik (en mijn man) erover word om het op de natuurlijke manier te proberen. Ik ben gewoon niet overtuigd van de mening van deze gyn, en dat heeft vooral te maken met het feit dat mijn beide kinderen in een andere woonplaats en dus in een ander ziekenhuis zijn geboren. De gyn bij wie ik daar onder controle liep zei dat als ik ooit nog zwanger zou raken, het sowieso een keizersnede zou worden. En dan kom ik dus in dit ziekenhuis waar de arts even de status doorbladert en tot de conclusie komt dat ik wel even gewoon kan bevallen. Eerlijk gezegd heb ik dan meer vertrouwen in de mening van de arts die mijn beide kinderen ter wereld heeft gebracht...

Maar goed, evengoed ben ik nog steeds benieuwd of er hier op dit forum dames zijn die na 2 keizersnedes een natuurlijke bevalling hebben gehad?

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb het wle vaker gehoord hoor... maar ligt natuurlijk ook aan waarom je eerder 2 ks hebt gehad. Meestal als je er 2 hebt gehad dan is er ook wel echt iets "mis".

Ik zou dolgraag willen proberen maar mijn gyns zullen er echt niet aan willen omdat mn bekken veel te nauw is. Ze hebben gezegt dat het alleen zou gebeuren als ik veel te vroeg zou bevallen en het kindje rond de 2000 gr zou wegen of minder... nouja dat is dus ook niet iets om op te hopen eigenlijk want dan is er iets niet goed als je voldragen kind zoveel weegt dus dat gaat waarschijnlijk en dus ook hopelijk nooit gebeuren.

Weet wel dat er wel "maren" zitten... zo kun je niet ingeleid worden, geen weeopwekkers krijgen en moet de bevalling vlot verlopen... je moet ook echt ong. cm per uur erbij krijgen minimaal en verder zogauw er twijfels zijn wordt het alsnog een spoedje.

maar kan me je twijfels wel voorstellen hoor... je wilt het meemaken maar aan de andere kant het is wel een kunstje wat je lichaam voor het eerst moet vertonen en dan met al die "maren" er aan vast... Succes met de beslissing

11. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Ik heb ook 2 ks gekregen en ik mocht nu kiezen maar ik kies maar voor een ks op 30 dec. Mochten de weeen eerder beginnen dan probeer ik het wel mss zelf.
    ik weet iig dat ik zelf de regie heb en dat ik zelf mijn eigen narcose e.d. mag bepalen. Lang leve het LUMC.

12. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

Nov 13, 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben gisteren toevallig bij gyn geweest. Ik heb 1 ks gehad en wil graag natuurlijk bevallen.
    De kans daarop is volgens haar groter als de ks de vorige keer met spoed is geweest en niet gepland. Je lijf is al een keer bezig geweest, zeg maar, dus de weg is meer vrij. Inleiden doen ze i.d. niet en ze gaan me niet over laten lopen. Dan wordt het gewoon een ks met 40+ weken.
    Voorlopig ziet het er naar uit, dat het beeje niet te groot is, zodat ik het kan proberen.

Sorry dat ik je niet kan helpen verder!

13. Ckialita

Ckialita Bekend lid

Jan 28, 2009
    993
    0
    0
    Een vriendin van mij had inderdaad eerste twee keer keizersnede, en derde keer op de natuurlijke manier. Ik weet er alleen verder niet veel over, maarhet kan dus wel...

14. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Dank je voor jullie reacties weer! Het komt toch echt maar weinig voor volgens mij. Zal het volgende controle bij de gyn toch weer eens bespreken. Ik wil gewoon geen onnodige risico's nemen en voel momenteel meer voor een ks, omdat ik dan redelijk weet wat ik kan verwachten en waar ik aan toe ben. Nou ja, definitieve keuze hoef ik toch nog niet te maken voorlopig!

15. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Wow weet je nu de datum al van je ks? Dat is wel grappig zeg!

Share This Page