Hallo Allemaal, Vandaag bij gyn geweest voor controle met 36,5 week. Ons meisje ligt niet helemaal goed (hoofdje dwars/schuin)wel naar onder. Bij mijn eerste een stuitligging gehad en dus geplande keizersnede. Ons meisje is nog niet ingedaald en ligt nog niet ideaal... Gynaecoloog gaf aan als het zo blijft dat hij toch een keizersnede voorstelde. Als ze niet indaald dan heb ik geen keus, maar als alles wel goed gaat liggen en gaat indalen mag ik het gewoon proberen... Maar bij mijn eerste wel zelf begonnen maar konden geen ontsluiting voelen/vinden en ben bang dat dat nu weer gaat en ik uiteindelijk nog op de ok terecht kom. Mijn gynaecoloog begreep mij wel en geeft ons nu bedenktijd over wat ik zelf het liefste zou willen! Mijn gevoel dus. Wat zouden jullie doen? O ja placenta lag de hele tijd voor de uitgang maar is nu net genoeg verschoven maar wat dat gaat doen tijdens de bevalling? geen idee Graag jullie advies Groetjes Klungel
ik zou dan voor een geplande keizersnede gaan. Ik kreeg bij de eerste niet genoeg ontsluiting en na veel weeenstormen greep de gyn in. Bij de tweede mochten we zelf kiezen, had inmiddels ook chronische bekkenklachten en neurologische problemen. Zag mezelf al weer zo uitgeput een keizersnede ingaan dus voor ons was het al snel duidelijk en de arts gaf ons groot gelijk. Bij de 2e keizersnede zag de gynaecoloog dat het litteken van de eerst keizersnede erg dun was en het maar goed was geweest dat het een keizersnede is geworden. Mochten we ooit een derde willen dan mag ik niet meer gewoon bevallen. Het herstel van de 2e keizersnede was zo'n stuk beter dan bij de eerste!
Ik heb hier de laatste weken veel over nagedacht, omdat onze kleine ook al lang in stuit lag. (Gelukkig inmiddels gedraaid). Voor mij viel de keuze op keizersnede. De hersteltermijn en risico's voor moeder zijn groter. Maar voor het kind beduidend lager. Een nadeel vind ik wel, dat elke keizersnede een wat groter risico met zich meebrengt bij een volgende zwangerschap. Voor ons speelde dat niet zo'n grote rol, omdat ons gezin hierna in principe compleet is. Maar ik zou het wel in gedachte houden als je nog meer kinderen wilt. Overigens zou ik naar een ziekenhuis zijn gegaan waar ze een 'natuurlijke' keizersnede uitvoeren. Dan wordt je kindje na de geboorte (als alles goed gaat) niet bij je weggehaald maar gewoon bij jou neergelegd. Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. In een ander topic had ik wat linkjes geplaatst over een artikel dat is verschenen over keizersnede bij stuitligging en een aantal reacties daarop. Zal even kijken of ik het nog kan vinden. In een ander topic heb ik
Hebbes: Artikel: Risico Reacties van voor- en tegenstanders: Risico Risico http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/100463/risicos-sectio-bij-stuitligging-onderschat-1.htmb Risico Beetje (te) veel leesvoer misschien... Maar ik maak in zo'n situatie graag eegeïnformeerde keuze.
Tsjah moeilijk! Ons meisje was ook nooit ingedaald en lag ook een beetje dwars.. ofja dan bewtje dwara dan na onder.. eerst gewoon geprobeerd maar na 27 uur weeen had ik nog steeds maar 4 cm! Dus is het een keizersnede geworden! En de 2 e werd een geplande keizersnede omdat ie zo groot was (mn dochter ook en daarom was dat allemaal blijkbaar).maar moeilijk hoor ik zou zeggen eerst zo proberen, maar als je gepland doet heb je veel meer rust! Alleen dat herstel pffff
Misschien kan je gaan voor een natuurlijke keizersnede? Maar zou wel voor de keizersnede gaan denk ik.
Het lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ik had ook een placenta praevia marginalis en mijn zoontje lag tot ruim 35 weken in stuit. We gingen er vanuit dat het weer een keizersnede zou worden (bij mijn eerste had ik een geplande keizersnede ivm stuitligging). Maar...de placenta trok voldoende op en mijn zoontje kon daardoor draaien. Aanvankelijk gaf een geplande keizersnede mij een veiliger gevoel, maar na overleg met de gynaecoloog hebben we toch besloten een natuurlijke bevalling te proberen. Onze voornaamste reden is dat we een derde kindje nog niet geheel uitsluiten en na mijn vorige keizersnede heb ik altijd een trekkerig gevoel bij mijn blaas overgehouden. Ik was bang dat dit erger zou worden bij een nieuwe keizersnede. Ik heb wel afgesproken met de gyn dat als de bevalling niet snel zou vlotten, ze snel in zouden grijpen. Vorige week ben ik in slechts 4 uur tijd op de natuurlijke wijze bevallen van mijn zoontje Heb door de placenta praevia wel aardig wat bloedverlies gehad; bij mij lag hij uiteindelijk 2 cm van de uitgang vandaan, wat theoretisch gezien voldoende was. Maar i mijn geval veroorzaakte het toch nog dit bloedverlies. Verder geen enkele andere complicatie. Ik kijk terug op een zeer voorspoedige en mooie natuurlijke bevalling. Overigens snap ik heel goed dat je meer neigt naar de keizersnede. Had ik dus ook. Als je echter voor de natuurlijke bevalling zou gaan, zou ik van tevoren heel duidelijke afspraken maken met je gynaecoloog. Dat heeft mij uiteindelijk de rust en het vertrouwen gegeven om het te proberen.
Allereerst bedankt voor de reacties!! Ik heb er Eens goed over nagedacht en ga toch voor dd keizersnede. Dit geeft mij een prettiger gevoel en heb hier Meer vertrouwen in. Dit ga ik ook volgende week Met de gynaecoloog bespreken! Mocht ze toch nog goed gaan Liggen en indalen dan ga ik het proberen maar wel met De afspraak als het niet vlot genoeg gaat ze toch nog kunnen ingrijpen Dit heeft de gynaecoloog mij al verzekerd dat er naar mij geluisterd wordt! We zullen zien, over een aantal weekjes weten we het! Bedankt voor de reacties
Hallo, ze ligt nog steeds niet goed en is ook Nog niet ingedaald. Ik ben nu 37,5 week en Vanmorgen is er een keizersnede gepland! Dit geeft rust merk ik. Groetjes klungel
Fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen die je rust geeft, alvast succes gewenst met de keizersnede en het herstel daarna. En straks lekker genieten van je kindje!