Ja dat geloof ik ook wel. Denk dat ik dan sowieso even weg ben, moet waarschijnlijk 4 dagen in het ZH blijven. De spanning is aan t stijgen hiero! Liefs, Duveldraakje
Duveldraakje wat wordt het nu spannend meid. Tuurlijk houd je de datum nog ff geheim, dat doen wij ook als we maandag de datum vastzetten...... En mocht het zich eerder aandienen, krijg je gewoon een spoedkeizersnee..... Geniet nog maar ff van je laatste dagen zwanger zijn....... twinny
Hee twinny, ja ik vind het ook meer dan logisch om de datum nog even geheim te houden. Je krijgt alleen geen spoedkeizersnede als ze zich eerder melden. Dan wordt het een gewone alleen wat eerder dan gepland. Of je moet natuurlijk al 10 cm ontsluiting hebben, of er moet iets aan de hand zijn. Zo vertelde de gyn het mij gisteren. Je wordt dan nog wel dezelfde dag geopereerd! Liefs, Duveldraakje
Ik ben in december bevallen met een keizersnede vanwege stuit. Het ging niet zonder slag of stoot. Eerst een draaipoging gedaan (hele goede ervaring mee), maar de baby wilde niet mee, dus gestaakt. Toen moest ik kiezen voor een natuurlijke (stuit)bevalling of een geplande keizersnede. Ik heb gekozen voor een gewone bevalling omdat de gynaecoloog me dat aanraadde vanwege de gunstige omstandigheden (onvolkomen stuit, voldoende ingedaald, enz). Ze hadden er alle vertrouwen in en bovendien zijn de complicaties van een gewone bevalling veel minder (een ks is en blijft een zware operatie en met name bij de volgende bevallingen een risico en dat was voor mij de reden om het gewoon te proberen). Overigens krijg je niet in alle ziekenhuis deze keuze. Er zijn ziekenhuizen die meteen een ks doen en niet eens over een natuurlijke bevalling denken. Na ruim 14 uur weeën mocht ik gaan persen. Ik stond continu onder controle, CTG-scan erbij, infuus, etc. Na 4 keer persen greep de gyn in omdat de hartslag van mijn zoon slecht herstelde na elke perswee. Toen moest ik naar de ok voor een ks en ging het mis. De ruggeprik was niet goed gezet en ik voelde de ingreep nog iets. Toen ben ik onder narcose gebracht en twee uur later kwam ik bij en hoorde ik dat ik een zoon had. Ik vond het het moeilijkste dat ik niet bij mijn bevalling heb kunnen zijn en de geboorte niet bewust heb meegemaakt. Ik heb het verwerkt door veel te praten met mijn man, foto's te zien van hoe ze een ks uitvoeren en vragen, vragen, vragen. Achteraf heeft de gyn mij toegegeven dat de anestesist een inschattingsfout heeft gemaakt en de ruggeprik opnieuw had moeten zetten. Ik was één van de 250 ks per jaar die onder narcose moest. Erg jammer, maar door dit gesprek met de gyn heb ik het wel kunnen afsluiten. Ik heb mij in die tijd heel veel ingelezen in het onderwerp en ben veel wijzer worden, maar uiteindelijk afgegaan op het advies van de gyn. Hij weet het beste hoe of wat als hij er vertrouwen in heeft, heb ik het ook. Met name de website www.stuitekindjes.nl heeft mij veel info opgeleverd met ervaringsverhalen. Echt een aanrader. Een volgende keer met een stuit zal ik kiezen voor een geplande ks, maar dat is meer omdat het risico bij een gewone bevalling weer hetzelfde zal zijn (nl. dat hij er niet uit wil en omdat bij een volgende gewone bevalling de wond weer kan openscheuren). Ik heb in totaal 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en mocht toen (gelukkig) naar huis. In het ziekenhuis was het erg druk en ze hebben dan weinig tijd voor je. Je moet elke keer vragen om je baby als hij huilt (ook al stond hij naast mijn bed, maar je kunt met een ks gewoon helemaal niets zelf). Thuis kwam ik pas echt goed tot rust en ik kreeg aanvullende kraamhulp, waar ik veel meer aan had dan de verpleging in het ziekenhuis. Ik was dus blij dat ik na 3 dagen alweer naar huis mocht! Wil je meer weten, pb me dan effe. Succes! Groetjes Suusje
Ohh, ik lees net dat je al een keus hebt gemaakt. Ok, Succes dan. Als je je er goed op voorbereid valt het misschien mee, maar het herstel van de ks is mij in ieder geval vies tegen gevallen (reken op 6 weken rust). Gr. Suusje
Hoi suusje, Ook ik heb recent een keizersnede gehad, mijn verhaal staat bij: mijn *keizerlijke* bevalling van Jelte. Ik herken je verhaal heel goed, en heb soms ook nog moeite met een en ander. Bij mij konden ze de ruggenprik op een of andere manier niet zetten, en kreeg ook gehele narcose.... in ieder geval het viel mij emotioneel ook heel zwaar. Lichamelijk kan je de eerste dagen niets, maar dat lost zich venzelf op maar emotioneel..... het gaat elke dag wel beter maar heb er af en toe nog steeds moeite mee.
@Suusje: bedankt voor je verhaal. Wij hebben idd de keuze al gemaakt. Ik denk dat zoals jij het meegemaakt hebt, het slechtste scenario is: eerst een gewone bevalling en dan alsnog een KS. Ik heb me er ook op voorbereid dat ik echt 6 weken uit de roulatie ben. Tsja, niks aan te doen, ukkie wil gewoon niet op z'n kop...!
Jingels: fijn te lezen dat er meer zijn zoals ik. Laatst zag ik een bevallingsprogramma op tv en daar kreeg een vrouw een ks. En ze was bij de geboorte aanwezig. Ik had de tranen in mijn ogen staan en reageerde behoorlijk heftig. Had ik niet verwacht, maar het doet inderdaad wat met je. Zeker omdat je de eerste uren met je kindje mist. Mijn man vond het bijna net zo erg om van Mika te genieten, terwijl ik er nog niet was. Daarom weet ik ook zeker: voor mij geen spoedks meer bij een stuit. Dan ga ik gewoon voor een geplande en dan gaat de ruggeprik vast beter en kan ik er bij zijn! Bedankt voor je steun!
Cimbomlu: op zich was de ks niet erg, want ik had gehoord dat de kans bij een gewone stuitbevalling 60% is dat het alsnog een ks wordt. Het ergste vond ik de narcose en het niet bij de geboorte aanwezig kunnen zijn. Jij veel succes met de bevalling en het (lange) herstel! Groetjes Suusje
Yep, ik heb om dezelfde reden die keuze gemaakt. Ik ben gewoon heel bang dat als ik een "gewone" bevalling zou doen, het uiteindelijk eindigt in een spoedKS. Met die 6 weken hebben wij ook al rekening gehouden. Liefs, Duveldraakje
@Duveldraakje,lees net dat de datum voor de ks gepland staat,meid succes en geniet nog even van je laatste dagen zwangerschap. @Ninetje,Vanharte gefeliciteerd met je dochter! Liefs,Claudia
Ik moet even iets kwijt! Ik vind het echt helemaal te gek dat iedereen hier zo meelevend is. Voel me echt op mn plekkie hier. Een dikke knuffel en kus aan jullie allemaal! Liefs, Duveldraakje
Dit topic loopt wel aardig goed Is natuurlijk eigenlijk niet zo'n goed teken, maar ja. Ik lees net dat de ks van Cimbomlu en Duveldraakje gepland staan en dat Ninetje een dochter heeft -> allemaal van harte, ook voor het doorhakken van de knoop. Zo'n beslissing is lastig, maar er valt een behoorlijke last van je schouders. Ik hoop dat jullie allen net zo'n postief gevoel overhouden aan de ks als ik, en daarna natuurlijk heerlijk gaan genieten van je kleintje!
Weet je, het hangt van een aantal factoren af, wat de kans is dat je toch een KS krijgt als je eerst de stuitbaby op de normale manier wilt laten proberen geboren te worden (wat een zin...). Bij mij is agv het feit dat ik 1) ouder ben; 2) 1e bevalling; 3) hoofd is groot op de echo (2 weken voor op groei) de kans dat een vaginale bevalling alsnog in een keizersnee eindigt, groter dan 60%. En dan heb ik allebei gehad (en de weeen en de operatie). Voor andere zwangeren kan de kans kleiner zijn. Vandaar dat de gynaecologen meestal globaal 50% noemen als kans dat een vaginale bevalling alsnog in een KS eindigt.
Hoi meiden, is een tijdje geleden dat ik hier van me heb laten horen. Dat heeft ook een (niet zo leuke) reden: mijn zoontje is met 8 dagen opgenomen in het ziekenhuis en daar ligt hij nu nog steeds..Hij heeft een zeldzame aangeboren afwijking aan zijn dikke darm . Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan...alleen nu gaat het met mij wat minder...doordat ik nog niet goed heb kunnen herstellen krijg ik nu een terugslag . Mijn hele lijf wilt niet meer, m'n bekkeninstabilliteit speelt weer op ...Hopelijk gaat het snel weer wat beter! Cimbolu en Duveldraakje, heel veel succes met de keizersnede! Alle andere die inmiddels bevallen zijn: van harte gefeliciteerd! Groetjes, Angela
Op de 8e dag begon hij opeens met gallig spugen, hij is toen meteen diezelfde dag opgenomen in het ziekenhuis en vele onderzoeken en een kijkoperatie daarna kwamen ze erachter...Ik zag ook dat je gevraagd had een pb te sturen, sorry dat is er helemaal bij in geschoten
@Angelinaatje, wat erg van je zoontje! Moet hij nog lang in het ziekenhuis blijven? Fijn te horen dat het alweer iets beter met hem gaat, maar dat dat bij jou niet in je koude kleren gaat zitten is begrijpelijk...
Natuurlijk zal het voor iedereen anders zijn, en ikzelf ben vaginaal bevallen van een stuit in en ziekenhuis wat erg pro-natuurlijke bevallingen was, dus zij wilden me vooral de positieve kant van het gehaal laten zien. Toen ik aangaf gehoord te hebben dat de kans fifty - fifty was, zei de gyn dat dat door veel mensen werd gezegd, maar dat uit onderzoeken toch wel degelijk bleek dat de kans op een keizersnee toch echt maar 40% was. Wel moet je daarbij vermelden natuurlijk dat je groen licht krijgt voor een vaginale bevalling, dus dat het theoretisch zou moeten kunnen (dus geen kind met een vrij groot hoofd, of een kind wat voor ligt op groei, etc). Wanneer er vooraf al twijfels zijn (en het licht dus op oranje staat ipv groen), zal de kans op een keizersnee uiteraard groter zijn.