Stuitbevalling/keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by jingels, Mar 28, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Thanx meiden... nog even over die catheter, ik heb zoiets nog nooit gehad. Krijg je die ingebracht nadat ze een ruggeprik hebben gezet of ervoor al. En als het ervoor is, doet het zeer? :rolleyes:

En had je veel last van de wond/het litteken?

2. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

May 13, 2006
    1,554
    0
    0
    ik moet eerlijk zeggen dat ik het best fijn vond die catheter. Okee, het inbrengen was heel eventjes vervelend, maar wat was ik blij dat ik na de operatie niet steeds uit bed moest voor de wc, of, nog erger, een ondersteek kreeg.
    De catheter ging er de volgende ochtend uit, en het infuus ook.

3. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

May 13, 2006
    1,554
    0
    0
    De catheter inbrengen is eventjes vervelend, maar ze vragen om te zuchten en dan zit ie erin. Ze doen dat, samen met het infuus, nog op de afdeling.
    Bij de ruggeprik moet je echt goed ontspannen, je hier zelf ook toe dwingen. Ik ging mn schouders aanspannen, en toen mislukte het de eerste keer.
    Ik vond het gevoel dat ik toen in mn benen kregen (tintelingen en hele zware benen) een beetje eng eerst.
    De wond zelf heb ik nu geen last meer van, alleen als ik til of buk of dat soort dingen. Of uit bed komen, dat is nog steeds het lastigst.

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Dankjewel voor je antwoorden Cimbomlu!

Ik ben 2 keer eerder geopereerd (borstverkleining) maar toen heb ik alleen een infuus (en drains) gehad dus vandaar. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Er spookt nu zoveel door mijn hoofd... ik zal ook wat vragen gaan opschrijven om zondag te stellen in het ziekenhuis want anders vergeet ik het gegarandeerd. Zit me nu te bedenken dat ik ook helemaal geen folder of iets dergelijks heb meegekregen over de keizersnede...

5. Mirelle

Mirelle Actief lid

Dec 11, 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Hmmm, da's niet zo handig...
    Ik krijg ook een geplande keizersnede maar heb de tafel hier vol met folders liggen over de opname, ruggeprik, keizersnede en de verloskamers/afdeling.
    Heb je al een gesprek gehad met de aneastesist?

Heel veel suc6 zondag!

Groetjes, Mirelle.

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Mirelle,

Ik heb gisteren idd een gesprek gehad met de aneastesist, maar ik was nog zo in shock van de hele dag dat ik op dat moment geen vragen had.

Wat is dit forum toch heerlijk dat je zoveel ervaringen kunt delen en vragen kunt stellen! Ik ben echt blij met jullie!

7. sammmie

sammmie Actief lid

Sep 6, 2006
    154
    0
    0
    Bij mij precies hetzelfde als bij cimbomlu. Je moet je echt proberen te ontspannen, dat is het belangrijkste. Even ergens anders aan denken, en proberen alles slap te laten hangen als ze de ruggenprik zetten. De catheter en infuus doen ze op de afdeling, voordat je naar de OK gaat. Ik heb niks gevoeld van de catheter inbrengen, even goed zuchten (en ook ontspannen), het is binnen 1 seconde gebeurd. Daarna is het nog een paar minuutjes een beetje het gevoel alsof je moet plassen, alsof er een soort 'druk' op staat (klopt natuurlijk wel). Maar dat hoort erbij. Hoe langer hij er in zit, hoe minder je hem gaat voelen. Niks ergs aan! Alleen maar fijn inderdaad, je hoeft er niet uit voor te plassen!

Ik denk dat je zondag pas alle folders krijgt dan?
    Voor jou was het ineens hectisch allemaal, maar waarschijnlijk voor hun ook dan. Meestal krijg je ze wel mee op de dag dat ze je keizersnee plannen. Zodat je aan de hand daarvan nog éen en ander kan vragen.

Laat je man/vriend/partner alle info ook goed in zich opnemen. Door alle spanning ben ik alle antwoorden vergeten!

Alles gewoon over je heen laten komen maandag, is mijn beste advies. Elke keer als je denkt 'wat gaat er nu gebeuren' moet je maar bedenken dat het voor hun routine is, dit hebben ze al 1000 keer gedaan. Ze weten echt wat ze aan het doen zijn.

Good luck xxx

8. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi manuela

kan me voorstellen dat je totaal overrompeld was. Vervelend dat alle pogingen je zo'n pijn gedaan hebben. Maar maandag mag je dan je kindje in je armen houden, denk daar maar lekker aan.....

Krijg ook een geplande keizersnee en vind het ook fijn hier op dit stukje forum wat ervaringen te lezen.

Heel veel succes maandag...

twinny

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Sammie en Twinny; bedankt voor jullie advies/gelukswensen. Ik ben er vandaag een stuk rustiger onder en zie nu eigenlijk ook een hoop voordelen van de ks. Ik ga mijn vragen opschrijven en die zondag stellen in het zh zodat ik toch een beetje het gevoel heb redelijk voorbereid te zijn.

Ik zal uiteraard (wanneer ik daartoe in staat ben) mijn verhaal hier komen doen.

Liefs
    Manuela

Ps. Twinny; weet jij al de datum voor de ks? En mag ik vragen waarom je een ks krijgt?

10. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

Apr 8, 2006
    723
    0
    0
    Manuela: zie deze link van het nvog. Dat is dé folder van de gyn's over keizersnedes. Heb ik veel aan gehad.
    http://www.nvog.nl/files/01keizersnede.pdf

En bij mij is de catheter ingebracht nadat ik een ruggeprik had gehad. Maar ik kreeg een ruggeprik tijdens de weeën als pijnstilling. Ik wil je niet bang maken, maar bij mij heeft de ruggeprik niet gewerkt en ik moest uiteindelijk onder narcose bevallen. Hierdoor kon ik niet bij de bevalling zijn (bewust meemaken) en dat heeft psychisch een enorme impact op mij gehad. Het verschil met jou is dat ik tijdens de weeën een ruggeprik kreeg en me moeilijk kon ontspannen toen de prik werd gezet. Dat heb jij met een geplande ks niet.

Succes morgen!

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Suusje, bedankt voor je reactie! Die folder heb ik vandaag inderdaad in het ziekenhuis gekregen bij de opname intake.

Wat vervelend dat je onder algehele narcose moest zeg... dat lijkt me erg zwaar. Ik hoop dat ik dat niet hoef mee te maken, maar het scheelt dat er bij mij geen sprake zal zijn van weeen.

Begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden :rolleyes:

12. Mirelle

Mirelle Actief lid

Dec 11, 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Misschien heel stom, maar tot nu toe heb ik het idee dat ik op vakantie ga... :oops:

Gelukkig nog geen zenuwen, jawel maar dan die je hebt voor je verjaardag zeg maar.
    Heel gek allemaal.
    Ik kan niet wachten totdat ik ons wonder echt kan vasthouden!

Heel veel suc6 vandaag!
    Groetjes, Mirelle.

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Dankjewel Mirelle!

En het is toch niet stom, geniet er maar juist van dat je zo'n vakantiegevoel hebt. Hihi is beter dan de heftige zenuwen die ik nu heb hoor ;)

Ik heb net gedouched en een beschuitje gegeten want ik moet nuchter zijn dus eten zit er voor mij voorlopig niet in. Pfff ik zou willen dat ik de tijd vooruit kon zetten naar het moment dat ik mijn moppie in mijn armen heb!

Jij ook vast veel succes want ik neem aan dat je ergens volgende week je ks krijgt en weet niet of ik dan al in staat ben geweest achter de pc te kruipen!

Liefs
    Manuela

14. Mirelle

Mirelle Actief lid

Dec 11, 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Sssssst..... Wij staan voor vrijdag op het rooster.

Wel erg fijn hoor zo'n forum met herkenning en erkenning!

Nogmaals heel veel suc6 vandaag!
    Groetjes en liefs, Mirelle.

15. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    manuela: heel veel succes vandaag, geniet maar van je kleine wondertje.....

Mireille: jij ook alvast heel veel succes, je bent de volgende die kennis mag maken met je buikbewoner......

twinny

16. sammmie

sammmie Actief lid

Sep 6, 2006
    154
    0
    0
    Manuela: ik weet niet of je dit nog leest, misschien ben je wel al naar het ziekenhuis voor dè grote dag!

En Mireille jij alvast succes voor vrijdag, geniet nog even van je komende daagjes met je dikke buik!

Toi toi toi meiden, wij denken hier aan jullie

xxx
    Sam

17. Mirelle

Mirelle Actief lid

Dec 11, 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Bedankt meiden! :D

Groetjes, Mirelle.

18. Assepoester

Assepoester Bekend lid

Jul 24, 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Spannend hoor, al die keizerlijke geboortes, hihi.
    Laat ik ook maar even een update doen over hoe het gaat 10 weken na de keizersnee.
    Eerst tel je de dagen af tot je de 6 weken grens bereikt heb, en voor je gevoel is niets verandert. Na de controle van de gyn kreeg ik te horen dat ik gewoon alles weer mocht (controle was alleen een gesprekje, geen onderzoekjes oid). En vanaf toen ben ik steeds lekkerder in mijn vel gaan zitten. Het gevoel is bijna geheel weer hersteld, soms nog wel wat een raar gevoel. Strakke broeken is echter nog steeds geen optie, zit gewoon niet lekker. Het begint nu ook al witter te worden, het rood zakt steeds meer af.

Manuela en Mireille: van harte met jullie kleintje! Succes met het herstel, laat je maar lekker verwennen ;)

PS. Heeft iemand al wat van Ninetje gehoord? We weten alleen dat ze een dochter heeft gekregen, maar dat was meteen ook haar laatste post. Ik hoop niet dat er wat is.

19. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi assepoester

Tis inderdaad fijn te horen hoe je je dus een tijdje na de ks voelt. Ik ben deze week aan de beurt en begin toch al langzaam zenuwachtig te worden hoor!

Mag ik nog wat vragen. Hoe zit het eigenlijk met verzorgen van je kindje, hoe vlug kun je welke dingetjes weer zelf doen. Enne, wanneer mag je eigenlijk weer auto rijden?

Je hebt gelijk wat ninetje betreft. De laatste keer dat ze wat poste was 28 mei. Ach maar misschien heeft ze het ook wel gewoon heel druk met moederen.....

grtjs
    Twinny

20. Assepoester

Assepoester Bekend lid

Jul 24, 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Het hangt een beetje van de omstandigheden af, maar ik vond het herstel best snel gaan. Alleen de eerste dag kun je echt niets, helemaal niets. Je kunt je kindje niet zelf oppakken als het huilt, bewegen is pijnlijk, en goddank voor de katheder. Op de tweede dag stond ik even, op de derde dag heerlijk douchen en op de vierde kon ik redelijk lopen.
    Mijn vriend heeft de eerste dingen wat betreft verzorging gedaan, zoals luiers verschonen en in badje doen. Voor mij duurde dat iets meer als een week, maar ik heb het bewust erg rustig aan gedaan, het had wel eerder gekund. Ik vond het wel fijn om te kijken hoe mijn vriend het deed.

Ik heb zelf geen auto, maar dat duurt (dacht ik) ook 6 weken. Als je plotseling moet remmen, komt de gordel wel hard tegen de wond aan.

Wat betreft Ninetje: voor iemand die binnenkort verslag uit wil brengen en ruim 3000 posts heeft, is ze wel lang offline...

Succes met je kz en geniet van je kleintje!

Share This Page