mijn dochter is geboren vanwege een stuitligging met een keizersnede ik was na 2 dagen al weer thuis k heb nergens geen last van gehad geen ontstekingen geen last met lopen helemaal nix.
nou dames ik zal even verslag doen van de laatste stand van zaken omtrent mijn stuitligging en geplande keizersnee. Ik had dus ruim twee weken geleden met 37 weken zwangerschap te horen gekregen dat mijn kind in stuit lag. Draaien is niet gelukt en en was uiteindelijk een datum gepland, vandaag 20 april voor de keizersnee. Een stuitbevalling zag ik niet zitten en het is mijn eerste. Dus gisterenmiddag moesten mijn man en ik ons melden in het ziekenhuis van een laatste controle met CTG, bloeddruk en echo van de baby. Wat blijkt, heeft de baby zich toch nog gedraaid zonder dat ik het gemerkt heb. Het is toch niet te geloven. Iedereen stond met zijn mond vol tanden. Er hebben wel 3 artsen naar staan kijken want uiteindelijk ben ik vandaag toch precies 39 weken. Dit maken ze niet veel mee haha! Mijn man helemaal happy, maar ik moet nu toch weer even omschakelen hoor! Je stelt je zo in op de operatie en het idee dat ik vandaag moeder zou worden en dan is er een eigenwijsje in je buik die bepaald dat je nog maar even geduld moet hebben hihi! Nou is een natuurlijke bevallig nog altijd het beste maar ik moet best weer even aan het idee wennen. Dus hier zit ik weer achter de pc. En nu heb ik begin volgende week weer een afspraak om te kijken hoe het allemaal gaat, want misschien heeft de beeb nog meer verrassingen in petto, wat ik natuurlijk niet hoop. groetjes cinnepin
Nou dat is ook wat hè Cinnepin! Bij mijn zus was het precies zo. Die eigenwijze baby heeft zich in de wachtkamer nog omgedraait, ik geloof dat dat ook met 37 of 37,5 week was! Het leek wel een aardverschuiving zei ze! Kreeg zelf ook vorige week te horen dat mijn baby in stuit ligt. Ze twijfelen, kunnen het niet goed voelen. Heb zelf het idee dat de baby heel diep in mijn buik ligt, en volgens mij heb ik ook heel veel vruchtwater, waardoor de baby nog alle kanten op kan. Althans dat denk ik hoor... As. maandag gaan ze verder kijken. Wilde ze een inwendig onderzoek doen (ze hebben geen echoapp. op de praktijk) en kijken of ze het schedeltje of de billetjes voelen. Nu heb ik gehoord dat een inwendig onderzoek rond deze tijd de bevalling op kan wekken?! Heeft iemand dat ook wel is gehoord/meegemaakt? Nou, dan sturen ze me maar door naar het ziekenhuis hoor! Nu nog maar even niet! Succes
wat fijn voor je Cinnepin dat de baby uit zich zelf gedraaid is. Nu kun je een normale bevalling hebben. Ik heb precies het zelfde meegemaakt, ons meisje is na 2 mislukte draaipoginging met 38,5 wk uit zich zelf gedraaid, 3 dgn voor de geplande keizersnede. Ik moest toen even omschakelen, uit eindelijk is ze via de normale weg geboren met 41,5 wkn. Ja ja hoe klein ze ook zijn ze weten nu al de hele wereld naar hun hand te zetten.
Ik hoef maar max 3 dagen in het ziekehuis te blijven als er geen complicatie's zijn inclusief de dag van de keizersnee. De dag van de keizersnee heb je eemn operatiehemd aan. Dus voor mij is 2 meer dan genoeg. Ik ga 2 mei het ziekenhuis in en als het goed is mag ik vrijdag 4 mei naar huis. Cinnepin; wat fijn voor je dat de baby zich toch nog gedraaid heeft. Kan me voorstellen dat het een hele omschakeling is om weer je gedachte op een normale bevalling te zetten. Liefs Nathasja
ik zit in het zelfde schuitje als jullie, de kleine heeft tot de 34 weken elke keuring met het hoofdje naar beneden gelegen en afgelopen woensdag met de echo blijkt het in stuit te liggen. Ik ben maandag bij de VK op controle geweest en het lag nog steeds in stuit, ik moet nu vrijdag naar de gyn. Die gaat kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zie eerlijk gezegd het draaien niet zo zitten. maar goed we moeten maar afwachten, en dan duurt het zo lang tot het vrijdag is.
Ik zag ook op tegen die draaipoging, heb hem uiteindelijk toch ondergaan, en de Versie is mislukt. Als de draaipoging begint is het wel vervelend, maar als jet eenmaal ondergaat.....Achteraf ben ik blij dat ik het geprobeerd heb.Succes ermee.
Nou meiden, gisteren ben ik voor een echo geweest omdat ze ook bij mij twijfelde of de baby in stuit ligt ja of nee. (zie mijn eerdere verhaaltje) En ja hoor... stuit. Balen balen en nog is balen. Ze hebben ook een groeimeting gedaan omdat mijn eerste bij geboorte 4050gram woog. Deze baby weegt nu al, bij 36w, 3330gram! Als ik hem/haar zou voldragen zou die waarschijnlijk nog meer als mijn eerste wegen. Een stuitbevalling is hiermee dus ook verkeken. Nu moet ik dus nadenken over een Versie of Keizersnee. Ik ben geen voorstander voor draaien, heb altijd gezegt dat als mijn baby ooit in stuit zou liggen ik het niet ging laten draaien. Heb teveel nare ervaringen om me heen, waarin baby met navelstreng om het hoofdje heen geboren werd en zichzelf dus heeft opgehangen tijdens de geboorte.... (na een gelukte Versie) Getverderie, ik weet het echt niet meer nu.... Zit een beetje in een dip.... Zou een baby dat nu al flink is nog uit zichzelf kunnen draaien in de komende weken?
Sammie; wat vervelend voor je zeg. Tegen mij zei de gyn dat 80 % van de baby's met de bnavelstreng om hun nek wordt geboren dus ook de baby's die gewoon lagen. Verder valt de versie ontzettend mee. Je moet gewoon goede afspraken maken over wat je wel en niet wilt. Ik las gister een stukje van iemand die voor de keizersnee kwamen die werd weer naar huisgestuurd, omdat de baby in week 39 toch nog gedraaid was. Dus het kan altijd. Veel succes met nemen van je beslissing! Liefs Nathasja
Ik zit in hetzelfde schuitje: baby lag op alle echo's dwars, en is een paar weken terug gedraaid...naar stuit Vandaag op controle geweest bij de vk, en nog steeds ligt 't koppie omhoog. Ik zal een draaipoging wagen, maar dan ook echt eentje. Volgende week vrijdag heb ik de afspraak bij de gyn. Ik vind het heel spannend. Ik heb wel al besloten dat als het niet lukt, ik voor een geplande keizersnee ga: 't koppie van de kleine is groot, en ik heb ook m'n leeftijd niet mee Ik ben benieuwd hoe het met jullie allemaal verder gaat!
Hier even een update. Ik krijg tussen nu en 2 weken een geplande sectio. Heb een hoop info meegekregen over hoe en wat omtrent een keizersnede, dus ik kan beginnen met de voorbereiding
Dat vind ik nou ook zo moeilijk. Om te kiezen voor een draaipoging. Dat zie ik eigenlijk helemaal niet zitten. Ik kan daarbij ook heel moeilijk mijn buik ontspannen. Als de VK moeten voelen schiet ik al in een soort van kramp! Mocht jij bij je VK zelf kiezen wat je wilde, een draaipoging of keizersnee? Ik heb nl. gebeld vanmorgen naar de VK, moet nu morgen langs komen en waarschijnlijk dan door naar een gyn. Ze zei vanmorgen tegen me dat de gyn. het dan gaat proberen te draaien. Maar als ik dat nou echt niet wil? Maarja ik heb ook wel eens gehoord dat niet elk ziekenhuis een keizersnee wil doen. Nu vind ik dit zelf ook geen ideale situatie, doe het natuurlijk liever zelf. Maar met een grote baby een stuitbevalling (en mijn vorige bevalling nooit volledige ontsluiting gehad, en een vacuumverlossing) is ook geen optie denk ik? Oooo vind het zooo moeilijk..... Succes xx
Het is ook heel moeilijk. Het beste is denk ik om je eraan over te geven. Die gynaecoloog van mij was nog geen 5 minuten bezig. Het klinkt stom, maar je moet het ondergaan. Achteraf ( maar dat is achteraf) ben ik toch blij, dat ik het geprobeerd heb. Mijn kind wil gewoon niet draaien...nouja dan houdt het op.
De belangrijkste boodschap die ik je kan geven, is: luister naar je hart. Niemand kan je ergens toe dwingen.De vk en de gyn zullen wel vanuit hun ervaring een advies geven, maar het blijft in principe jouw beslissing. Ik had eerst ook geen zin in een draaipoging, de vk liet me ook helemaal zelf beslissen. Ze adviseerde me wel een ziekenhuis, waar de "slagingskans" hoger ligt dan bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis, maar dat heb ik ervoor over. Ik heb het ook eens aan m'n huisarts gevraagd, die raadde me aan het toch te proberen, het kan een operatie "schelen"! Als de draaipoging teveel pijn doet of te lang duurt, zal ik vragen of ze willen stoppen. Dit spreek ik van tevoren af met de gyn. Toch ben ik er ook nerveus over hoor.
Bedankt voor de tips. Ik kan me voorstellen dat je er erg nerveus over bent. Zou ik ook zijn. Ik hoop dat je je op dat moment kan ontspannen, want dat is natuurlijk wel belangrijk. Wens je echt heel veel succes en wacht met spanning af hoe je het 'ondergaat' volgende week. Zelf ben ik nog steeds in tweestrijd, geen stuitbevalling, dat is nu wel zeker. Wordt dus toch draaipoging of direct keizersnee. Vanavond nog even goed met mn vriend overleggen zodat ik morgen bij de VK wel een beetje weet wat ik wil....
Ook ik wacht in spanning op jouw beslissing! Het is inderdaad ook belangrijk dat jouw vriend achter je keuze staat. We houden elkaar op de hoogte!