Stuitligging en toch willen bevallen op natuurlijke wijze

Discussion in 'De bevalling' started by VrouwtjeRomy, Jul 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Onze knul is in stuit gaan liggen vorige week, natuurlijk kan hij nog terug draaien en dat hopen we dan ook maar, alleen nu ik mn geboorteplan aan het invullen ben wil ik er wel rekening mee houden dat hij ook gewoon eens eigenwijs kan blijven en in een stuit blijft liggen.

Toch wil ik graag op natuurlijke wijze bevallen, stuit of niet. Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee en zit nog erg te twijfelen of ik dan niet toch akkoord moet gaan met een keizersnede.

Zitten er risico's aan voor de baby als ik kies voor een natuurlijke bevalling? En zijn hier toevallig meiden die dezelfde keuze hebben gemaakt? Graag zou ik wat verhalen willen horen van meiden die ook een stuitligger hadden en waarom ze de keuze gemaakt hebben die ze gemaakt hebben.

thanks!

2. Vuurtorentje84

Vuurtorentje84 Bekend lid

May 16, 2010
    767
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Hallo VrouwtjeRomy,

Ik ben op 29 april 2011 bevallen (keizersnede) van mijn zoontje die ook in een stuitligging (onvolkomen) lag. Met 36 a 37 weken zwangerschap heb ik een uitwendige draaiversie gehad wat helaas niet gelukt was.
    Ik wilde perse een natuurlijke bevalling ivm complicaties enz. Ondanks hij in een stuitligging lag, het zou eventueel gaan lukken een stuitbevalling maar de artsen zeiden dat ik er ook rekening mee moest houden dat het ook een keizersnede kan gaan worden.

Op woensdag 27 april waren mijn vliezen gebroken en ik was al 5 dagen over tijd, de artsen wilden niet langer wachten en wilde voordat mijn vliezen gebroken waren een keizersnede gaan inplannen. Ik houd daar persoonlijk niet veel van een geboorte gaan zitten plannen, zoiets moet met een natuurlijk proces gaan, of er moet echt iets niet goed zijn!

Op donderdag 28 april had ik nog steeds geen weeén en ik had totaal geen ontsluiting ik was nog steeds vastbesloten om voor een stuitbevalling te gaan, aangezien ik het al langzamerhand zat was. S' ochtends vroeg op vrijdag 29 april had ik nog steeds geen weeén en mijn vruchtwater bleef maar vloeien, toen heb ik uiteindelijk gezegd dat ik voor een spoedkeizersnede ga, want inleiden doen ze niet zo gauw met stuitkindjes.

Ik heb helaas geen ervaring met een stuitbevalling, maar mocht de 2e kindje weer in een stuitligging liggen dan ga ik er toch heel anders naar kijken.

Voor een stuitbevalling moet je op een bed liggen waarbij je, je benen omhoog moeten, net zoals bij een inwendig onderzoek, je moet sowieso aan het infuus en er zitten bij een stuitbevalling meerdere artsen bij, mocht het niet goed gaan, dan wordt je zo snel mogelijk naar het OK gebracht! Er zitten wel risico's aan, maar dat is bij iedere bevalling!

Succes!

3. VrouwtjeRomy

Bedankt! Ik weet dat er risico's aan vast zitten, net zoals bij elke andere bevalling inderdaad dus mocht het niet goed gaan ben ik ook zeker bereid tot een keizersnede over te gaan maar ik wil zo graag eerst natuurlijk proberen te bevallen.

Dan ga ik zoeken op internet en dan staat er overal dat een keizersnede veel fijner is voor het kindje... Dan vraag ik me af of dit is omdat een stuitbevalling voor het kindje heel ingrijpend is of dat het in het algemeen fijner is, want dan kies ik toch weer voor een natuurlijke bevalling. Het kan wel fijner zijn voor een kindje maar een bevalling hoort gewoon zo, dus wil ik het in 1e instantie eigenlijk ook gewoon zo proberen.

Mocht het niet lukken kan er altijd nog overgegaan worden op keizersnede toch?

4. Vuurtorentje84

Vuurtorentje84 Bekend lid

May 16, 2010
    767
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Dat kan altijd nog, tenzij je al heel wat ontsluiting hebt! Maar als het niet lukt of het hoofdje kan moeilijk door het geboortekanaal, dan wordt het alsnog een spoedkeizersnede.

5. VrouwtjeRomy

dus stel dat ik natuurlijk wil bevallen en ik heb volledige ontsluiting maar het gaat mis, kan ik zelf niet kiezen voor het kz? Alleen de arts?

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Je bent pas 30 weken dus je hebt nog best wel kans dat je kindje zich nog gaat draaien.

Mijn meisje lag ook in stuitligging, ik heb wel gekozen voor een geplande keizersnede, maar van wat ik begrepen heb door het gesprek in het ziekenhuis, kan je als je het zelf probeert altijd nog kiezen voor een keizersnede. Als het zo niet gaat wordt er voor je besloten dat het een keizersnede wordt.

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Als het niet nodig zou zijn, maar je wilt op het laatst toch een ks ligt het eraan wanneer er ruimte is op de ok wanneer je terrecht kan.

Ik heb trouwens voor een ks gekozen omdat dat minder risico voor de kleine mee zou brengen, maar je 'moet' sowieso in het ziekenhuis bevallen en je wordt goed in de gaten gehouden. Ze laten je alleen bevallen als alles goed gaat, dus ook als bv de onsluiting langer duurt dan normaal gaan ze al eerder over op een ks.

Dit was bij ons het geval, ik denk eigenlijk dat dat overal is maar het beste is natuurlijk om een gesprek hierover te hebben in jullie ziekenhuis. Voor zover ik weet eindigt 50% van de natuurlijke stuitbevallingen in een ks.

Er zijn ook best veel gynaecologen voorstanden van natuurlijke bevallingen bij stuitligging. Er is een groot onderzoek uit Canada geloof ik, waar uit kwam dat het veel beter voor kindjes is om met een ks geboren te worden naar aanleiding hiervan zijn ze in sommige landen eigenlijk helemaal over op ks bij stuitligging, maar dat onderzoek wordt nu ook weer deels tegen gesproken.

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Met 36 a 37 weken zwangerschap heb ik een uitwendige draaiversie gehad wat helaas niet gelukt was.
    "Ik wilde perse een natuurlijke bevalling ivm complicaties enz. Ondanks hij in een stuitligging lag, het zou eventueel gaan lukken een stuitbevalling maar de artsen zeiden dat ik er ook rekening mee moest houden dat het ook een keizersnede kan gaan worden."

Dit waren ook de woorden van mijn nicht. Haar zoontje is geboren (haar 1e) na een bevalling van zo'n 7 uur. Wel waren haar vliezen daarvoor al 10 uur gebroken, zonder dat er weeen waren. Dit hield wel in, dat ze niet thuis mocht blijven wachten, maar gelijk (op haar gemak) naar het ziekenhuis moest komen.

Ik weet nu alleen dat ze het zeker nog eens zo zou doen (persen was wel zwaar omdat ze amper mee mocht persen) maar verder vond zij het goed te doen.

Haar kindje doet het nu eigenlijk ook super goed. Hij is nu zo'n 4 weken oud. Drinkt goed aan de borst, groei goed, huilt alleen bij honger . En zelf voelt ze zich ook weer helemaal fit.
    De 1e 10 dagen vond ze rot, vanwege de hechtingen (maar dat heb je ook bij een gewone bevalling mogelijk) maar toen die er eenmaal uit waren, voelde ze zich gelijk een stuk beter.

sterkte verder, hopelijk draait je kindje nog terug!

9. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

Feb 5, 2007
    966
    0
    0
    friesland
    ik lees even mee ons kindje ligt ook in stuit..

ik weet nog niet zo goed wat ik wil.. dus is het wel fijn reacties en ervaringen van anderen te lezen

10. VrouwtjeRomy

ja is goed, er is nog 1 topic van ergens hier maar daar kon ik weinig uithalen helaas... achja uiteindelijk moet je de beslissing toch zelf nemen.

11. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

Feb 5, 2007
    966
    0
    0
    friesland
    nou indd en dat vind ik nogal eens wat..
    je wilt natuurlijk geen risico,s nemen..
    volgende week krijgen we nog een echo om te kijken of het nog steeds in stuit ligt ik hoop zo dat ze nog even draait.

Share This Page