stuitbevalling of keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door mieke1981, 10 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

stuitbevalling of keizersnee

1. stuitbevalling

2. keizersnee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mieke1981

mieke1981 Bekend lid

27 nov 2007
    594
    0
    0
    brabant
    Na de versie poging staan we voor de keuze stuitbevalling of keizersnee. Wat zouden jullie doen?

2. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    ik zou voor een stuitbevalling gaan mits het kan natuurlijk.
    de kleine ligt nu nog in stuit en hij heeft nog zat tijd om te draaien maar ik heb er al wel over na gedacht en over gelezen.
    als ik voor de keus kwam dan ga ik voor een stuitbevalling.
    ik vin dat er teveel nadelen aan een keizersnee zitten zowel voor moeder als kind.
    misschien scheelt het wel dat dit mijn tweede is.
    succes met de beslissing

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb gekozen voor een stuitbevalling en dit is super gegaan bij ons!

Als ik jou was zou een goed gesprek met je gynaecoloog hebben, kijken hoe hij tegenover de verschillende mogelijkheden staat. Bij ons gaf de gynaecoloog duidelijk aan dat hij een stuitbevalling aandurfde, mede hierdoor hebben wij besloten als de tweede kleine in stuit zou draaien na dat de eerste geboren was een stuitbevalling te gaan proberen. Mocht het niet lukken kan je altijd nog een keizersnede doen.

Maar ik heb ook verhalen gehoord waarbij de gyn liever geen stuitbevalling doet, tja dan heb je dus veel grotere kans dat hij/zij in gaat grijpen tijdens de bevalling of veel aanstuurt op een keizersnede. Eigenlijk zou ik me ook niet veilig voelen bij een gyn die het zelf eigenlijk niet zo ziet zitten zegmaar :oops: ;)!

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb een keizersnede gekozen.
    Pure angst.. durfde absoluut geen stuit!

5. Jewel

Jewel Bekend lid

9 jun 2008
    553
    0
    0
    Ik heb gekozen voor stuitbevalling.

Mijn dochter lag ook in stuit en ik heb ook een stuitbevalling gehad, ze lag met de beentjes omhoog en dat is het gunstigste voor een stuitbevalling dat eerst het kontje komt. Echter tijdens de bevalling lag ze in kleermakerszit en was het stuitje niet ver genoeg ingedaald, dus toen ik 6 of 7 cm ontsluiting had(10 uur weeen) kreeg ik alsnog het advies voor keizersnede. Dat hebben we toen ook gedaan, maar heb absoluut geen spijt gehad van mijn keuze hoor zou alles zo weerdoen...van mijn weeen tot aan mijn keizersnede. Ik kreeg erg goede begeleiding en ging lachend de ok op uiteindelijk...tussen mijn weeen door... :)

6. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hahahah dat laatste herken ik! Mijn vliezen waren ook gebroken en ging met weeen en al de ok in. hahah zo zie je maar.. je kunt plannen wat je wil maar babt kwam mooi eerder!

7. Jewel

Jewel Bekend lid

9 jun 2008
    553
    0
    0
    was alleen lastig met de ruggeprik, kon niet ontspannen omdat ik elke keer weer een wee kreeg...haha, mevrouw u moet zich nu even ontspannen. Dus ik ja ok, ben ontspannen, oh wacht komt er weer 1...hihihihi

8. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik moet morgen voor een versie en als het niet lukt dan word het keizersnede. Ik durf geen stuit.

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    whahahha ja dat had ik ook!

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Die eigenwijze IUI baby's ook! :D

11. Tinkerbel80

:D Hoezo dat dan? Wat weet jij dat ik niet weet? :)
    Lag de jouwe ook in stuit?

12. Tinkerbel80

Oh ik zie het al haha grappig, ja dan zijn ze idd erg eigenwijs!

13. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik heb op KS gestemd.
    hier ook een eigenwijs kind; ligt al dik dertien weken in dezelfde stuithouding. volgens de VK was de kans dat hij uit zichzelf nog zou draaien niet al te groot.

ik krijg over twee weken weer controle daar, ena ls hij dan nog zo ligt, een echo (om te zien hoe groot meneer is). dan een gesprek met de gyn over de mogelijkheden (versie of KS).
    een versie hoor ik zulke wisselende verhalen over; ik weet niet of ik dat wel wil. dan de KS maar, al zit ik daar ook niet om te springen.
    maar een stuitbevalling: no-nee-never! hij is nogal groot, en ik zie het al helemaal gebeuren dat zijn hoofd er dan niet uit kan. dan ben je dus wel je kind kwijt! :confused: ik durf het niet aan in ieder geval.
    en je moet toch doen waar je je prettig bij voelt, en de minste risico's heeft in die situatie.

sterkte allemaal met jullie eigenwijsjes!

14. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Ik heb nooit eerder voor die keuze gestaan, onze dochter lag netjes met haar koppie naar beneden... :)
    Maar als ik voor de keuze zou staan, zou ik een keizersnede willen.
    Een stuitbevalling lijkt me erg eng en heel vaak eindigen ze toch in een keizersnede.
    Dan gelijk maar een keizersnede!

Liefs Elly.

15. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hier ook een beebje in stuit.
    Hebben gekozen voor stuitbevalling. De gynaecoloog vond dat het goed moest lukken: ingedaald met billen, geschatte gewicht 6 pond en een klein hoofdje!
    Ben benieuwd hoe de bevalling zou zijn.
    Suc6 met het maken van een keuze, is en blijft moeilijk!

16. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Hier ligt ook een kind in stuit, hopelijk draait hij nog. Maar zo niet dat zeker een stuitbevalling. Ik pies dan echt wel in m'n broek, maar ik pies nog meer in m'n broek bij het idee van een ks...en die ks kan altijd nog ;)

17. kaatje320

kaatje320 Niet meer actief

hallo allemaal.
    mijn dochter lag ook in een stuit, ik heb toen gekozen voor een keizersnede omdat aan een stuitbevalling meer risicos zitten voor je kind en voor jou, en omdat 1 op de 3 stuitbevallingen eidingd in een keizersnede.
    ook is het zo dat in als ik zou kiezen voor een stuitbevalling eerst een inwendig ondezoek moest of mijn bekken breed genoeg waren, ook in dan onderzoek had ik niet veel zin hihi

de keizersnede is heel goed gegaan. de ruggeprik viel 100 procent mee, de blaaskateter was niet erg prettig (niet pijnlijk of zo)maar het gevoel dat je heeeel erg moet plassen. maar dan gevoel verdwijnt na een aantal minuten.
    na de keizersnede mocht ik na een uurtje verkoeveerkamer lekker naar mijn man en dochter. de ruggeprik begon uitte werken tegelijkertijd dat ik de naweeen kreeg dat was wel pijnlijk, maar daar kreeg ik morfine voor.
    de volgende dag stond ik al langs mijn bed om naar de wc te gaan.
    de herstelperiode is me ook reuze meegevallen.

ik hoop dat je dit je helpt met je keuze!â

18. Jewel

Jewel Bekend lid

9 jun 2008
    553
    0
    0
    '

De boekjes die ik destijds meer kreeg bleek dit niet helemaal uit...
    Kreeg een heel lijstje met voor en na delen van een keizersnede en stuitbevalling. Als een stuitbevalling per defenitie al veel meer risico zou hebben als keizersnede zouden gyneacologen ook geen stuitbevalling aanraden(zoals bij mij wel werd gedaan, al ligt de keuze bij jezelf).En dat ligt aan een aantal factoren welk advies je krijgt. Toen ik had besloten voor een stuitbevalling te gaan werd me door de gyn ook gevraagd of ik wist wat het probleem was bij een stuitbevalling. Dat wist ik, had me wel ingelezen. Het is idd zo dat als het lichaampje eruit moet het hoofdje daarna bij de volgende perswee geboren moet worden, en als het kind aangeraakt wordt gaat ademhalen en er dan verstikkingsgevaar is geloof ik(Het is alweer 2,5 jaar geleden dus wel wat weggezakt). Ik heb uiteindelijk ook een keizersnede gehad dus uitdrijving niet meegemaakt, maar geloof dat ze dan meedrukken in je buik om het hoofdje geboren te laten worden, correct me if I'm wrong. Daar integen zit geloof ik bij een keizersnede meer risico voor de moeder in ieder geval.
    Heb trouwens een keizersnede gehad omdat mijn dochter van onvolkomen stuit naar volkomen stuit was gegaan tijdens de bevalling en omdat stuitje niet goed genoeg was ingedaald, maar geen moment spijt gehad hoor van mijn keuze. Werd goed in de gaten gehouden en begeleid en mijn keizersnede was ook geen spoedje...ze houden je goed in de gaten tijdens een stuitbevalling.

Maar ik blijf erbij als een keizersnede veel minder risicovol was bij een stuit zouden ze dat dan niet alle moeders aanraden?

Verder vindt ik dat iedereen moet doen waar diegene zich goed bij voelt...voel jij je prettiger bij het idee van en keizersnede absoluut doen. Voel je je beter bij het idee van een stuitbevalling dan zeg ik ook doen! Lees de folders en dergelijke goed door wat je krijgt in het ziekenhuis en overleg goed met je gyn en natuurlijk ook met je partner en maak dan de beslissing waar jij je prettig bij voelt! Voor de mensen die deze keuze nog moeten gaan maken...succes meiden!

19. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Wij hebben bij mijn vorige zwangerschap na een niet gelukte draaipoging gekozen voor een geplande keizersnede. Deze keuze was gebaseerd op onze medische voorgeschiedenis (3 miskramen voorafgaand aan die zwangerschap) en het feit dat Daan een groot achterhoofd had. Dat is een belangrijke contra-indicatie voor een stuitbevalling.
    De geplande keizersnede en het herstel erna zijn erg goed verlopen, dus ik heb geen spijt van deze keuze.

Ook deze zwangerschap leek het er weer even op dat we deze keuze zouden moeten maken. Gelukkig draaide ons kindje zich op het nippertje - net voor de draaipoging - de goede kant op. Anders had ik deze keer zelf een voorkeur gehad voor een stuitbevalling. Met name met het oog op de herstelperiode na een keizersnede. Met een kleine hummel van zo'n 12 kilo is het toch lastig dat je minimaal 6 weken niet zwaar mag tillen en niet mag autorijden.

Sterkte en succes met de keuze, het blijft lastig. Laat je vooral goed adviseren in het ziekenhuis, en volg je gevoel!

Groetjes, Wendy

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hier is het niet zover gekomen (de versie was gelukt en hij bleef netjes goed liggen, dus een gewone bevalling) maar als het mogelijk was en verantwoord, dan had ik graag een stuitbevalling gehad.

Deel Deze Pagina