stuitbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door zinzi, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ons meisje ligt nog in stuit. Nu ben ik pas 31 weken dus normaal gesproken heeft ze nog de tijd om te draaien. Ik heb echter al een verkorte baarmoedermond en dus kan ons meisje eerder gaan komen.

Nu heb ik gister bij de gyn aangegeven dat ik een vaginale stuitbevalling niet zie zitten maar dan liever voor een keizersnede zou gaan.

De gyn had zelf geen bezwaren tegen een vaginale stuitbevalling (maar vind een keizersnede ook prima). Ik dacht dat het eigenlijk vrij standaard was om een keizersnede te krijgen bij een stuit.

Maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen met stuitligging.

*Hebben jullie om deze reden een keizersnede gehad?
    *Was dit op eigen verzoek of standaard beleid?
    *Of heb je een vaginale bevalling gehad en hoe is dit gegaan?
    *Hebben jullie een draaipoging ondergaan?

Ik hoop het allemaal niet nodig te hebben en hoop dat ze uit zichzelf gaat draaien of er tzt nog een draaipoging gedaan kan worden. Maar ik wil me vast voorbereiden.

2. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Hai,

Ik heb gekozen voor een KS, mijn kleintje lag ook in er stuit en de gym zei je moet het zelf weten maar de kans is groot dat het uiteindelijk toch een KS word.

Ze hebben geprobeerd haar te draaien, ik jong en naïef zei prima, nou NOOIT meer. Ik vond het zo erg dat ik als een speenvarken heb gegilt en de gyn na een harde waarschuwing een flinke trap heb verkocht.....

Je moet kiezen waar je zelf het beste bij voelt maar ik durfde het toen niet aan, was ook erg bang voor de bevalling en toen leek het me ideaal.... Nu ben ik na bijna elf jaar weer zwanger en wil ik dolgraag normaal bevallen,,, en het allemaal mee maken...

Dit is hoogstwaarschijnlijk de laatste keer dat ik zwanger ben, ivm pof en ik wil perse het mee maken.

3. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Zelf geen ervaring.
    Mijn moeder is van mij op een natuurlijke manier bevallen, zonder inknippen of scheuren, ik was 1e kind, lag met beide benen omhoog (kontje kwam eerst). Maar goed, dat is alweer bijna 30 jaar geleden. Het was toen ook niet bekend dat ik in stuit lag. Ze is wel in het ziekenhuis bevallen ivm hartkachten in haar kindertijd.

Voor handmatig uitwendig draaien zou ik niet kiezen, maar zo te lezen heb jij die keus ook niet. Mijn schoonzus is daardoor met 35 weken bevallen, nacht na de draaipoging. Maar er is toch nog een andere therapie, iets met een m? Om spontaan te laten draaien?

4. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    wist niet dat het draaien zo pijnlijk was! Ook daarr maar eens op voorbereiden mocht ik dat toch nog halen.

Mocht ik het nog tot 36 weken redden kan een draaipoging misschien wel, maar ik denk dat bij mij dan zeker de bevalling op gang komt daardoor... Het was in elk geval nog niet volledig uitgesloten volgens de gyn.

Ik wilde zelf ook heel graag 'gewoon' bevallen. Dus zou het ook erg jammer vinden als het een keizersnede wordt.
    Maar het risico op complicaties bij een stuitligging lijkt mij toch te groot.

5. liekeinspanje

liekeinspanje Actief lid

15 sep 2011
    120
    0
    0
    Ik vond het draaien niet zo pijnlijk hoor! Het is per persoon verschillend, en er werd ook goed maar me geluisterd.
    Het is alleen jammer genoeg niet gelukt )-: dus bevallen dmv keizersnede, wat ik ook erg zwaar vond, dus onderschat het niet.

Geen idee hoe groot bij jou de risico's zijn om de bevalling op gang te brengen, dat zou je moeten navragen, maar normaal gesproken is de kans minimaal, en je bent dan wel al in het ziekenhuis, dus je wordt goed in de gaten gehouden.

Ik heb trouwens zelf voor de keizersnede gekozen, omdat de kans groot is dat het tussentijds toch een ingreep wordt.

6. cook

cook Bekend lid

17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    ik ben bij de eerste bevallen met ks wegens stuitligging. draaien was geen optie want had daar te weinig vruchtwater voor en ruimte. had maar een kleine buik. heb het wel eerst op de normale manier geprobeerd aangezien er volgens de gyn die week al drie stuitbevallingen prima gelukt waren. maar is uiteindelijk toch een ks geworden want het lukte me gewoon echt niet en de kleine zijn hartslag kapte ermee. dus werd toen spoedks.
    maar wat al eerder geschreven is. onderschat een ks niet hoor. ik heb twee weken met hoge koorts in ziekehnuis gelegen wegens een infectie en heb echt tijd nodig gehad om te hestellen en alles weer normaal te kunnen doen.
    bij mijn 2de beviel ik normaal en dat beiel me een stuk beter.
    succes anyway.

7. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik heb ook een ks gehad, ivm stuitligging.

het ligt er een beetje aan wat voor stuitligging het is, er schijnen 2 liggingen te zijn die heel veel gyn's niet aandurven. De half onvolkoomen bijvoorbeeld. Deze had ik. Mijn gyn durfde het wel aan, maar heb zelf voor een ks gekozen. Hij vroeg wat we zelf wilden. heb hier voor gekozen na een draaipoging (mislukt en heel pijnlijk). Ik vond de risico's bij een stuitbevalling te groot voor de kleine en de kans op een spoedks ook te groot. En bij een spoed ks weer kans op meer complicaties voor mij. het herstel erna vond ik heel zwaar.

Uiteindelijk kreeg ik 1,5 dag voor de geplande keizersnee weeen. De ontsluiting bleef toen hangen op 2 cm, waardoor ze me de hele nacht hebben laten wachten op een ks. Maar als ik dus had gekozen voor een gewone bevalling was het alsnog een ks geworden. Dus voor mij een goede keus geweest.

8. Illy30

Illy30 Actief lid

15 mei 2012
    220
    0
    16
    Ik heb wel gekozen voor de draaipoging, niet gelukt. Deed wel pijn, maar over het algemeen is een bevalling pijnlijker.... Viel mij nog wel mee. Daarna toch gewoon bevallen, mocht zelf kiezen, aan beide zittennrisico's, maar ja dat is ook bij een 'normale' bevalling. Mijnbevalling (1e) is supersnel gegaan, 4 uur maar geduurd. Ze laten je echt niet doorgaan met bevallen als het niet veilig is of te lang duurt. Als je graag vaginaal wilt bevallen, kun je het altijd proberen. Ik zou het zo weer doen!

9. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik onderschat ook zeker een keizersnee niet. Zie daar ook wel tegenop. Blijft toch een operatie met ook alle gevolgen en risicos.

Maar ik ben dus ook bang dat de hartslag van de kleine stopt tijdens de gewone bevalling.

Pfff vind het wel moeilijk....

Ik zal het er tzt sowieso nog wel met de gyn over hebben. Maar vind het in elk geval wel fijn wat meerdere ervaringen te lezen hier.

Ze ligt nu trouwens met haar billen richting de uitgang en haar voeten liggen links in mijn buik.

10. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Hoi, ik zou me nog nergens op vast pinnen (lastig, ik weet het;)) maar mijn kleine lag al zeker sinds de 30e week in stuit. Met 35 weken een draaipoging gehad. Die was heel goed te doen (ben echt een watje wbt pijn!) Had meer last van de handen van de gyn die steeds op het zelfde punt drukte, dan van de draaibeweging. Deze is trouwens helaas mislukt. We zouden dus een ks plannen (dochter is ook met ks geboren, oa daarom durf ik stuitbevalling niet aan)maar, verassing, bij de 36 weken controle bleek de kleine uit zichzelf gedraaid! Kleine eigenwijs....;) oh, en mijn schoonzus heeft ook met 36 weken een draaipoging gehad, en die is wel gelukt, en ook zonder extreme pijn ofzo, zij is toen gewoon thuis bevallen. De kans dat je er door te vroeg bevalt, is volgens mij minder dan 1%....

11. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Nee, alle opties staan nog open.
    Maar mocht mijn bevalling toch ineens plotseling al beginnen wil ik er wel al over nagedacht hebben.

Maar uiteraard hoop ik nog op een paar weken extra en het liefst een koprol van haar zelf of anders een draaipoging en dus een normale bevalling. En die hoop heb ik zeker nog niet opgegeven.

12. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Mijn zoontje lag in onvolkomen stuit (billen naar beneden).

Ik heb eerst moxa-therapie geprobeerd. Daarvan werd hij wel beweeglijker, maar hij is niet gedraaid. Maar zeker het proberen waard.

Daarna heb ik twee draaipogingen gehad. De eerste was vrij pijnlijk, maar ik wilde graag "normaal" bevallen. Een andere verloskundige wilde het ook proberen. Dat was minder pijnlijk, maar ook niet gelukt.

Ik heb gekozen voor een stuitbevalling, omdat ik erg op zag tegen een keizersnede en ik wilde het graag proberen.

Het was een zware bevalling, het heeft lang geduurd. Maar de kleine bleef het goed doen en het is uieindelijk allemaal goed gegaan.
    Hij werd groot geschat en dat was hij ook, 4210 gram.

Ik vond de bevalling echt zwaar en had tijdens de bevalling ook spijt van m'n keus, maar achteraf ben ik blij en trots dat het gelukt is.

13. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Knap hoor met 4210 gram!
    Maar inderdaad je hebt het nu wel zelf gedaan!

14. JaDeBo

JaDeBo Niet meer actief

Nog geen ervaring mee wat de vervolg plannen zullen zijn/worden. Hier derde kindje en draait nog geregeld, ligt ook regelmatig in stuit. Met 35 weken weer een echo en daarna event. verdere plannen. Hoop dat hij uit zichzelf draait en dan ook zo blijft liggen!!

Zinzi schrijf je vragen op, dan kun je dat meenemen naar de gyn (vk) Hopelijk draait je meisje zelf nog! Kan iig nog.

15. Leonie27

Leonie27 VIP lid

1 dec 2007
    5.540
    0
    0
    Ik zou eigenlijk draaipoging hebben met 36 weken maar op die dag braken mijn vliezen dus het is een draaipoging uit de buik geworden :D ;)

Ik wilde wel sowieso een draaipoging proberen omdat ik graag vaginaal wilde bevallen, bij vriendinnen was de draaipoging wel pijnlijk maar niet onhoudbaar.

Ik heb een ks gekregen omdat ik dus met 36 weken beviel en ze geen risico met de kleine wilde nemen.
    Ik had voor mezelf ook al besloten dat ik een ks zou willen omdat een stuitbevalling vaak uitkomt op een ks.

De gyn vertelde me toen ook dat er in verschillende ziekenhuizen ook geen stuitbevallingen meer worden gedaan, dus ik zou het sowieso even navragen

16. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Inderdaad, een stuitbevalling doen ze niet in elk ziekenhuis.
    Als je voor een stuitbevalling kiest, ga dan op zoek naar een ziekenhuis waar ze daar ruime ervaring in hebben.
    Ik ben in het AMC bevallen.

17. Lalahoffstie

Lalahoffstie Actief lid

18 mei 2012
    341
    0
    0
    NULL
    Nederland
    Hee,

Ik heb een natuurlijke stuitbevalling gehad. Je krijgt gewoon weeen alleen het laatste gedeelte is een beetje lastig. Bij mij knipte ze me voor de zekerheid meteen in voordat hij al kwam. Het was erg hard persen en even pijnlijk maar ik heb daarna niet meer last gehad dan een normale bevalling met knip denk ik.

Ik denk dat je meer last heb van een kS. maar dat weet ik dan niet.

Succes!

18. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Dank je voor jullie ervaringen!

In het ziekenhuis waar ik nu onder controle ben doen ze dus blijkbaar wel vaginale stuitbevallingen.

De pijn van het draaien zou voor mij geen reden zijn om geen draaipoging te doen. Dat zou ik er wel voor over hebben omdat ik gewoon graag een normale bevalling wil (zonder stuit). Het is alleen de vraag of ik dat ga halen en of het dan nog kan door de verkorte bmm.

@Lalahoffstie: was het je eerste bevalling? En heb je zelf gekozen voor een vaginale bevalling?

Het gaat namelijk ook mijn eerste bevalling worden, dus ik heb sowieso ook nog geen idee wat te verwachten.

19. Lalahoffstie

Lalahoffstie Actief lid

18 mei 2012
    341
    0
    0
    NULL
    Nederland
    Ja was mijn eerste bevalling. Ik wou het gewoon proberen. met KS mag je tijd niet rijden en je kunt veel pijn hebben en ontstekingen en litteken enzovoort. (met gewone bevalling natuurlijk ook) maar ik wou het graag zo prberen. Het is wel fijn want je krijgt heel veel aandacht van iedereen haha.

Ze hadden weddenschappen lopen over mijn bevalling en weet ik wat allemaal. En iedereen wou erbij zjn en iedereen moest ik het verhaal vertellen omdat het zo knap was van mij dat ik het zo heb geprobeerd haha. Uiteindelijk was ik heel trots op mezelf maar het is natuurlijk geen fijn gevoel. Maar ik zou het nu zo weer doen!

Het draaien vond ik trouwens niet zo pijnlijk. Vond het gewoon vervelend en spande mijn spieren aan maar ik had niet zoiets van ja dit is zo pijnlijk dit doe ik niet weer. ,maar dat is natuurlijk ook per persoon anders. Ik zou het gewoon over je heen laten komen en een bevalling loopt NOOOIT zoals jij dat wil . successss

Deel Deze Pagina