aangifte van geboorte doen in welke gemeente?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door heppiedepeppie, 7 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    een beetje vroeg me deze vraag, maar ik vroeg me het volgende af:

Mijn man en ik zijn getrouwd en nu heeft mijn man mijn achternaam erbij aangenomen. Door een fout bij onze gemeente heeft hij nu niet alleen mijn achternaam, maar een dubbele (ze zeiden nl dat het niet kon, maar dat wel zo....maar goed maakt niet zoveel uit).

Wij hebben ervoor gekozen om onze kinderen mijn achternaam te gaan geven. Moeten we dit vooraf bij de gemeente bekend maken dan? Of kan mijn man dat na de geboorte ook zelf regelen? hij heeft immers mijn achternaam erbij genomen.

Dan de tweede vraag: ik weet al dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Het ziekenhuis ligt niet in onze gemeente. Moeten we het kind dan aangeven in de gemeente van het ziekenhuis? Of onze eigen gemeente? En als dat in de gemeente van het ziekenhuis is, weten ze daar dan wel dat het de achternaam van mij moet zijn? (er vanuit gaan de dat ik nog niet mee kan om ons kind aan te geven)

Misschien zijn er formulieren die je vooraf kan invullen en kan tekenen of zo, die mijn man dan mee kan nemen bij de aangifte of zo?

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

2. mammavan2snoetjes

mammavan2snoetjes Fanatiek lid

25 okt 2009
    1.882
    0
    0
    Tandartsassistente
    Leiden
    1) aangifte is de gemeente van geboorte....
    2) en krijgt waarschijnlijk de dubbele achternaam (getrouwd, dus automatisch de dubbele achternaam van de man) tenzij van te voren bij de burgelijke stand een naamwijziging is doorgegeven.

3. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dus dan moeten we eerst voor de geboorte naar onze eigen gemeente toe? Want we willen niet dat ons kind een dubbele achternaam krijgt. Als je googled kan ik wel vinden dat je bij het eerste kind zelf mag kiezen of dit kind én alle opvolgende kinderen de achternaam van vader of moeder krijgen. het is dus niet meer standaard altijd van de man.
    Maar ik denk dat we dus wel eerst naar onze eigen gemeente moeten gaan....vraag me dan alleen af of je dan een papier of zo meekrijgt waarop staat dat je dit vastgelegd hebt, omdat ze anders in een andere gemeente misschien weer moeilijk gaan doen...

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

#4 Rosado, 7 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2011
    Nee joh, wat een onzin. Je kan je kind tegenwoordig de achternaam van de vader of de moeder geven. Dus je man kan bij de geboorte gewoon aangeven dat de baby jouw achternaam krijgt.

EDIT: Van de site van de Rijksoverheid:

"(...)Het kind krijgt de achternaam van één van zijn ouders. Samenvoegingen van beide achternamen tot één nieuwe naam is niet toegestaan. De ouders kunnen zelf kiezen welke naam zij aan hun kind geven: die van de vader of die van de moeder. Het moet dan wel om het eerste kind gaan. U maakt de naamskeuze uiterlijk bij de aangifte van de geboorte. Het is ook mogelijk om de naamskeuze al voor de geboorte officieel te maken. Veel ouders kiezen voor deze optie, omdat het moeilijker is om vlak na de geboorte gezamenlijk naar het gemeentehuis te gaan."

5. Nicole85

Nicole85 Actief lid

23 jan 2009
    315
    1
    18
    Volgens mij is het met de achternaam zo, dat je het bij je eerst kind kan kiezen (in geval van erkenning door vader) en alle volgende kinderen krijgen die naam automatisch. En er zit een wetswijziging aan te komen dat je binnen 6 maanden nog kan wijzigen van achternaam van het kindje.. maar dat zal nog ff duren;)

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Je kan idd kiezen of je de vaders of moeders achternaam geeft. voor zover ik weet hoef je dit niet eerst aan te geven bij de gemeente ( zeker niet als jullie getrouwd zijn )
    Idd aangifte doen in de gemeente waar de kleine geboren is. ( ik weet niet waar je precies woont maar sinds kort kan je ook in sommige ziekenhuizen de aangiftes regelen, misschien een idee om het even na te vragen )

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou even informeren.

Wij zijn getrouwd. Mijn man heeft mijn achternaam aangenomen.

Wij moesten vóór de bevalling een naamswijziging regelen (ik weet niet hoe het precies heette) , maar ánders was het zo geweest, dat als mijn man onze dochter aangegeven had bij de geboorte, dat ze dan ZIJN achternaam zou hebben gekregen.

Wij hebben overigens ervaren, dat op vele plaatsen het nog héél ongewoon is dat de man niet zijn 'meisjesnaam' meer heeft, maar dus de naam van z'n vrouw... Systemen snappen het niet etc.

Bij onze dochter geen problemen hoor. Maar het moest wél van te voren geregeld worden.
    Ons 2e kindje kreeg automatisch dezelfde achternaam als de 1e... (yeah, even geen gedoe...)

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Op de site van onze gemeente zie ik nu dit staan:

"Naamskeuze bij huwelijk
    Als de vader en de moeder van het eerste kind gehuwd zijn, krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader. Dat gebeurt niet als de ouders gezamenlijk kiezen voor de achternaam van de moeder. Dit kunt u bij voorkeur voor de geboorte vastleggen."

Lekker dom dan, het kind krijgt automatisch de achternaam van de vader. En wat dan idd, als de vader de naam van de moeder heeft aangenomen. Zijn eigen naam houdt hij natuurlijk ook, maar ja, wat zien ze dan als de achternaam van de vader ;).

9. 76Chantal

76Chantal Bekend lid

15 okt 2008
    586
    0
    0
    Als je het kind de naam van mama wil geven moet je daar volgens mij allebei voor tekenen, net als bij erkenning als je niet getrouwd bent.
    Zou het dus van te voren regelen, anders moet je mee naar het gemeentehuis!!

10. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hahaha wat zijn dit soort dingen toch altijd weer grappig! Soms zit ons Nederlandje grappig in elkaar!
    Ik kon mijn dubbele naam gewoon wijzigen op de site van de gemeente. Je moet dan kiezen met welke naam je aangesproken wilt worden. Dan wordt in de gemeente de tweede naam verwijderd. Maar dit werkte voor mij en ik ben een vrouw. Dus ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met een man. Als ik jou was zou ik de gemeente even bellen. Dan weet je tenminste precies hoe of wat :D

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Het is inderdaad zo dat systemen het vaak niet snappen....ik heb al een paar keer gehad dat ze echt moeilijk deden met het feit dat mijn man mijn naam wilde (álleen mijn naam en dus niet een dubbele). achteraf hadden we onze poot stijf moeten houden, want nu heeft hij dus een dubbele naam, iets wat we eigenlijk niet wilde. Maar ja, die ambtenaar bleef volhouden dat dat niet kon.

Voor de naamswijziging van ons kind, heb ik van de overheid een mail gekregen waarin staat dat het WEL kan, dat het kind mijn achternaam krijgt, deze neem ik dan voor de zekerheid wel mee!
    Ik vroeg me gewoon af als we dat straks geregeld hebben bij onze eigen gemeente (want dat gaan we idd vooraf samen doen) of de andere gemeente er dan niet moeilijk over gaat doen.
    maar ik neem aan dat we wel een papier krijgen waar dat op staatn.

Ik ga waarschijnlijk bevallen in Rijnstate in Arnhem (er vanuitgaande dat daar dan plek is, anders wordt het Zevenaar). Maar wij wonen dus in een andere gemeente.
    Rijnstate heeft idd een ruimte waar je kinderen kunt aangeven, maar dat kan alleen door de week van half 9 tot half 10 in de ochtend. Verder op de dag niet. De kans dat we daar dan zijn is natuurlijk klein (tenminste ik weet niet hoe lang je na de bevalling nog mag/ moet blijven).

Maar ben er wel mee eens dat Nederland het zichzelf soms behoorlijk moeilijk maakt met al die kromme regels...

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ TS: Als je vooraf laat vastleggen dat jullie kindje jouw achternaam krijgt en jullie kindje ook met jouw achternaam wordt ingeschreven kunnen andere gemeentes er echt niet meer moeilijk over doen. Bij de Gemeentelijk Basis Administratie staat dan gewoon dat jouw kind *achternaam mama* als achternaam heeft. En als je aangifte van de geboorte gaat doen krijg je idd iets mee waar de voorna(a)m(en) op staat/staan en ook de achternaam.

Deel Deze Pagina