Stuitligging (36 weken), kleine baby en keizersnede gepland voor 39 weken zwangerschap?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mango227, 24 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ik ben 36+1 zwanger en heb met 35+6 een echo gehad in het ziekenhuis ivm stuitligging. Opties zijn besproken (vaginale bevalling vs keizersnede). Draaipoging wilde ik liever niet, dus is niet gedaan.

    Ik twijfel nog steeds, maar neig naar keizersnede ivm minder risico's voor de baby. Om die reden wilden ze de keizersnede alvast inplannen vanuit het ziekenhuis.

    Gister werd ik gebeld en is de datum van de keizersnede doorgegeven.
    Hij is gepland met 38+6 weken. Nu lees ik overal online (zelfs via de site die het ziekenhuis zelf als betrouwbaar doorgaf voor meer info) dat een keizersnede altijd pas vanaf 39 weken zwanger wordt ingepland.

    Ik vind het extra vreemd, omdat ik juist extra groeiecho's kreeg ivm een gemiddeld kleine baby. Inmiddels is bevestigd dat ze idd klein is, maar wel constante groei heeft.

    Ik zou dan juist denken dat ze haar pas ná 39 weken met een geplande keizersnede zouden willen halen, gezien wat ik lees over de longetjes etc.

    Ze woog met de laatste groeiecho met 34+6 weken 2216 gram.

    Misschien maak ik me te druk, maar ik was even benieuwd naar ervaringen.
    Schijnt ook nogal veel verschil te kunnen zitten in de aanpak van verschillende ziekenhuizen..
    Dit ziekenhuis plant alles op donderdagen. Als de keizersnede alleen om die reden met 38+6 is gepland (omdat het anders 39+6 zou worden), dan zoek ik liever een ander ziekenhuis eerlijk gezegd..

    Maar nogmaals, misschien maak ik me te druk. Twijfel aan zoveel deze laatste weken pff :$
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.213
    5.437
    113
    Hier is vanaf 38 weken normaal, omdat iedere dag de kans dat de bevalling zelf start groter wordt. Schoonzus hier had haar keizersnede met 38+2 bijvoorbeeld.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  3. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.239
    368
    83
    Hier is ook vanaf 38 week normaal, vooral omdat vanaf 38 week de kans op spontane bevalling steeds groter word.
    Ik zou me er dus niet te druk om maken en lekker uitkijken naar die datum.
    Ik weet niet wat je allemaal leest over de longetjes van de baby? In principe zijn de longen van de baby prima met 36 week gezien die ook na de bevalling nog doorgroeien.
    Hier een baby met 35 week geboren en daar ook geen problemen met de longetjes gehad.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  4. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Bedankt! Stelt me wel gerust. Ik zat toevallig op een forumonderwerp waar iedereen schreef dat de artsen echt níet voor die 39 weken grens wilden inplannen (ging om iemand die juist vroeger een ks wilde).
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik heb tweemaal een keizersnede gehad. Mijn zoon is inderdaad met precies 39 weken geboren. Hij zat klem en kon niet vaginaal geboren worden. Omdat er verder geen andere medische reden was om mijn zoon eerder te halen, was er gekozen om hem met 39 weken te halen, op een dinsdagochtend.

    Mijn dochter was ook dysmatuur. Ze woog ff over de 2700gram, en was 44cm. Zij is met 38 weken gehaald omdat ze het niet meer zo goed deed in de buik. Als het nodig is, dan halen ze je kindje echt wel eerder. Mij werd verteld dat het doorgaans wel beter voor de baby is om na 38 weken geboren te worden. Doorvoor noemen ze het randprematuur. Mijn dochter deed het voor de 37 weken al niet meer zo lekker en ik had daardoor extra controles. Met 37 weken is toen gezegd dat ze het nog een week wilden rekken en ze met 38 weken gehaald zou worden.

    Even wat extra context: A. was klein, er was sprake van een velamenteuze navelstrenginsertie, weinig vruchtwater waardoor ze niet kon draaien. A. lag in stuit, met haar voeten naar beneden en de grootste reden om haar eerder te halen was dat ze aan brainsparing deed. Bij brainsparing wordt er zuurstof en voeding onttrokken aan de extremiteiten om de hersenen en andere vitale organen te beschermen. Ze deed het dus echt niet meer goed in de buik en om die reden werd zij eerder gehaald. Ze heeft er, voor zover we kunnen zien/merken, geen last van gehad dat ze eerder gehaald is. In het mumc+ worden de geplande keizersnedes op de dinsdagochtend gepland. A is per geplande keizersnede op donderdagmiddag geboren. Dus als het nodig is, dan kan er ook afgeweken worden van de vaste "keizersnedes" dag.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.039
    12.473
    113
    Vrouw
    Keizersnede word meestal rond de 39ste week gepland dus met 38,6 zit je prima.
    Hier met 37,3 en 37 weken ks gehad zonder opstart problemen.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  7. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.350
    884
    113
    Vrouw
    Ja dat klopt wat je zegt. Alle n=1 ervaringen hier op een forum heb je niet veel aan..

    Hier gaf de gyn aan dat ze nooit voor 39+0 plannen ivm risico ademhalingsproblemen (tenzij er uiteraard te hoog risico voor baby is en die er voor 39 weken uit MOET). Heb het zelf opgezocht en is inderdaad een hele grote studie die laat zien dat kids die in week 38 komen met keizersnede (ze hebben de hoog risico keizersnedes uitgesloten in die studie) 5.5% ademhalingsproblemen (met extra opname etc) hebben versus 3.5% na week 39. Dat effect bleef ook als je kijkt naar laat in week 38. In jouw geval snap ik dus je zorg (zeker als het ook geen hele grote baby is) en kan je ook prima om keizersnede bij 39+6 vragen. Start er eerder een wee rijd je naar het ziekenhuis en doen ze dan per direct een keizersnede. Die optie is er ook gewoon uiteraard.. zou het gewoon nog eens bespreken.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  8. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.495
    3.469
    113
    Bij ons was het vanaf 39 weken. Bij mijn zoontje viel dat op woensdag en deden ze geen geplande keizersnedes. De donderdag en vrijdag stonden er al 2 gepland (de Max per dag), dus die van mij werd gepland met 39+5. Omdat al mijn andere bevallingen eerder dan dat termijn zijn begonnen heb ik aangegeven dat ik heel bang was dat het dan zou beginnen en we zouden ook nog een half uur moeten rijden om bij het ziekenhuis te komen. Er was nog 1 plek op de maandag ervoor. Ze zijn toen akkoord gegaan met een keizersnede op 38+5, nadat ze me eerst goed de risico’s had verteld van een keizersnede voor de 39 weken.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.030
    5.745
    113
    Vrouw
    Bij ons doen ze het zo dicht mogelijk bij 39 weken. Dat kan er iets voor zijn of er vlak na.

    In mijn geval de laatste twee bij 39.2 en 39.3. Die laatste stond eerst eerder, maar werd verplaatst naar 39.3 omdat er een paar keer spoed tussendoor was gekomen.
    Voor mij geen probleem omdat #1&#2 ook lang bleven zitten. #1 vaginaal met 42.0 en #2 ks met 41.2 (gepland op 41w ivm grootte eerste, en zij was ook groot, mocht niet meer vaginaal bevallen).
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  10. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties!

    Ik heb het eergister in het ziekenhuis aangegeven. Degene met wie ik sprak (verloskundige) zei dat ze niet wist waarom de ks met 38+6 gepland was ipv na 39 wkn. Het kon een logistieke reden zijn zei ze, omdat de agenda vol zat in de week erop. Ik heb wel aangegeven dat ik het wat zorgelijk vond, vanwege de extra groeiecho's in deze zwangerschap ivm mijn zoontje die in 2018 met 38+5 geboren is en 2775 woog, net op de grens. Hij is niet via ks geboren, dus dat scheelt dan met die ademhalingsoroblemen vs bevalling met ks, dacht ik.
    En ook deze baby blijkt dus al aan de kleine kant..

    Ik word vandaag gebeld door haar, hopelijk kan ze dan meer vertellen over de reden van de datum..

    Mocht het echt puur een logistieke reden zijn, dan denk ik er serieus over na om bij andere ziekenhuizen te informeren naar hun opties..
     
    evaleana vindt dit leuk.
  11. Mango227

    Mango227 Lid

    3 sep 2023
    18
    12
    3
    Vrouw
    Het bleek wegens een puur logistieke reden te zijn. Ik heb gevraagd of het toch verzet kon worden, en nu hebben ze de keizersnede met precies 40 weken gepland.

    Heb er zo vrede mee. Als de baby eerder besluit te komen, is dat natuurlijk prima. En anders lijkt 40 weken me een mooie termijn.
     
    evaleana vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina