Hoi allemaal, Ik ben zelf 21 weken zwanger en werk in het voortgezet onderwijs. Nu hoorde ik van iemand anders die ook in het onderwijs werkt dat zij op advies van haar verloskundige met 28 weken al is gestopt met werken. Haar verloskundige had gezegt dat ze toch extra risoco loopt dat wanneer ze besmet zou raken met corona, het ziekteverloop ernstiger zou kunnen zijn omdat de longinhoud aan het eind van zwangerschap wat lager is ivm groeiende buik. Het vreemde vind ik nu dat ik hier van mijn verloskundige niks over heb gehoord en ik hier ook niks over kan vinden op internet. En dan bedoel ik over het advies om met 28 weken te stoppen. Het zou toch raar zijn als dit verschilt per verloskundige.. Opzich wil ik niet eerder stoppen (hou het weekritme er liever in zodat de tijd sneller gaat) Maar als dit vanwege risico wel wordt geadviseerd dan wil ik dat overwegen. Donderdag moet ik naar m'n verloskundige en wil ik het haar vragen maar ondertussen ben ik alvast benieuwd of hier mensen zijn die hier misschien meer van weten. Groetjes Kirsty
Ik kom jouw berichtje toevallig tegen. De juf van mijn dochter is ook zwanger. Zij staat sinds 28 weken niet meer voor een volle klas, maar werkt alleen met kleine groepjes, zodat ze makkelijker afstand kan houden. Gaat wel om basisonderwijs. Ik ken het niet vanuit mijn werk. Mijn zwangere collega's werken gewoon door en hebben ook contact met patiënten (ook binnen anderhalve meter). Ik werk in een ziekenhuis trouwens. Maar goed.. vanavond is er weer een persconferentie. En ik verwacht eerlijk gezegd wel wat maatregelen binnen het voortgezet onderwijs. Dus misschien lost jouw probleem zich vanzelf op. Niet dat dat zo ideaal is natuurlijk
Ik merk er hele grote verschillen in. Mijn schoonzusje werkt op een bso en moest idd met 28wk met verlof. Ik werk in de gehandicaptenzorg en voor mij gold deze regek niet. Ik kon wel extra mondkapje en beschermende kleding krijgen.
Ik ben werkzaam in het basisonderwijs en ben momenteel 34 weken zwanger. Precies het laatste weekend van de zomervakantie was ik 28 weken. Ik heb ervoor gekozen om gewoon voor de groep te gaan. Wel onder voorbehoud, als ik me er niet meer goed bij zou voelen zou ik alsnog stoppen. Mijn directeur had ook nog niet van het advies gehoord, maar toen ik hem het stuk van het RIVM liet lezen ( https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap , onderaan de pagina), begreep hij het wel als ik er wel voor zou kiezen. Ik zou dan andere werkzaamheden krijgen. Het gaat dan niet van je verlof af. Of je met 28 weken echt mag stoppen zonder andere werkzaamheden, dat weet ik eigenlijk niet.
Je kunt niet van je werkgever verwachten dat die de medische kennis heeft om in te schatten wanneer het verstandig is om eerder met verlof te gaan. Daarvoor zijn er bedrijfsartsen. Dus maak een afspraak om je werkzaamheden te bespreken.
Ik werk in de kinderopvang en stop ook met 28 weken. Vanuit dit advies heeft mijn werk dit besluit genomen voor alle zwangeren binnen de organisatie. Bij mij werd het uitgelegd dat, als je door wilt blijven werken, je 1,5 meter afstand moet houden van iedereen. Dus collega’s, ouders en kinderen. Nou gaat dat bij peuters natuurlijk niet lukken. Heeft idd met je longen te maken. Ik vind het op zich wel prima.
Ik sta ook voor de klas ( groep 1/2) en heb de laatste weken niet meer voor de klas gestaan ( zat een zomervakantie tussen, dus zo'n 3 weken ). Vanuit de koffiekamer gewerkt, zonder contact met de kinderen. Ipv met de kinderen dus administratief werk gedaan.
Wij kregen deze link van ons bestuur: https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19 Voor alsnog geldt dat je in principe gewoon voor de klas staat, tenzij je met je directeur iets anders beslist. In de kinderopvang wordt inderdaad het advies gegeven om vanaf 28 weken niet meer op de groep te staan, omdat 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. De opvang waarmee wij nou samen werken heeft op basis daarvan besloten iedereen vanaf 28 weken andere werkzaamheden tr laten doen of met ziekteverlof te laten gaan.
Ik heb het vorige week voorgelegd aan mijn verloskundige. Er is inderdaad niet echt een eenduidig advies over. Het ligt er een beetje aan hoe je er zelf in staat en wat je baas ervan vindt. Ik ga het volgende week aankaarten bij m'n leidinggevende. Ik heb wel het gevoel dat ik extra risico loop. Je zit toch in een lokaal met ongeveer 30 kids en dan elk uur een andere groep. Bij ons op school zijn de eerste kinderen positief getest. Bovendien geef ik praktijkles waarbij de 1,5 m afstand soms echt een illusie is. Ik vind het wel jammer/lastig dat hier niet meer helderheid over is. Nu voel ik me toch een beetje een zeurkous/aansteller ofzo om ernaar te vragen..
Ik werk als onderwijsassistent op een basisschool. Ik ben vrijdag 28 weken en ga vanaf dan wel echt zorgen dat ik 1,5 meter afstand houd en als ik dan soms een bepaalde activiteit moet laten zitten, so be it. Even goed m'n kamer indelen zodat lln zien dat ze afstand moeten houden en de gangen in de pauzes vermijden.
Hoi, Hier heeft de vk het ook niet zo besproken. Heb ik het zelf gevonden op internet...dat je in het derde trimester wel erger ziek kan worden en op de IC kan belanden. Je longinhoud kan met 25 % afnemen in het laatste gedeelte van je zwangerschap. Als je het niet vertrouwd moet je het bespreekbaar maken met de bedrijfsarts. Ik werk zelf in de zorg....en toen ik 8 weken zwanger was...brak covid uit in mijn woonzorgcentrum...en werd ik als een van de eerste positief getest. Ik ben er heel ziek door geworden....flinke koorts, geen kracht niks. Mede hierdoor en bi ben ik met 22 weken gestopt met werken. Overigens zijn er veel cliënten bij ons aan gestorven en 10 collega's van de 21 positief getest. Ik hoop dat je rust krijgt met wat je ook beslist.