Stuitligging en de bevalling...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Samama, 29 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samama

Samama Niet meer actief

Ik ga vanmiddag naar de vk en zal het daar ook wel vragen, maar ik wil toch even weten hoe jullie erover denken of wat jullie bevindingen zijn...

Die kleine van ons ligt helemaal overdwars ( nog steeds, al vanaf het begin ) en ik weet niet of het nog gaat draaien, kan makkelijk natuurlijk, maar vanaf wanneer gaan ze een draaipoging bij je doen? Want als het in stuit blijft liggen wil ik absoluut geen stuitbevalling maar wil ik bewust kiezen voor een keizersnede.

Wachten ze met de keizersnede totdat de bevalling uit zichzelf begint of wordt het dan een geplande keizersnede? En met hoeveel weken doen ze die dan als het gepland wordt?

2. Mirelle

Mirelle Actief lid

11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Lola lag ook overdwars, dat deed ze pas in week 36.
    Meestal krijg je in de 36ste week een draai poging omdat je kindje daarvoor nog vanzelf kan draaien.
    Na drie pogingen kregen ze Lola niet goed en waren ze van plan om haar in stuit te draaien.
    Ze doen liever een stuit bevalling dan een keizersnede.
    Maar Lola zat dik twee weken voor op groeischema en met mijn ernstige BI was een stuit bevalling geen optie meer.
    De keizersnede plannen ze meestal in week 38.

Groetjes, Mirelle.

3. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Als je kindje overdwars ligt, kun je niet natuurlijk bevallen. Een stuitligging betekend dat de kleine met zijn/haar bilen beneden ligt en ook die ligging heb je in verschillende vormen: een volkomen stuit, waarbij de voetjes ook beneden liggen (of in elk geval 1 van de voetjes), en een onvolkomen waarbij de billen beneden en de voetjes boven liggen. Soms is een vaginale stuitbevaling goed mogelijk, en een prima optie, soms wordt er gekozen voor een keizersnee.
    Als jouw kindje echt helemaal dwars ligt is idd een draaipoging een optie en anders blijft alleen de keizersnee als optie over. Succes!

4. Samama

Samama Niet meer actief

Ik ben vandaag weer bij de vk geweest en hij/zij ligt nu in stuit. Over 2 weken gaan ze nog eens kijken en als ie dan nog steeds zo ligt word ik doorverwezen naar een gyn. voor een draaipoging en het bespreken van een keizersnede. Hoe ze me het ook aan willen praten, ik wil absoluut geen stuitbevalling, maar dit kunnen ze je ook niet verplichten lijkt mij...

5. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Hoi!

Lotte lag vanaf een week of 22 in stuit en is niet meer uit zichzelf gedraaid. Ik heb bij 36 weken een draaipoging gehad. Die is niet gelukt. Ik wilde ook absoluut geen stuitbevalling en heb bewust gekozen voor een keizersnede. Volgens de gynaecoloog had een stuitbevalling ook gekunt. Ze kunnen je er niet toe verplichten, maar je moet wel stevig in je schoenen staan, want ze doen geloof ik liever een stuitbevalling. Toen de gynaecoloog vertelde dat ongeveer 50% van de stuitbevallingen toch ik een keizersnede eindigt, wist ik heeeeeel zeker dat ik dat niet wilde. De keizersnede is gepland en Lotte is geboren bij 38 weken en 6 dagen.
    En het herstel is mij reuze mee gevallen. Sterker nog, ik zou het zo weer doen!

Manytroubles

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Bij mij lag Isa met de voeten naar beneden geen enkele gyn in het ziekenhuis durfde een gewone bevalling aan ivm risico's, ik wilde ook een geplande ks en zou die ook krijgen op 3 aug.
    Helaas besloot Isa dat 22 juli dat ze wilde komen en toen ging het bijzonder snel en werd het alsnog een paar uur weeen wegpuffen en toen de persweeen in volle gang waren werd de ks uitgevoerd ;)
    Ik wist een paar dagen ervoor al dat ik indalingsweeen had maar de gyn nam me niet serieus en stelde dus de datum voor de ks uit, mocht je dit ook overkomen... door bijten je gevoel liegt niet snel.

7. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Mijn kereltje heeft altijd in stuit gelegen maar mijn vk is daar pas op in gegaan toen ik 36 weken was. Met precies 37 weken hebben ze hem in het ziekenhuis gedraaid. Ik kan me heel goed ontspannen dus heb er weinig pijn van gehad (is geen lekker gevoel maar pijn is anders). Wel had ik mega last van mijn bekken. Met 37 weken en 3 dagen vondt mijn zoon het wel welletjes en is hij geboren (vaginaal).
    Ik zou zeker voor een draaipoging gaan. En als 't kindje niet wil draaien en jij geen stuitbevalling wil: een keizersnede. Ik zou ook voor de keizersnede hebben gekozen.

8. Samama

Samama Niet meer actief

Nu hoorde ik vandaag weer van een vrouwtje bij wie ze haar kindje ook met een KS hebben gehaald, dat ze je met een draaipoging nooit zwart op wit kunnen geven dat er niets gebeurd met je kindje. Zij adviseerde me zelfs om het absoluut niet te laten draaien... pfff lastig hoor.

9. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ze kunnen ook wel tot besluit komen om niets eens te proberen te draaien.
    Isa konden en wilden ze niet draaien met 37 weken en 1 dag (2 dagen later geboren) te weinig vruchtwater en Isa lag vast onder mijn ribben en had te weinig ruimte. Het zou een kans van 10% op slagen hebben en pijnlijk worden, de gyn besloot dus het zo te laten.
    Overigens lag Isa ook vanaf de eerste echo in stuit en ik ben ook zo dat ik denk dat ze niet zonder reden zo zal hebben gelegen.... wie ben ik dan om haar te laten draaien? was erg blij dat het niet kon.
    Had haar anders ws niet eens laten draaien.

10. Samama

Samama Niet meer actief

Ik denk ook niet dat ik het wil laten draaien, ik wil gewoon dat mn kindje zo min mogelijk risico loopt, en heb nu al van meerdere mensen gehoord dat ze je idd niet kunnen garanderen dat er niets met je kindje kan gebeuren. Een KS is een heftige operatie, maar ik heb liever dat ik zelf een wat langer herstel heb, dan dat er onverhoopt toch iets met ons kindje gebeurd...

11. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    kailynn lag ook in stuit maar daar kwamen ze bij ruim 36 weken achter, draaien was bij mij ook geen optie omdat ik te weinig vruchtwater had en mijn buik te compact was en de placenta deed het niet goed en kailynn had een groei achterstand enz enz.
    een gewone bevalling kon niet ivm de ligging, ik heb ook geen keus gehad.
    Er werd een ks op 6 dec gepland (14 dec. uitgerekend) maar op 3 december om 1 uur in de nacht braken mijn vliezen en begonnen de weeen ook gelijk en hup naar het ziekenhuis en gelijk een ks en om 3.17 uur was ze er!
    Ik zou het zo weer doen!

12. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Hier ook een stuiterd, hij ligt al zo sinds de pretecho misschien zelfs al eerder (23 weken), verleden week een draaipoging gehad, hij wilde niet meewerken, ze hebben 2 pogingen gewaagd, eerst linksom, daarna rechtsom.
    Ik heb er alleen veel pijn aan overgehouden de eerste paar dagen, en het resultaat was dus zeer teleurstellend.
    Nu volgende dilemma, Ks of Vaginaal.
    Na veel gepraat en getwijfel gaan we voor de ks (gesproken met aangetrouwde neef, neonatoloog), maandag terug naar de gyn, dan gaan we het er natuurlijk over hebben.

Daar gaat mijn hoop om een keer thuis te kunnen bevallen :(

13. bloempje27

8 apr 2007
    96
    0
    0
    Mijn kleine lag ook lang in een stuit zo'n 12 weken. Met 36 weken een draaipoging gedaan, maar dat mocht niet helpen.
    Daarna werd er een KS gepland met 39 weken.
    Twee dagen voor de KS is de kleine alsnog gedraaid. En met 40 weken op de uitgerekende datum is remy geboren.

Met een stuit kan je nog alle kanten op. Hoop voor jullie dat die kleintjes nog draaien.

Liefs bloempje

14. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik ben er afgelopen weekend ook achter gekomen dat mijn ukje in een stuit ligt, met de voeten ook omhoog.
    De hele zwangerschap (vanaf 27 weken kunnen ze voelen hoe het kindje ligt) lag hij mooi met het hoofd naar beneden.
    Ben er eigenlijk wel van geschrokken, dit had ik nou niet meer verwacht.

Weet helemaal nog niet wat ik moet gaan doen, ik hoop dat ie nog uitzichzelf gaat draaien.
    Volgende week vrijdag moet ik weer op controle komen als hij dan nog zo ligt zal er waarschijnlijk een draaipoging volgen.

Ik hoop toch echt op een normale bevalling.

15. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Bloempje27, je geeft een mens hoop! :D:D:D

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006