Stuitligging: ervaringen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by cookiediva, Apr 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Ik ben 34 w 2d zwanger en gisteren bleek bij de VK dat ons kindje waarschijnlijk in stuit ligt. Ik heb morgen een liggingsecho omdat ze niet zeker waren van de ligging. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heb je gedaan, is er een draaipoging gedaan, is die wel of niet gelukt, en hoe ben je bevallen?

Ik hoorde gisteren van mijn moeder dat ze eigenlijk niet verbaasd was, zij is zelf met een keizersnede ter wereld gekomen vanwege een stuitligging, mijn zus en ikzelf lagen in stuit, en het kindje van mijn zus lag ook in stuit.

Ik ben niet vreselijk bezorgd of zo (het komt er hoe dan ook wel uit :) ), maar wat meer informatie en ervaringen zouden erg welkom zijn.
    Thanks!

2. Miemi

Miemi Lid

Dec 9, 2007
    78
    0
    0
    Hoi Cookiediva
    Mijn eerste kindje lag ook in stuit (ik was zelf trouwens ook een stuitligger). Er is bij mij een draaipoging gedaan, maar omdat mijn beeb vrij groot was en met zijn kontje al een stuk was ingedaald, is draaien niet gelukt. Ik mocht toen kiezen tussen een stuitbevalling of een keizersnee. Ik koos voor het laatste, omdat een stuitbevalling voor zowel moeder als kind erg zwaar kan zijn en omdat dat in 50% van de gevallen alsnog eindigt in een spoedkeizersnee. De draaipoging zag ik heel erg tegenop. Het was ook niet echt fijn, maar het duurde gelukkig maar 5 minuutjes. Daarna heb ik nog wel een dag last van mijn buik gehad, maar ik had het in ieder geval geprobeerd. De keizersnee vond ik helemaal niet eng, maar het herstel vond ik tegenvallen. Ik heb 3 weken lang flink pijn gehad, kon moeilijk lopen, staan ed. Nu ben ik weer zwanger en ik hoop dat ik dit keer wel via de natuurlijke weg kan bevallen.
    Veel succes!

3. miffy79

miffy79 Lid

Apr 15, 2009
    52
    0
    6
    Interieurarchitectuur
    Bij mij kwamen ze er na 36 weken achter dat de baby in stuitligging lag.
    Ook d.m.v. een echo. Eerst ging de echoscopiste zelf voelen en zei tegen me dat ze dacht dat hij goed lag. niets was minder waar, de baby lag in stuit.
    1x heeft de verloskundige het proberen te draaien en 1x hebben ze het nog in het ziekenhuis geprobeerd. Beide keren waren neit succesvol.
    Het draaien viel me mee, ik had meer pijn verwacht. Je moet proberen te ontspannen en dan gaat het wel. Ze vroegen ook telkens of het nog goed ging met me. Ging allemaal heel goed, alleen geen resultaat.
    Toen hebben we met 39 weken de keizersnee gepland. Kreeg ik met 38 weken weeën. Ik kwam in het ziekenhuis en wilde het ineens zelf doen :)
    Ze zeiden wel tegen me: Het moet heel vlot gaan, anders grijpen we gelijk in.
    En het ging allemaal heel vlot. Heb in totaal een half uur geperst. Weet zelf niet hoe een 'normale' bevalling gaat, maar ik vond een stuitbevalling goed te doen.
    Ben nu weer zwanger en als het weer een stuit wordt, dan zou ik het zelf weer graag willen proberen.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Ik lees ook even mee. Bij mij ligt de kleine namelijk al weken in stuit of dwars (in ieder geval hoofdje links boven) en bleek gister tijdens controle nog zo te zijn. Als hij over 2 weken nog zo ligt gaan ze een liggingsecho maken.

5. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Dank jullie wel voor jullie verhalen! Als het allemaal niet zo onbekend is, voel ik me altijd een stuk beter. Als ik een beetje een beeld heb van wat er kan gebeuren is het een stuk minder bedreigend :D

Ik weet niet goed waarom, maar zo'n draaipoging lijkt me niks. Bij mijn zus hebben ze de baby gedraaid, en toen ze naar de auto liep om naar huis te gaan, draaide de baby weer netjes terug in stuit! Hij had precies 10 minuten goed gelegen :confused:

Miemi, wat vervelend dat je herstel toch moeizamer verliep dan gedacht. Het blijft een buikoperatie natuurlijk :( . Maar ik denk dat ik precies dezelfde keuze zou maken, zeker als je weet dat de helft van de 'natuurlijke' stuitbevallingen alsnog in een KS eindigt. Wat ik zo gelezen heb, gaat het bij een eventuele volgende stuitligging toch iets beter/makkelijker om via de natuurlijke weg te bevallen. Ik hoop dat je kindje dit keer netjes met z'n hoofdje in de goeie richting ligt en je probleemloos kunt bevallen!

Miffy, wat super dat het zo goed is verlopen! Hoe zwaar/groot was je kindje? Speelde dat ook mee? Mijn neefje (via natuurlijke weg bevallen ondanks stuitligging, na 40 wkn + 10 dagen) kwam iets moeilijker ter wereld. Het heeft 36 uur geduurd en ging niet echt lekker soepel. Maar het is 11 jaar geleden, ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt in medisch standpunt. Hij was 7 pond. Niet overdreven zwaar, maar ook niet echt klein. Wat typisch dat je ineens van gedachten veranderde! Moederinstinct :D . Ik hoop dat het bij dit keer weer net zo goed gaat natuurlijk!

Antje, jouw verhaal klinkt hetzelfde als het mijne. Ons kindje ligt ook al weken in dezelfde houding, kopje rechtsboven. Ik kan ook niet voelen of hij draait of niet, want ik voel zowel beneden als bovenin de buik geschop, kunnen armpjes of beetjes zijn, ik voel het verschil niet!

6. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    hier ook een stuiterbal! ik lees mee.
    Ik weet wel dat ik geen stuitbevaling ga doen dus hoop dat hij zelf draait.
    Ik moet morgen op controle en dan ga ik vragen icvm versie want ik wil absolutt niet dat het enig risico zou kunnen opleveren voor de baby zoals navelstreng verstrikt raken of dat deze afscheurdo mdat hij te kort is.
    Als het zonder risico is dan doe ik een draaipoging en anders niet.
    Wel jammer dan want mn eerste bevallnig was vrij makkelijk maar 4 uurtjes incl 1 uur persen.

7. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ons kindje ligt ook in stuit. Al vanaf week 28 ongeveer.

Een aantal weken geleden heeft de gyn. geprobeerd om het kindje te draaien. Dit is niet gelukt, er was geen beweging in te krijgen.
    De versie deed behoorlijk veel pijn. Echt risico's waren er niet. Je weet bijvoorbeeld ook niet hoe de navelstreng nu ligt.

Ik vond het wel belangrijk om één versie te proberen. Lukte het niet, jammer dan.

Ik heb nu gekozen voor een keizersnee. Die staat al gepland. Een stuitbevalling is niet voor mij weggelegd. De risico's die daar bij komen kijken vind ik te groot, zoals botbreuken, zuurstof tekort, andere beschadiging e.d.

8. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Maar een kindje ligt soms niet voor niks zo natuurlijk (zo denk ik dan) en een stuitbevalling doe ik absoluut niet omdat dit oko weer een flinke baby word eerste was bijna 8 pond.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Als de kleine zo blijft liggen zou ik niet weten wat ik nu wel of niet zou doen. Vind zo'n draaipoging maar eng klinken. Zou dan eerst heel duidelijk willen weten wat voor risico's het met zich mee brengt en wat ze denken wat voor slagingspercentage het bij mij zal hebben. Als er risico's zijn voor mijn kindje, doe ik het dus niet. Zo ook mbt de stuitbevalling. Vind een bevalling al eng, laat staan een stuitbevalling. Maar wil eigenlijk meer dan 1 kindje en zo'n keizersnede brengt toch wel weer risico's mee bij een volgende zwangerschap / bevalling (kans op open gaan litteken).
    Als de kleine zo blijft liggen ga ik in ieder geval wel de moxa therapie proberen.

Hopen dat onze kindjes nog goed gaan liggen!! We hebben in ieder geval wel nog wat tijd.

10. miffy79

miffy79 Lid

Apr 15, 2009
    52
    0
    6
    Interieurarchitectuur

11. selle

selle Actief lid

Aug 10, 2008
    341
    0
    0
    Brabant
    Bij heeft de kleine va de 26ste week in stuitligging gelegen, in de 36ste week is de kleine uit zichzelf goed gaan liggen. Heb ik overigens niets van gemerkt! En een week later was de kleine netjes met z'n hoofdje ingedaald! Pff, draaipoging sprak me ook niet erg aan en een stuitbebvalling al helemaal niet, gelukkig mag ik nu gewoon thuis bevallen :D..dus wie weet draait jou eigenwijze babytje ook nog wel vanzelf..

12. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    onze eerste was bijna 8 pond en deze is ook zelfs wat groter gemeten dus vandaar geen stuitbevalling.

13. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Miffy, het is toch niet te geloven dat er twee artsen twee compleet verschillende verhalen vertellen terwijl de bevalling al aan de gang is? Vind ik echt niet normaal meer. Belachelijk!
    Ik ben blij dat alles zo goed verlopen is voor jullie.

Ik heb nu een echo gehad en inderdaad, de baby ligt in stuit. En ik heb weinig vruchtwater, volgens de echoscopiste niet echt een goeie uitgangspositie voor een versie. Nou ja, volgende week meteen een afspraak bij de gynaecoloog, dan horen we meer. Toch even een tegenvaller :(

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Cookiediva, balen zeg. Hopen dat de kleine toch nog goed gaat liggen. Kan nog hè.

15. meertje

meertje Bekend lid

Sep 12, 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik hoop vanmiddag te horen hoe de beeb ligt.
    2 weken terug lag hij nog in een stuit krijg vanmiddag een echo!!!
    Maar zo'n draaipoging lijkt mij ook niet echt prettig.

En is het zo dat de beeb nog in een stuit ligt ga ik voor een keizersnede.
    Maar ik ga ervan uit dat de beeb is gedraaid!!

16. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    MIjn (2e) beeb ligt ook in een stuit. k baal er enorm van. Ik heb een heel fijne bevalling gehad en wil nu ook weer persé zelf doen. Ik word al naar als ik aan een eventuele keizersnee denk...

Ik heb vandaag een moxatherapie-pakket besteld via stuitlig.nl. Dit is accupunctuur waarbij je een warme moxastick bij je kleine teen houdt, Dit zou de baby stimuleren te bewegen en te draaien. Mijn verloskundige en mijn yogalerares hebben hier goede ervaringen mee. Baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet. Mocht dit niet lukken, dan kan ik altijd nog over een draaipoging nadenken.

Pim

17. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    onze stuiterbal blijkt gedraait tezijn !!!! en ligt dus nu wel goed. hoop dat hij dus zo blijft liggen want draaien doen ze bij mij niet laat meer (wild ehet anders vandaag zelfs doen enige risico was wel omdat ik nog niet zo ver ben als t fout ging dat t gehaald moest worden) want hij is groot en ik heb een korte romp.
    Maar hij bedacht zich toch en is goed gaan liggen ben zo blij want mn eerste bevalling ging supersnel en goed

18. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Pim, ik ga ook de moxa therapie doen. Alleen niet via het pakket van stuitlig. Ik krijg een peroonlijke instructieles van een therapeut in alternatieve geneeswijze. Ben tot een bepaald bedrag verzekerd voor alternatieve geneeswijze en gelukkig is vlak in mijn buurt een therapeut die er bekend mee is. Volgende week krijg ik de uitleg. Het schijnt ook dat het heel makkelijk toe te passen is volgens deze man. Enige wat je moet weten is de juiste plek bij je kleine teen. Ben benieuwd!

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Makey, super dat je kleine stuiterbal gedraaid is! Nu nog de andere stuiterballen :)

20. Daggie1984

Daggie1984 Fanatiek lid

Jul 3, 2008
    1,435
    0
    0
    limburg
    hallo

2 weken geleden zijn ze bij mij ook achtergekomen dat de kleine niet goed lag. en wat blijkt na een echo dat hij met 1 voetje om hoog ligt, en de ander omlaag!
    heb vorige week een draaipoging gehad! helaas niet gelukt, maar heb het geprobeerd! binnen nu en 1 week wordt hij gehaald met een keizersnede! de datum staat al vast.. dus nu aftellen!

Share This Page