Makey, wat fijn!! Ik hoop dat ik over een aantal weken ook zo'n berichtje kan plaatsen. Heb je overigens gevoeld dat íe is gedraaid of niet? Pim
ik heb niks gevoeld wel de afgelopen paar dagen steeds enorme onaangenaam gevoel van onder (vanuit de bovenkant) dat is dus het hoofdje geweest wat zakte en weer terug ging omhoog (in mn bekken) maar verder niet
Makey, da's super goed nieuws! GEfeliciteerd Antje, thanks, lief van je. I hoop ook dat er nog een draaipoging wordt ondernomen, maar het is onwaarschijnlijk dat het nog vanzelf gaat, want ik bleek weinig vruchtwater (en dus weinig ruimte om te draaien) te hebben, Ik moet er gewoon rekening mee houden dat het een stuit blijft. Vind het even moeilijk vandaag, maar morgen zie ik het vast weer positiever!
Als het bij mij nu nog terug draait kan het al bijna niet meer uitwendig gedaan worden ivm de grootte van de baby en mijn korte romp. anders had ze het vandaag al willen doen na overleg met een andere gyn ivm evt spoedkeizersnede en ik nog niet zo ver zwanger ben. dus gelukkig is hij gedraait nu hopen dta hij niet terug draait
Mijn dochter is intussen bijna 2,5 maar toch geef ik mijn ervaring/mening hier. Ze lag vanaf begin al in stuit en heb altijd het gevoel gehad die gaat niet draaien. De vk heeft meerdere malen gezegd dat ze was gedraaid maar mijn gevoel bleef, dat is niet zo (bleek ook uit een pretecho en daarna een liggingsecho waar ik om had gevraagd). In het zkh zeiden ze (of ik vond het meer opdringen) dat een draaipoging goed zou zijn. Ik had intussen verhalen gelezen plus het feit dat ik dacht het zal niet voor niets zijn dat ze zo ligt. Toen ik had besloten niet te laten draaien oefenden de gyn toch druk uit om stuitbevalling te proberen (ze wordt geschat op 6 a 7 pond, kleine omvang van hoofd, wat vaker is met stuitkindjes). Ik heb ervoor gekozen een ks te doen. Enerzijds omdat ik mij daar gewoon echt goed bij voelde, het idee, anderzijds omdat ik had begrepen dat 1 veel stuitbevallingen alsnog eindigen in een ks, 2 het kindje meer risico loopt bij een stuitbevalling. De ks is me 400% meegevallen en zou de volgende keer daar zo weer voor kiezen..Trek die ritssluiting maar weer open. Een ks stelt in mijn ogen niets voor wanneer deze maar gepland is! Je eerst niet tig weeen door hoeft te gaan. Ik denk echt dat het scheelt. Maar wat ik eerder schreef, het is ook je gevoel heh. Ik zal mij nooit schuldig voelen of afvragen, ik heb mijn kind niet op de 'normale' manier op de wereld gezet. Voor mijn gevoel boeit dat ook niet en doet het niets af aan het gevoel dat ik (meteen na ks) voor mijn dochter had. BV kwam niet op gang, dat was jammer maar misschien had ik meer mijn best moeten doen. Afijn dit is mijn ervaring met een ks, stuitligging. Als je nog wat wilt weten mag je pb'en. liefs Sens
Bij mij zeiden ze overigens dat het kind kan draaien tot wel week 35. Je bent dan hoe verder, meer beroerd.
Ik voelde de hik vanmorgen voor het eerst bovenin net zolas bij de eerste die gewoon lag. op een een of andere manier heb ik er nu wel meer last van want nu zit ie lekker in mn ribben hahaha.
hallo ik heb gister ook gehoort dat die van ons in een stuit ligt en nou moet ik maandag de 27ste terug komen voor een echo ben dan 34 weken en dan gaan ze kijken of hij is gedraait is dit niet zo gaan ze met me bespreken hoe of wat ik heb al voor mezelf besloten dat ik absoluut geen stuitbevalling ga doen dus dan kies ik voor een keizersnee omdat mijn neefje ook met een stuitbevalling is geboren en dus zuurstof tekort heeft gehad en ze voetje staat scheef hij was ook helemaal blauw toen ie werd geboren dus dat wil ik absoluut allemaal niet voor me kindje ik hoop ook echt dat ie nog draait want ik beval natuurlijk liever gewoon maar ja we zien het wel hij moet er toch een x uit he alleen met die hik snap ik dus niet helmaal ik voel de hik altijd onderin wel een paar x per dag ik dacht dus omdat ik de hik onderin voel dat ie daar ook met zijn hoofdje lag niet dus hoe ken dat dan want als je zelf hikt doe je dat toch ook niet met je kont haha snap er niks van haha
hoiii, ik mijn dochtertje lag vanaf het begin in een stuit. Heb wel een draaipoging ondergaan, maar zonder resultaat. ik denk dat ik de volgende keer het niet weer zou proberen, want mijn dochtertje heeft heupluxatie en naar wat ik heb begrepen is haar aandoening verergerd door die draaipoging. verder heb ik een natuurlijke bevalling gehad, omdat ik echt als een boom tegen een keizersnede op zag. Het is me echt super meegevallen allemaal. met 39 weken braken mijn vliezen en moesten we naar het ziekenhuis. daar aan gekomen was het 8.00. rond 9.00 werd ik aan de wee-opwekers gezet en om 11.00 had ik behoorlijke weeen. rond 13.00 mocht ik al persen en om 13.40 was ze geboren. dus wat mij betreft echt een super bevalling. nu schilt het denk ik wel dat ze klein was; 2900 gram en ik echt heel erg mijn best heb gedaan om maar geen keizersnede te krijgen. (het was trouwens de eerste) succes met alles!! en gewoon doen waar jij je goed bij voelt, ook al geeft het zh een ander advies!!
Ja met zon kleintje zou ik t misschien overwogen hebben maar mijn eerste was al bijna 8pond dat scheelt 1kilo. Gelukkig is hij gedraait.
ook hier ligt de baby met hoofd rechtsboven. het is inderdaad lastig te voelen wat wat is. onderin voel ik net even iets harder geschop dan bovenin, maar ik voel overal wel geduw enzo. ik moet donderdag weer naar vk, dan gaat ze weer kijken hoe de kleine ligt. volgens mij heb ik nog wel even voordat ze bij mij aan de bel moeten trekken met helpen draaien
Cookiediva, dat is wel balen dat de kans heel klein is. Weet je ook nog niet of een draaipoging mogelijk is dan? We blijven hopen hè. Ik zou helemaal niet weten of ik veel of weinig vruchtwater heb. Met de 20 weken echo had ik ruim vruchtwater, dus neem aan dat dat nog steeds zo is dan. Roozjuh, je hebt inderdaad nog wel even. Ik moet de 28e weer naar de vk. Ben dan bijna 34 weken en als de kleine dan nog in stuit ligt krijg ik pas een liggingsecho. Mijn kleine man schopt heel weinig, duwt en schuift meer. Maar als die schopt is het altijd helemaal in mijn rechterzij. Verder voel ik hem daar altijd met zijn voetje schuiven en porren. Hierdoor wist ik ook al dat hij niet goed lag. Voel nooit bovenin schoppen of een voetje.
Mijn zoontje lag ook in stuit. Ik heb een Versie (draaipoging) gehad, zonder resultaat. Op aanraden van de gynaecoloog heb ik toen gekozen voor een Keizersnede. Mede doordat zo´n beetje 40-50% van de stuitbevallingen alsnog eindigt in een een sectio. De anaesthesist kon na talloze prikken de ruggenprik niet goed zetten, en werd ter plekke besloten tot een volledige narcose. Iets waar je dus totaal niet op voorbereid bent. Er lukken ong. 250 ruggenprikken niet op jaarbasis in Nederland, voor allerlei ingrepen trouwens. Zo zie je maar, een stuit kan ook nog andere gevolgen hebben. Bereid je overal op voor, je weet nou eenmaal niet wat er komen gaat. Dit is geen stemmingmakerij maar gewoon een verhaal uit de praktijk.
Meiden, bedankt allemaal voor julie ervaringen. Het helpt mij al om te weten wat er zo'n beetje op me af zou kunnen komen. Ik had natuurlijk liever géén stuitligging, maar goed, het is zo, en het komt wel goed denk ik dan maar. Ik heb vrijdag een afspraak bij de gyn en dan horen we wel hoe het verder gaat. Ik probeer maar gewoon zoveel mogelijk de rust te bewaren!
Heb net ook te horen gekregen dat ze in stuitligging ligt. Ben nu 33.2 weken. a.s maandag heb ik al een draaipoging in het ziekenhuis... met een boekje naar huis gestuurd en verder totaal geen info :S weet niet eens of ik t wel wil en wat de risico's zijn...
Djools, vervelend dat je geen verdere info hebt gekregen. Tegenwoordig moet je er zelf overal om vragen Ik heb al eens wat gesurft op internet mbt draaipoging. Ik heb nergens iets kunnen vinden met dat er echte risico's aan verbonden zijn. Waarom wordt er eigenlijk al zo vroed de draaipoging gedaan? Meestal doen ze dat pas vanaf 36 weken. Op de volgende site vindt je wel wat info: www.stuitekindjes.nl
Wat krijgen jullie allemaal vroeg echo's en versies : S. Bij mij werd pas met 35 weekjes gezegd (ik heb een moeilijke voelbare buik vanwege stevige buikspieren schijnt) dat ik maar voor een ligginsecho moest gaan. De kleine ligt overigens hartstikke diep ingedaald. Maar zover ik weet is het pas met 36 weken echt zorgelijk dat ze nog niet ingedaald liggen en met een 2e of volgend kind kan de baby zelf wachten met indalen tot aan de bevalling toe. TS: Succes. Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen (vast wel). Wel een lastige familie hahhah allemaal in stuit.
Ik vind het ook veel te vroeg voor een draaipoging! ik ben dan pas 34 weken ze is een draaikont en ik heb zoiets van laat haar toch, wie weet is ze bij 37 weken wel goed. Maar het was iets met dat ze nu nog niet ingedaald is en dan kan over 2 weken al wel zijn en om dan te draaien is blijkbaar niet echt te doen.. :-s Wie heeft er tips om baby zelf te draaien? al zijn het oude stoffige oma tips zoals met je benen omhoog gaan liggen
Maar het wordt juist niet gedaan voor de 36 weken, omdat de kleine nog lekker kan bewegen. De kans dat hij/zij terugdraait is nu veel groter. Raar advies van je vk hoor. Je ziet heel vaak dat (vooral bij een eerste) de baby nog niet is ingedaald met 34 weken. Ikzelf heb het allemaal niet hoeven doen, maar dit zijn de tips die ik heb voorbij zien komen op dit forum: Een aangenaam geluid onderaan afspelen en dan hopen dat de baby er met de hoofd naartoe draait. Moxa-therapie maar miss gewoon geduldig afwachten, kan ook nog : P