Stuitligging: ervaringen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by cookiediva, Apr 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josjes

Josjes Actief lid

Nov 6, 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Dit was de gyn die het zei in t ziekenhuis vanmiddag. Maar het rare is dat ze dit zo vroeg doet omdat het n u nog niet is ingedaalt..

Kan me voorstellen dat het dan moeilijker gaat en pijnlijker :S

Maar ik vind ook.. gewoon afwachten en ze draait heus nog wel lijkt me.

Moxa ben ik ook wel benieuwd naar, eens kijken waar ik dat kan doen.

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Je kan de instructie dvd met de bijhorende sticks bestellen via www.stuitlig.nl
    Maar zou eerst kijken of er niet een therapeut in je omgeving is waar je de instructie van kunt krijgen. Meeste ziektenkostenverzekeraars vergoeden een bepaald bedrag van alternatieve geneeswijze.

3. Koetje

Koetje Fanatiek lid

Jul 22, 2008
    1,237
    0
    36
    Hoihoi!

Hier mijn verhaal:
    Ons meisje lag ook vanaf begin af aan in stuit. Ik liep al bij de gyn omdat ik een hoge bloeddruk had (heb), dus kreeg ik elke keer een echo waarop dit te zien was.
    Ik lag zelf ook in stuit dus er zal best erfelijkheid meespelen.
    Met 35 weken zijn we met moxatherapie gestart. Helaas zonder resultaat... Na veel wikken en wegen heb ik met 37 weken een draaipoging laten doen, helaas ook zonder het gewenste resultaat. Je kunt wel zeggen dat we er alles aan hebben gedaan om ons meisje te laten draaien, maar ze lag lekker zoals ze lag. Het was allemaal het proberen waard, al zal ik nooit meer een draaipoging laten doen. Niet vanwege de pijn ofzo (dat viel nog wel mee), maar gewoon door de kans van slagen bij mijn buik. De gyn kon normaal al geen grip op mijn meisje krijgen, daarom kreeg ik ook altijd een echo, laat staan dat hij haar zou kunnen draaien. Ik heb een nogal stugge (lees: dikke :( ) buikwand...
    Al voor de draaipoging had ik de keus gemaakt voor een keizersnede als ze niet gedraaid zou zijn.
    Dit is uiteindelijk ook gebeurd (met 39 weken en 4 dagen, vrij laat...) en het is me voor 1000% meegevallen. Het enige wat minder was, was de ruggeprik, pas na 6 keer prikken zat ie. Maar dat kwam doordat mijn wervels erg dicht op elkaar zitten. Dat was echt het enige wat tegenviel. Ik heb bijna geen last van de keizersnede gehad, al heb ik er nu psychisch wel een beetje last van. Vooral omdat ik vaak het gevoel krijg dat ik voor 'de makkelijkste weg' heb gekozen. Er wordt toch vaak vergeten dat een keizersnede een buikoperatie is en waarbij het herstelproces doorgaans veel langer duurt dan bij een normale bevalling. Ik heb geluk gehad dat ik binnen een week al weer alles kon, ik moest mezelf echt afremmen.

Nou, ik wens jullie allemaal veel succes met jullie beslissing, maar vooral heel veel plezier met jullie kindjes!
    Tip: volg je eigen gevoel, jij moet het doen!

Als jullie nog wat willen weten, je weet me te vinden!

4. Josjes

Josjes Actief lid

Nov 6, 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Dank je tes voor je verhaal :)

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Djools, hoe is de draaipoging gegaan?? Hopelijk gelukt!

Hier vandaag weer op controle geweest en nog in stuit. Vrijdag was hij flink aan het draaien, dus dacht: yes hij gaat goed liggen. Maar nee, lag even later weer terug in dezelfde houding. Vorige keer zeiden ze dat ze dan nu een liggingsecho zouden gaan doen, maar wordt toch pas bij de volgende controle gedaan. Heeft namelijk nog tijd om te draaien. Dus nog 2 weekjes afwachten.

6. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Ons kindje lag ook in een stuit. Ik ben in week 29 begonnen met moxatherapie (via stuitlig.nl). Dit is wat eerder dan ze op de site aangeven, maar mijn ervaring is dat het kindje omdat ik nogal klein van stuk ben in week 33 (dan raden ze normaal aan om de moxatherpaie te starten) echt niet veel bewegingsruimte meer heeft. Ik ben dus in overleg met Jan Kolsteeg van stuitlig.nl al eerder begonnen. En met resultaat: vanochtend bij de VK bleek dat het kindje is gedraaid! Ben helemaal opgelucht dat ik weer normaal kan bevallen - dat vond ik zo'n mooie ervaring.

Je weet natuurlijk nooit of het door de moxatherapie komt of dat het anders ook was gelukt, maar ja. Ik merkte wel dat het kindje heel beweeglijk werd na de moxa behandeling.

Pim

7. Josjes

Josjes Actief lid

Nov 6, 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Gisteren lang in ziekenhuis geweest en ze is gedraaid... nu maar hopen dat het zo blijft maar owow wat is het pijnlijk :S Het is gewoon ouderwets slachtwerk. Ben nu bont en blauw en hoop dat alles snel goedc gaat komen en dat de baby er echt niets aan overhoud..

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    @ Pim, fijn dat je kindje gedraaid is. Zelf heb ik afgelopen woensdag de instructie van moxa gehad en donderdag heeft mijn vriend dat bij mij gedaan. Echter vrijdag zijn we er door drukte niet aan toe gekomen om het uit te voeren. Vrijdag avond was de kleine wel erg actief (is die anders nooit), ging ineens van rechts naar links liggen etc, hoopte dus dat hij goed ging liggen. Maar voelde daarna weer zijn voetje in mijn zij en zijn hoofd rechts boven. Gezien ik dit niet met 100% zekerheid durfde te zeggen, hebben we van het weekend de moxa maar even niet toegepast en de controle vandaag afgewacht. Nu weten we weer zeker dat hij in stuit ligt, dus vanavond starten met de moxa. 12 mei weten we of mijne zich ook gedraaid heeft.

@ Djools, super dat de draaipoging geslaagd is. Hopelijk blijft de kleine ind zo liggen en dat je snel van de blauwe buik af bent!

9. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Djools, ik kom ook net uit het zoekenhuis na een draaipoging. Ik moest 3 uur wachten op een gyn (het was toevallig de ene spoedbevalling na de andere, en dat gaat vanzelfsprekend voor). Toe heeft hij ook als een gek geduwd and proberen te draaien maar nee hoor, geen resultaat. Eigenlijk wilde ik het hele gedoe niet en was ik voordat we gingen overtuigd dat de baby écht in stuit WIL liggen. Maar goed, poging gedaan, en nu dan maar verder kijken. Ik maak morgen een afspraak voor bij de gyn en dan zien wel wel verder. Ik vrees dat een ks in het verschiet ligt..

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

phoepoe wat een verhalen allemaal! tot nu toe ligt mijn jongen netjes met zn bolletje naar beneden.. hopelijk blijft dat ook zo. mocht hij toch draaien en n en stuitliggen terecht komen dan zou ik voor een keizersnee gaan en geen draaipoging willen proberen..het geeft me geen lekker gevoel als ik aan zo een draaipoging denk.
    maar goed ik moet nog 8-10 weekjes dus er kan noig van alles gebeuren.

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Cookiediva, vervelend dat de draaipoging niet gelukt is en dat het zo ruw moet gebeuren. Vraag mij af of het wel de bedoeling is dat het zo ruw gebeurt. Heb eens ergens gelegen dat het de bedoeling is dat het kindje alleen maar een zetje krijgt en uit zichzelf dan moet draaien. Niet dat de arts de persoon is die het kind draait, maar puur dat aanzetje geeft en dan wat helpt.

Ik weet eigenlijk nog niet of ik voor een draaipoging zal gaan. Ik zal eerst de gyn het hemd van zijn / haar lijf vragen, hoe hij / zij precies te werk gaat, hoe lang de ervaring ermee, slagingspercentage in dat ziekenhuis, risico's etc. Denk dat ze een uur kunnen uitrekken voor mijn vragen :) en als ik er dan geen goed gevoel bij zou hebben, gebeurt het niet!

12. Josjes

Josjes Actief lid

Nov 6, 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Toch wil ik even kwijt.. als je stuitligging hebt en je wil heel graag normaal bevallen zonder KS dan zou ik toch voor een draaing gaan. laat je in het ZK gewoon lekker uitleggen, echo maken, hartje wordt voor een half uur in de gaten gehouden, je krijgt dan een pilletje als weeen remmer; dit om de baarmoeder slapper te maken.

En dan... gaan ze draaien.. wie weet valt het jou mee en is je buik er beter voor bestemt.. je kunt stoppen wanneer je wilt. Het is denk ik, het proberen waard als je dit echt wil.

ook de pijn is het waard, en zeker omdat je het kunt stoppen op ieder moment; iets wat bij een bevalling niet kan :)

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Vandaag een liggingsecho gehad omdat ze weer het hoofdje boven voelde.
    Echter heeft ons mannetje ons steeds voor de gek gehouden. Ze hebben zijn billetjes steeds als hoofdje aan gevoeld. Heeft dus nu al stevige billetjes :)
    Hij ligt gewoon met zijn hoofdje beneden en zelfs ook al ingedaald.
    Gelukkig! Nu kan ik mij gaan voorbereiden op de bevalling.

Share This Page