Ik ben nu 35+3 weken zwanger, sinds week 25 ligt onze kleine meid in een onvolkomen stuit. Afgelopen maandag hebben we weer een groei/liggingsecho gehad. Daaruit bleek dat de kleine nog steeds in stuit ligt en aan de kleine kant is (ze schatten haar op 2000 gram en op 32 weken i.p.v. 34+5), is dat erg klein? Tevens bleek dat er weinig vruchtwater was, in het verslag staat AFI10=P20, wat betekent dat? Ook ligt mijn placenta aan de voorzijde (mijn buik). De gynaecoloog zei dat de kleine erg laag ligt, maar nog niet geheel is ingedaald. Na het gesprek met de gynaecoloog is besloten geen versie te doen. Maar wat ik me afvraag is hoe groot de kans is dat de kleine uit zichzelf nog draait? Een stuitbevalling willen we niet, dus als ze zich niet meer draait zal het een keizersnede worden. In welke week wordt een keizersnede doorgaans gepland? En wanneer zal dat in mijn geval zijn? Zoals je ziet heb ik nogal wat vragen, sorry Ik had ze graag aan de gynaecoloog gesteld, maar helaas stond ik binnen 3 tellen weer buiten met een foldertje in mijn hand
Hoi Yeira, vervelend dat je niet wordt gehoord bij de gyn, juist als het niet helemaal lijkt te gaan als gemiddeld. Je kleintje loopt dan ongeveer 3 weken achter in groei. Normaal gezien mg een kindje 2 weken voor tot 2 weken achter lopen in groei. Dus je zit wel net buiten deze marge. Als een kindje zijn eigen lijn blijft groeien is het op zich geen probleem, als het maar niet een afbuigende groei wordt en daarvoor krijg je meer echo's nu. AFI is de mate van hoeveelheid vruchtwater. Deze is nu bij jou bij deze termijn 10. Dat ligt qua hoeveelheid op de p 20. P50 is het gemiddelde en p10 is de ondergrens. Het is dus nog neit te weinig, maar ook niet echt veel. Hier wordt ook goed op gelet. Het mag zeker minderen op het laatst, maar mag niet veel te weinig worden. Na de 35 weken wordt de kans kleiner dat een kindje nog uit zichzelf draait, amar je kindje is nog niet ingedaald en dit verhoogd de kans op een spontane draaing wel weer. Maar als de kleine te weing ruimte heeft door bv niet voldoende vruchtwater is de kans weer kleiner. Een geplande keizersnede is meestal rond de 38 weken omdat dan de kans nog relatief klein is dat je uit jezelf begint aan de bevaling en er niet alla minuut een keizersnede moet worden gedaan. Mocht het vruchtwater bij jou nog afnemen of de groeicurve afbuigen, kunnen ze het vervroegen, maar liever doen ze dat niet zolang het nog goed lijkt te gaan. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Bedankt voor je reactie! Gisteren zijn we weer bij de gyn geweest en nadat we aangaven dat we voor een keizersnede gaan werd ons verteld dat ze pas vanaf 39 weken een keizersnede doen omdat de kans op longproblemen dan kleiner zou zijn, klopt dat? Ik las namelijk in het foldertje van het ziekenhuis dat 38 weken de grens is De gyn nam weer geen tijd voor ons dus hebben we ook geen vragen kunnen stellen. Ook heeft ze niet gekeken of de kleine voldoende gegroeid is en of de hoeveelheid vruchtwater goed is. Ze gaf aan dat we nog 1 keer voor de keizersnede langs mogen komen (over 16 dagen) en dat was het..... in de laatste fase van de zwangerschap moet je toch iedere week gecontroleerd worden? En waarom checken ze de groei en het vruchtwater niet meer? Afgelopen maandag en dinsdag heb ik in het ziekenhuis gelegen met een verweekte en iets verkorte baarmoedermond en regelmatige (om de 3 minuten) harde buiken, ook verlies ik de slijmprop in gedeeltes. Ik kon de gyn nog aangeven dat ik bang ben dat ik de geplande datum niet ga halen, waarop zij als reactie gaf dat ik dan door een ambulance naar het ziekenhuis moet worden gebracht en ze dan daar eerst een gesprek met mij hebben zodat ik hopelijk toch nog voor een stuitbevalling kies Ik heb gisteren mijn verloskundige gebeld en zij gaf aan dat ook zij denkt dat ik de gepande datum niet ga halen en dat het erg risicovol is wat de gyn doet. Ik ben totaal overstuur en als de dood dat er iets misgaat